Vhf - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vhf

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lyfter den här tråden.
    Funderar på att köpa en bärbar vhf. Någon som kan rekommendera vilken modell jag isf skall ha?
    Användningsområdet är ffa extra säkerhet på Öresund. Möjlighet att ropa upp närliggande båtar vid ev motorproblem osv. Har inte plats för fast monterad enhet och kan inte sätta upp antenn på båten.
    Är det lönt? Är det värt pengarna med dagens mobiltäckning? (Då tänker jag rena nödsituationer) Har radiocert.
    /Henning

Kommentera

Mobiltelefonen är beroende av telenätet. Det kan alltså ligga nere. VHF har du täckning så länge din och mottagarens antenn "kan se varandra". Med VHF når du alla enheter som finns i närheten av dig.
      Senast ändrad av JohanP; 2015-01-23, 12:43.

Kommentera

Just i en ren nödsituation har du den stora fördelen med VHF. Alla med VHF som ligger inom din räckvidd hör ju ditt anrop och förhoppningsvis kan någon hjälpa dig. Är det däremot en inte så akut situation så är det ju faktiskt lättare att ringa närmaste sjöräddningsstation. Inte så dumt att ha båda om man kan...

Kommentera

Instämmer med ovan det är just i nödlägen den är extra bra att ha men även många andra gånger.

Skaffade nyligen en handhållen VHF som komplement till den fasta i och som extra säkerhet i lillbåten och valet föll på en Lowrance Link2, vattentät, flyter, har inbyggd GPS och DSC funktion och iaf när jag köpte den var den billigast på Olssons fiske 2300kr som hittat för all den extra säkerheten

Så det får bli mitt tips.

Kommentera

Tänk på att ni måste ha tillstånd av Post och Telestyrelsen för att använda VHF radio, då får en egen anropsnamn. Tillståndet kostar ca 150-200 kr om året.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
              Tänk på att ni måste ha tillstånd av Post och Telestyrelsen för att använda VHF radio, då får en egen anropsnamn. Tillståndet kostar ca 150-200 kr om året.
              Tumlaren
              Så sant och för att ha full nytta av sin VHF behöver man ett abonnemang hos Stockholmradio http://www.stockholmradio.se/vhf-och-abonnemang då kan man utnyttja alla tjänster via sin VHF ;-)
              Glöm inte att skaffa ett MMSI nummer om Ni vill använda DSC funktionen, kan beställas från PTS och är unikt för enheten/fartyget det registreras på vilket man måste tänka på vid försäljning/köp av VHF med denna funktion!

Kommentera

Som Bosse vil jeg også helt klart anbefale modeller med DSC for bruk i båt, og helst med innebygget GPS så du kan sende DSC-signalet med din posisjon i. De fleste moderne marine VHFer har også mulighet til å lytte på to kanaler samtidig, så du kan lytte både på områdets nødkanal og på feks den kanalen du og dine fiskekompiser bruker samtidig.

Ved bruk av DSC-funksjonen med nødanrop behøver du ikke å si noen ting men trykker bare inn nødknappen. Da vil feks jeg få deg opp på min kartplotter, så lenge jeg er innenfor rekkevidde, med posisjon og anropsnavn og kan gi gass i din retning med en gang. Jeg vil selvfølgelig kalle deg opp også, men hvis din situasjon er så prekær at du ikke er i stand til å skravle i vei på en VHF kan jeg altså finne deg uansett. Jeg har bare personlig erfaring med Simrad HH36, som har disse funksjonene, så jeg kan ikke si om den er bedre eller dårligere enn andre. (Jeg har fastmontert Lowrance Link 8 i min båt.) Lowrance Link 2 er mer eller mindre identisk som Simrad HH36.
                Team Colibri

Kommentera

Tack för tips och synpunkter! Here we go... tänkte att jag skulle komma undan med en dryg tusing men det är klart att dsc låter ju vettigt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                  72 svar
                  6 112 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg tobs
                  av tobs