Lowrance HDS-5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS-5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Nej det låter inte roligt, hoppar nog över det
    Men det borde inte vara farligt, det är ju bara ljud.
    Finns nog nån här som kan förklara bättre vad det är man jag har fått för mig att det är radiovågor precis som i en microvågsugn som av nån anledning värmer när det studsar emot något.
    Ola

Kommentera

• Är det värt att lägga ner dom extra pengarna på en 50/200khz givare när man bara fiskar på vatten med max djup på 35 meter? Det måste väl räcka med 200khz givaren då va? Eller tänker jag dumsnålt nu? Jag tänkte mer att man får ju ändå med 83khz i 200 givaren. För det är väl så att man måste ut på gnska mycket djupare vatten innan man börjar använda 50khz. Sen har jag läst något om den där spridningsvinklen eller konvinkel som det hette. Kanske är skillnad på den vinkeln på 50/200 och 200 givarna också?
      Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

• Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
        Är det värt att lägga ner dom extra pengarna på en 50/200khz givare när man bara fiskar på vatten med max djup på 35 meter? Det måste väl räcka med 200khz givaren då va? Eller tänker jag dumsnålt nu? Jag tänkte mer att man får ju ändå med 83khz i 200 givaren. För det är väl så att man måste ut på gnska mycket djupare vatten innan man börjar använda 50khz. Sen har jag läst något om den där spridningsvinklen eller konvinkel som det hette. Kanske är skillnad på den vinkeln på 50/200 och 200 givarna också?
        För de djupen räcker 200Khz bra och får du med 83 så är det ju bara ett plus även om 200 är det du kommer att köra mestadels.
        Spridningsvinkeln skiljer lite men inte så mycket i 200 om minnet stämmer har inte specen i närheten men någon som har kan säkert lista dem exakt.

Kommentera

• Det finns en färsk tråd några rader ner under "Elektronik" som tar upp detta ämne, tråden heter Kilohertz HDS5

Kommentera

• Lånar tråden lite.

Är ute efter en HDS 5.a och har hittat en som säljer dessa för kanonpris i USA. Hur funkar detta????

Själva kartbakgrunden är väl förprogrammerad. (alltså om man köper en i Sverige så är det Sverige) och samma om man köper en ifrån USA så är det USA.

Måste man mixtra med att programmera om den eller räcker det med att man köper ett Navionics kort och stopar in så är det rätt sjökort???

Vore kanon om någon vet

///Micke

Kommentera

• Köper man en i usa, se till så det är en "international base map" på den, så det inte bara är "usa basemap" men själva navionics kortet köper du för specifik plats, se navionics.com för mer info.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Tyda ekolodsbilden..

Köpte en HDS5 för ett tag sen. Endast fiskat några turer med den och tycker inte jg lyckats få till inställningarna riktigt.

Hur ska jag tyda den här ekolodsbilden. Vad är det för stora långa bågar på mellan 15-22m? Blir fiskbågarna så långa..eller beror det på farten och djupet? Bilden är från en insjö.
                Bifogade filer
                http://teamfc.bloggsida.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07
                5 svar
                489 visningar
                0 gillar