Autopilot nmea - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autopilot nmea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Autopilot nmea

    Hej!

    Har funderingar angående raymarines s1000 autopilot, någon som har erfarenhet av denna modell?
    Piloten ska monteras på en rocad 560 med baystar hydralstyrning och en suzuki 70hk.
    Läste att det enbart går koppla den via gps NMEA, har precis monterat en VHF i båten som går in på nmea 0183 på min globalmap 5150C, går det koppla in fler instrument på samma nmea ingång på gps:en då det endast finns en ingång på GPS:en?

    // Nicke

  • #2
    Nu vet jag inte om dina komponenter är kompatibla med varandra, men om alla använder samma standard, tex NMEA 0183, så borde det funka.
    Jag har NMEA 2000 i min 3600i och har kopplat huvudmotorn till den så jag kan övervaka bla bränsleförbrukning.
    I ett bus-system som NMEA bygger man upp nätverket utifrån en "huvudkabel", en backbone. Sedan koppplar man in sina olika komponenter, noder, via T-kopplingar. Ganska enkelt faktiskt.
    Jag orkar inte kolla upp det nu, men på Lowrances hemsida borde det finnas en del matnyttigt.

    //Stefan
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


    ´til things are brighter, I´m the man in black

    Kommentera


    • #3
      Jag har S1000 ihop med en Globalmap 7200c. Funkar kanonbra!

      Kopplade min till den blå kontakten, går in tre kablar i den, på en av kabkarna som går in i den så står det rs232 eller nåt sånt på en silverflagga, sen tog jag;

      Orange på S1000 till Gul på Lowrance
      Blå på S1000 till Jord(den utan plasthölje) på Lowrance
      http://teamjoj.blogspot.com/

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av thors_strato Visa inlägg
        Hej!

        Har funderingar angående raymarines s1000 autopilot, någon som har erfarenhet av denna modell?
        Piloten ska monteras på en rocad 560 med baystar hydralstyrning och en suzuki 70hk.
        Läste att det enbart går koppla den via gps NMEA, har precis monterat en VHF i båten som går in på nmea 0183 på min globalmap 5150C, går det koppla in fler instrument på samma nmea ingång på gps:en då det endast finns en ingång på GPS:en?

        // Nicke
        Det finns två NMEA standard den äldre heter 0183 oftast version 2.0 eller 2.2.
        Den andra heter NMEA 2000 och den är den bus anslutna.
        Kolla upp vad din maskin har framgår av manualen kan ha bägge,systemen dock borde du kunna koppla både VHFen och autopiloten till samma sändande utgång från plottern enligt NMEA 0183, här är jag dock inte säker men det känns som det borde fungera iaf.

        Kollade lite den har EJ NMEA 2000 så du har inget val antingen koppla på samma utgång som vhfen eller utesluta någon, jag tror det funkar men ring generalagenten för att kolla så länge det inte är tvåvägs kommunikation samt att vhfen endast tar emot information vid sos läge
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #5
          Hej

          Tack för era svar grabbar..

          Plottern använder sig utav nmea 0183, det stämmer. Kör som sagt vhf:en genom nmea 0183 på plottern, borde finnas någon T-koppling tycker man så att man kan koppla in fler nätverk på samma ingång. Har även ett nmea 0183 i ekolodet som är ett lowrance x-510C om det kan vara till någon hjälp?

          Kommentera


          • #6
            Du behöver inga speciella kopplingar för detta mej veterligt ska finnas en gul liten tunn kabel i strömsladden samt skärmstrumpa dessa borde redan vara kopplade till vhfen om du kopplat den, lägg på piloten på samma kablar men ring generalagentens tekniska avdelning och kolla först inte helt säker på att det funkar de flesta större Lowrance instrument har två NMEA 0183 utgångar en enbart sändande och en tvåvägs sändande/mottagande finns kanske ett skäl till detta.......
            Troligen är inte plottern du har avsedd för riktigt så omfattande system som detta, kanske blir att byta upp dej, tar aldrig slut i pengar detta! lycka till och gör inget innan du förvissat dej om att det blir rätt iofs tror jag inget kan bli skadat av ett försök inga spänningar att tala om bara signaler
            Du bör också kolla och bocka för de sentencer som plottern ger ut så du får rätt signaler om inte detta är gjort redan
            Ekolodet har du ingen hjälp av alls detta ger bara djup info inga positions uppgifter
            Senast ändrad av TAMTAM; 2009-04-13, 09:54.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera


            • #7
              Tack tamtam!

              Det borde funka med att koppla in på samma Nmea kabel som vhf:en går på ja, ska ringa min återförsäljare imorgon och luska mer i detta...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                Jag har S1000 ihop med en Globalmap 7200c. Funkar kanonbra!

                Kopplade min till den blå kontakten, går in tre kablar i den, på en av kabkarna som går in i den så står det rs232 eller nåt sånt på en silverflagga, sen tog jag;

                Orange på S1000 till Gul på Lowrance
                Blå på S1000 till Jord(den utan plasthölje) på Lowrance
                Den blå stora kontakten jag kopplade in på, vad tillhör den för nätverk?
                http://teamjoj.blogspot.com/

                Kommentera


                • #9
                  Joj, är du ägare av en s1000? Om så, är du nöjd med den?
                  Den blå stora kontakten, är inte det sea talk vilket man använder om man komunicerar med raymarines gps:er?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av thors_strato Visa inlägg
                    Joj, är du ägare av en s1000? Om så, är du nöjd med den?
                    Den blå stora kontakten, är inte det sea talk vilket man använder om man komunicerar med raymarines gps:er?
                    Japp mycket nöjd ägare! tvivlar inte en sekund på att dom som kostar 8-10000 mer är bättre men med senaste uppdateringen är det en mycket kompetent pilot.

                    Pikeless dyker säkert in i tråden framöver och han kan garanterat reda ut alla begreppen här, även han fiskar med S1000 då och då men han kan det elektriska och nätverken mycket bättre än mej.
                    http://teamjoj.blogspot.com/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 027 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X