Kartplotter av laptop. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kartplotter av laptop.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kartplotter av laptop.

Sökte och fann en massa gamla trådar i ämnet men tyvärr är min datakunskap begränsad så det vore bra att få det hela förklarat på svenska och inte i c++.

Har en compaq presario 1200 liggandes och undrar vad som skulle behövas för att kunna använda den som kartplotter.

Hur får man tag i antenn, sjökort och program att lägga in i den?

Vilka kort och program rekomenderas och vad kommer kalaset gå på?

Är tänkt att bara ha den som kartplotter. Ev kanske man lägger in nåt litet musikprogram och några bra låtar som kan få upp humöret om det nappar dåligt. Men det är allt.

Fiskar mest i insjöar men kommer också bli några turer till V-sjöarna, Kårehamn, Karlskrona och Simrishamn.

Tack på förhand. Anders

Köp en GPS-mottagare & ett sjökortsprogram.

Till små insjöar är det ju inte till så stor nytta eftersom det inte finns några sjökort över såna.

Program: Fugawi eller Mapsource, Seaclear finns säkert fler.

Gpsmottagaren kostar kanske 500:-
    Program & kartor får du söka på pris på nätet.

Du kan köpa Dr Depth om du fiskar mycket i insjöar så kan du göra egna sjökort, men då behöver du ett ekolod med NMEA 183 tror jag.

Ett alternativ kan ju vara en GPSmottagare och Eniro, de har ju sjökort fast det kanske inte fungerar.?
    Ola

Kommentera

Är ju inte de allra minsta insjöarna i landet jag tänkte på. De jag hoppades få med finns på friluftskartan eller nån liknande.

Nån som har någon erfarenhet om vilket program som är bäst och mest användarvänligt?

Och hur vet jag att programmet godtar de kartor jag hittar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
        Sökte och fann en massa gamla trådar i ämnet men tyvärr är min datakunskap begränsad så det vore bra att få det hela förklarat på svenska och inte i c++.

Har en compaq presario 1200 liggandes och undrar vad som skulle behövas för att kunna använda den som kartplotter.

Hur får man tag i antenn, sjökort och program att lägga in i den?

Vilka kort och program rekomenderas och vad kommer kalaset gå på?

Är tänkt att bara ha den som kartplotter. Ev kanske man lägger in nåt litet musikprogram och några bra låtar som kan få upp humöret om det nappar dåligt. Men det är allt.

Fiskar mest i insjöar men kommer också bli några turer till V-sjöarna, Kårehamn, Karlskrona och Simrishamn.

Tack på förhand. Anders
        Nu tror jag bestämt att vi är på min hemmaplan (igen!)
        Har dessvärre ingen koll på Compag, har bara använt Dell som är svinbra gedigna och mycket hållbara laptops dock är de i grund och botten inga marininstrument (som alla laptops med några få undantag) utan avsedda för torra förhållanden dvs hemma i båten tak/ruff.
        Har använt sådana i många år nu för navigeringen och för pengarna kan jag bara säga vrakpris för det funkar verkligen.
        Dock har de några nackdelar som kan vara besvärande (beror på programvaran inte lappen isej)
        Tillägg du bör ha bra för att inte säga riktigt bra datorvana, om inte köp ett marin instrument.
        Inte så att det inte funkar för mindre vana det gör det men här ska många grejor plussas ihop, kan du det är det en barnlek om inte......... av och till blir det trassel.
        Ska du fiska insjö utan besvärliga grynnor/grundområden räcker handhållen GPS, dator /plotter är överkurs helt dock ska den handhållna ha finessen "iconer" som är riktigt bra dvs du sätter icon för hemmahamn samt har koll på vart du kört vilket du får via tracks på skärmen.
        Blir en lång historia detta men säger så här ju mindre besvärliga förhållanden du har dvs grynnor öar (i mängd) desto mindre kartmaterial och skärm behöver du exv Simrishamn rent hav inte en grynna eller ö i sikte bara öppna havet det vill säga ungefär som en plotter UTAN kort.
        Känner du till positioner kan dessa läggas in i den handhållna maskinen och du klarar dej bra (notera jag anger vad som är nödvändigt här GPS är detta bara en fråga hur många finesser man behöver runtomkring)
        Har du pengarna köp det största kitet men om inte klarar du dej lika bra med enklare grejor tro mej som sagt desto mer besvärliga förhållanden grynnor öar och skit större skärm kartor osv ju mindre svåra förhållanden tvärs om.
        Vill du ha ytterligare upplysningar om sjökort programvara skicka PM så löser vi det.
        Datorn bör ha ingång för USB i stort sett alla moderna GPS mus antenner funkar med detta gränssnitt notera det räcker med USB 1.1
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Vill bara tillägga i havet om du letar djupkurvor är naturligtvis sjökorten ovärderliga detta gäller även insjöar om kartmaterial finns att tillgå visst är det bättre för att inte säga mycket bättre men det kostar och ställer krav på maskinen.
          Har du pengarna köp det bästa GPS är nämligen det bästa (i stora vatten) som du kan lägga dem på, ett riktigt bra system mvh

Kommentera

Jag har använt Ozi Explorer tillsammans med sjökort i datorn sedan kopplat till gamla handhållna Lowrance Global map 100 gpser.
            I kortet på datorn har jag satt ut mängder av djupkurvor osv osv sedan med ett klick lagt över detta i gpsens minne gjorde detta för is pimpel på skärgårdsfjärdar, funkade skitbra faktiskt.
            Med passande kartmaterial för sjö om det finns och är kompatibelt borde du kunna göra exakt likadant, här vet jag dock inte alls.
            Kolla upp Ozi det är bra tycker jag Seaclear är ett enligt uppgift bra gratisprogram på nätet bara ladda ned men jag har inte använt det själv, har erfarenhet av Transas samt Fugawi men till 99% använt Ozi
            Detta program samarbetar direkt med äldre Lowrance enheter även nyare men då mer omständigt.
            Garmin funkar också men där har jag ingen erfarenhet. Lycka till
            PS fick PM återkommer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
            11 svar
            674 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22