Säkra Elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Säkra Elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Exakt vilken hållare är EL-2736? får fram massa grejer... Är det MAXIFLATSÄKRINGSHÅLLARE? Verkar rätt "ivägen".

Vad jag kommit fram till så är det 8 AWG som är lagom. 8 AWG=8.37 Kabel. Min är ju 7.. Hitta inte från svenska sidor tyvärr, men verkar finnas utomlands!

Men står dock inte hur mycket ampere man kan ha... Är det farligt att ha en säkringshållare som inte tål så mycket som man behöver? Om den tex passar till 50amp och jag har säkring på 60amp?

Här är förövrigt en lista över dimensioner http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

Kommentera

Blev tydligen krångligt det här med areor både på isolering och utan och kablar som glappar.....mina kablar slutade glappa efter
      en klutt silicon i varje ände på hållaren efter att gummitätningarna kastats bort.....det är inte mycket svårare än man gör det...
      för övrigt räknas kabelarean bara på kopparkardelerna utan isolering....R x R x Pi ...så även om kabelarean stämmer blir diametern olika på kablar med samma mm2 på grund av olika tjock isolering...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

jag vet att man räknar så men visa säkrings hålare står det 8mm2 men sen så vet jag hur en slutstegskabel ser utt. och då är det mycket gröver ledare men räknas som 8mm2 ändå

Kommentera

Hehe riktig kaos det här Att det inte finns mer att gå efter då, isoleringstjocklek osv, vore lite trist om ledningen passar bra, fast man inte får in hela kabeln inuti!

23 dollar - 150 kronor Inklusive frakt är det billigaste jag hitta om man vill ha en som passar bra... http://www.ebay.co.uk/itm/StreetWire...item519087d8ba Sen tar det allt mellan 10-30 dagar att få hem!

Kommentera

Just köpt sedolsäkringe. Kommer byta säkrings hållare i morgon önskade jag tittat där med engång. Kommer passa som handen i hansken. Eller hum hum i påssen

Kommentera

Är det någon skillnad på glassäkring och flatstiftssäkring? Sen undrar jag om över storleken på flatsiftshållaren, är den så klumpig som den ser ut?

Kommentera

Nej nklumpig är den inte men vist lite ströe plats tar den. Nej det är väl ingen strör skilnade bara en annanutforming på den. Vet inte riktigt hur det är anorlunda mer. Kommer ta kort på det hela.. Men ska skaffa nya kabelskor som är lite stör minna var tunna. Nästan lättare att byta falatstifts säkringen än en glas säkring. Behöver ju inte köppa h¨llaren igentligen räker med en säkring och två flatstift men jag vill ha hållaren för det är lättare att tätta kabblar och sånt...

Kommentera

Så där, beställde säkringshållare från USA http://www.parts-express.com/pe/show...number=263-621 var ebay jag beställde från har jag för mig... Tog bara en vecka! Den passa så nära perfekt som det går..

Jag har nu monterat den och tätat extra med sillikon:

Click image for larger version

Name:	PICT0367.jpg
Views:	1
Size:	611,4 KB
ID:	1760854

Click image for larger version

Name:	PICT0368.jpg
Views:	1
Size:	667,7 KB
ID:	1760855

Jag undrar dock om jag gjorde rätt? Jag skala av kabeln som vanligt, fina till änden, "täljde" lite på isoleringen så den kom in lite längre "där inne" svårt att förklara... Sen mätte jag så att själva ledaren hamna där skruven dras åt och frammåt. Alltså jag gjorde så skruven hamna på ledningen!

Ska man göra så eller ska man dra åt på isolering+ledare? Alltså hela kabeln? Så att ledaren är ren framför skruven?

Det sitter bra som det är nu, speciellt efter att jag drog i sillikon i mellanrummen och utanför, och motorn funkar!

Kommentera

Det måste ju var kontakt måste det anars går det bra,

Kommentera

Ok, tänkte det, då vart det bra som fan då. Tänkte att det kanske räcker med kontakten ledaren får framför skruven.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Miller_time, 2025-03-23, 16:17
                      2 svar
                      197 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Miller_time  
                      Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07