problem med lodet HJÄLP..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem med lodet HJÄLP.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• problem med lodet HJÄLP.....

hej!
    var ute å fiska i går och då börja lodet strula när jag kom ut på lite djupare vatten typ 15-20m så hade jag fult med ekon på ca 13m de var som ett långt band hela tiden ställde jag ner känsligheten så var det lite mindre ekon men ändå rätt mycket om jag hade det på normal inställning så var det som ett band som jag sa... och om jag satte på fisk id så gav det utslag på fisk....

det som ska tilläggas är att jag var ute för någon vecka sedan och glömde att stänga av lodet när jag drog upp båten på kärrans så det gick torrt i ca 2 min... är detta orsaken eller tar lodet ingen skada av det?

skulle även kunna tänka mej lite tips och råd om inställningar

Lodet är ett humminbird 141c

Tack på förhand....!!

Jag misstänker att det var språngskiktet (där varmare vatten möter kallare) du såg. Isf är det inga konstigheter, språngskiktet/skikten går att se på de flesta ekolod.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
      Jag misstänker att det var språngskiktet (där varmare vatten möter kallare) du såg. Isf är det inga konstigheter, språngskiktet/skikten går att se på de flesta ekolod.
      ok det låter ju tröstande att det inte är kass men det var så himla starkt att vid några tillfällen så valde det att lägga bottnen där fast seckunden inan vara 10m djupare

Kommentera

här är lodet föresten

Kommentera

Gissar på språngskikt jag oxå. Det kan även vara plankton och småräkor du ser på bilden. Vi brukar ofta ha ett sånt band på ett visst djup som sedan stiger uppåt mot ytan när solen går ner.
          Ibland är det så kraftigt att lodet inte orkar gå i genom och visar därför fel djup.
          Varken din givare eller ditt lod förstörs av att köras "torrt". Däremot visar det ingen fisk på torra land!
          Mvh Micke

Kommentera

Ok... Kan det vara så kraftiga skikt i sötvatten ? Det är en stor källsjö som jag fiskar i....

Kommentera

Garanterat språngskiktet (termoklinen) om det är på ett konstant djup. I vår insjö ligger termoklinen på ca 7m just nu. Som ett konstant streck, ca 0,5m tjockt. Under termoklinen är det svårt att se detaljer i de delar av sjön där termoklinen är kraftig. På andra ställen märks termoklinen knappt alls.
              Ju högre frekvens desto tydligar brukar termoklinen synas. Har nyligen kört med ett DSI-lod där det syntes väldigt tydligt. På mitt nya lod (ej DSI) syns den bara på vissa ställen i sjön.
              Sänker du frekvensen på lodet (t.ex. 50 eller 83 kHz istället för 200) så kommer du nog inte se termoklinen.

Är man vetgirig kan kan göra flasktestet (ej testat själv). Sänk ner en flaska med kork till önskat djup. Dra därefter ur korken med ett snöre och dra upp flaskan. Mät temperaturen i flaskan.

Kommentera

Vad inebäd dsi lod????

Kommentera

DSI = Downscan Imaging

Ursprungligen postat av mg71swe Visa inlägg
                  Vad inebäd dsi lod????
                  -Visa hänsyn
                  -Skräpa inte ner
                  -Hantera fisken varsamt
                  -Respektera gällande fiskeregler
                  -Ha kul!

Kommentera

Ja något sånt har jag inte men jag tror Att jag har fast på 200hz. Har inte hittat någon sådan instälning på lodet!
                    Förmodar att det bara är att köpa läget eller ett nytt lod det tråkiga är att lodet är bara en månad gammalt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 064 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs