problem med lodet HJÄLP..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem med lodet HJÄLP.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, fast 200 kHz är ju den "vanligaste" och lämpligaste frekvensen för fiske i normaldjupa insjöar. Jag kan välja mellan 83 och 200 kHz eller köra 83 på ena halvan av skärmen och 200 på den andra på min Elite 5 (kör oftast med det sistnämda) vilket jag ttcker är optimalt (83 kHz ger en bredare konvinkel). Men om jag bara kunde köra med en kHz så skulle jag välja 200.

Ursprungligen postat av mg71swe Visa inlägg
    Ja något sånt har jag inte men jag tror Att jag har fast på 200hz. Har inte hittat någon sådan instälning på lodet!
    Förmodar att det bara är att köpa läget eller ett nytt lod det tråkiga är att lodet är bara en månad gammalt...
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Kommentera

Ja, fast 200 kHz är ju den "vanligaste" och lämpligaste frekvensen för fiske i normaldjupa insjöar. Jag kan välja mellan 83 och 200 kHz eller köra 83 på ena halvan av skärmen och 200 på den andra på min Elite 5 (kör oftast med det sistnämnda) vilket jag tycker är optimalt (83 kHz ger en bredare konvinkel). Men om jag bara kunde köra med en kHz så skulle jag välja 200.

Ja något sånt har jag inte men jag tror Att jag har fast på 200hz. Har inte hittat någon sådan instälning på lodet!
      Förmodar att det bara är att köpa läget eller ett nytt lod det tråkiga är att lodet är bara en månad gammalt...
      Senast ändrad av elfving73; 2011-08-16, 13:42.
      -Visa hänsyn
      -Skräpa inte ner
      -Hantera fisken varsamt
      -Ha kul!

Kommentera

Vad inebäd dsi lod????
        DSI är Lowrance benämning medan andra tillverkare kallar det för något annat.

DSI är en annan typ av lod som inte har en konformad 'ljudstråle' från givaren. Istället är konen elliptisk i sin form och sveper av ett bredare område (vänster/höger) medan den svepar av ett smalare område framåt/bakåt. DSI-loden har mycket högre frekvenser 455/800 kHz istället för de vanliga frekvenserna på 50/83/200 kHz som används för traditionella lod.

Meningarna går isär om när vanlig resp DSI-teknik är att föredra. Vissa föredrar det ena medan andra föredrar det andra.

Generellt kan man säga:
        • Hög frekvens = hög detaljrikedom (även små detaljer, språngskikt etc) syns
        • Hög frekvens når inte lika djupt men duger utmärkt i insjöar och skärgård
        • Hög frekvens = smalare konvinkel. Typiskt har man 20 grader vid 200 kHz.

Team Lilla My har en utmärkt sammanfattning och beskrivning av sonartekniken (sök i forumen så hittar du)

Kommentera

Ok tack för svar....
          En annan fråga jag har är hur många pixlar man behöver för att se sin jigg om man vill vertikal fiska lite...
          320 x 240
          256 Color TFT
          Räcker detta?

Kommentera

Vet inte om pixlarna har någon avgörande effekt, men jag är säker på att du med lätthet kan hålla stenkoll på jiggen med ditt ekolod. Ditt ekolod har ju även funktionen RTS window (Real Time Sonar) som visar i realtid vad som händer rakt under givaren. I Lowrance-världen kallas det "Amplitude scope" (Realtidsfönster). Om det är med Garmin som med Lowrance, så är den funktionen inte aktiverad i ursprungsläge. Bara glida in i menyn och aktivera.
            Rekommenderar dig att köpa ett portabelt givarfäste, så du kan ha givarenhållaren placerad på relingen. Då kan du fiska rakt under givaren.
            Portabelt givarfäste: http://www.berras.se/se/art/portabelt-givarfaste.php

Ok tack för svar....
            En annan fråga jag har är hur många pixlar man behöver för att se sin jigg om man vill vertikal fiska lite...
            320 x 240
            256 Color TFT
            Räcker detta?
            Senast ändrad av elfving73; 2011-08-16, 14:09.
            -Visa hänsyn
            -Skräpa inte ner
            -Hantera fisken varsamt
            -Ha kul!

Kommentera

Japp tack för tipset...
              Får nog bli att bygga en....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat