Stor eller liten motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor eller liten motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stor eller liten motor?

Jag har precis köpt en wolmax 520 (triamaran) och håller nu på att jaga efter motor. Sitter och funderar vilken som är bäst både rent praktiskt och ekonomiskt sätt.

Ska man ha en stor motor som får upp båten i plan snabbt och ligga på mindre gas eller ska man ha en lite mindre motor och få hålla mer gas?

Mina tankar är ju så att det borde ju gå mindre bränsle om motorn slipper arbeta så hårt dvs en stark motor och så får man släppa lite på gasen för att man inte ska åka i 300 knop. eller ska man ha en någon mindre motor som man får ligga med full gas för att hålla den hastighet man vill?

Bensinmotorn är ändas tänkt till förflyttningar. Till trolling och förflyttningar i vikar osv kommer elmotor användas.

Hoppa ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar!
    Bottennapp är napp de oxå!

Sikta på en motorstyrka som gör att Du kan marscha på 3/4 av motorns maxvarvtal (rpm) vilket på det flesta utombordare ligger mellan 5500-6500 rpm beroende på proppelleerstigning, skrovform mm.

Men normalt är det bättre med en något kraftigare motor som Du kan köra på lägre varvtal och ändå få önskad marschfart, det drar mindre bränsle som är viktigt med dagens bensinpris och så misnkar utsläppen av skadliga ämnen viket är ba för miljön, dessutom blir ljudnivån lägre vilket är skönt för de som åker, så många fördelar med att kunna varva lite lägre men ändå hålla önskad fart.

Så kort svar, satsa på största rekomenderade motorstyrka för Din båt det blir aldrig fel ;-)

Kommentera

Köp du en motor så du kan åka 300 knop, så är du i hamn !

Annars så har rospigg sagt allt vettigt redan.

Även om rospigg har helt rätt så kommer ju ditt nyttjande in i bilden, åker du väldigt lite transport, kanske max 100-tal distans om året så spelar det inte riktigt lika stor roll. då kan andra faktorer som, vikt, pris, underhåll, hantering, förbrukning på lågfart mm bli mer avgörande än att få ett ekipage som går lugnt och fint på en behaglig marchfart.

Men generellt så brukar det straffa sig om man snålar och tar en motorstyrka mindre än man borde ha gjort.

Vet inte vad tillverkaren säger om motoreffekt till den båten, men jag har sett båten på bild och runt 50-60 hk tror jag är ett bra område som inte är i överkant men inte heller för vekt.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Okej. men då satsar jag på en större motor! Max effekten på båten är 100 hk har hittat en gammal mercery "the tower of power" raksexa på 115hk till vettig pris. blir detta i överkant? kan man ha för mycket motor?

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
          Okej. men då satsar jag på en större motor! Max effekten på båten är 100 hk har hittat en gammal mercery "the tower of power" raksexa på 115hk till vettig pris. blir detta i överkant? kan man ha för mycket motor?
          Det är en klassiskt motor men inget jag skulle köpa för att använda på en sportfiekbåt däremot om jag rustade upp en gammal sportbåt och ville ha en tidstypisk motor skulle den passa, men att köra den till vardags är galenskap, tung som as och dricker dubbelt så mycket soppa som en moderna 4 cyl på 100hk, leta upp en beg Yamaha F100 med förgasare från början av 2000 talet då har Du en kalasmotor som går billigt.

Vill Du ha 2 takt så välj Yamaha 3 Cyl 90 hk den ger kraft som en 100 hk men väger mindre, men då får Du inte samma fina miljövänlighet som med en 4Taktare.

Din föreslagna 6.a är en av de större miljöbovarna bland motorer så vill Du slippa onödigt dyra bränslenotor och att bli anklagad för att vara miljöhuligan så glöm den!!

My 2 Cent

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Det är en klassiskt motor men inget jag skulle köpa för att använda på en sportfiekbåt däremot om jag rustade upp en gammal sportbåt och ville ha en tidstypisk motor skulle den passa, men att köra den till vardags är galenskap, tung som as och dricker dubbelt så mycket soppa som en moderna 4 cyl på 100hk, leta upp en beg Yamaha F100 med förgasare från början av 2000 talet då har Du en kalasmotor som går billigt.

Vill Du ha 2 takt så välj Yamaha 3 Cyl 90 hk den ger kraft som en 100 hk men väger mindre, men då får Du inte samma fina miljövänlighet som med en 4Taktare.

Din föreslagna 6.a är en av de större miljöbovarna bland motorer så vill Du slippa onödigt dyra bränslenotor och att bli anklagad för att vara miljöhuligan så glöm den!!

My 2 Cent

Okej så det är inget bra förslag med andra ord... Problemet är som jag ser det två saker. för det första så är det fruktansvärt mycket pengar i en båtmotor och sedan bor jag så dumt så jag måste åka så långt för att köpa dom som står vettigt i kurs. jag har tänkt lägga mellan 10-20 tusen på en motor, gärna närmre 10 än 20. Några vettiga förslag? för dom pengarna får man ju bara äldre motorer.

Men en mercury 115 -78 är bara att glömma?

Kom gärna med tankar och ideer, första båten i mitt liv som man får hänga på mer än 6 hk på så är ganska grön.

Kommentera

Okej så det är inget bra förslag med andra ord... Problemet är som jag ser det två saker. för det första så är det fruktansvärt mycket pengar i en båtmotor och sedan bor jag så dumt så jag måste åka så långt för att köpa dom som står vettigt i kurs. jag har tänkt lägga mellan 10-20 tusen på en motor, gärna närmre 10 än 20. Några vettiga förslag? för dom pengarna får man ju bara äldre motorer.

Men en mercury 115 -78 är bara att glömma?

Kom gärna med tankar och ideer, första båten i mitt liv som man får hänga på mer än 6 hk på så är ganska grön.
              Jo glöm 6.an det är mitt tips.

Kikade runt lite nu men det var klent med snurror nu, men brukar rasa in massor efter båtmässan som börjar idag så vänta några veckor så får Du mycket mera att välja på, dessvärre med den budgeten är det enbart 2 taktare och sannolikt av 80 tals modell som Du kan hoppas på, funkar men inte lika snåla och bra som sena 90 talare så kan Du gnida ihop lite mera kosing till motorn så får Du klart mera pang för pengarna.

Denna rangordning skulle jag sätta motorerna och då 2 taktare Yamaha, Suzuki, Tohatsu, Mercury, Johnson/Evinrude (samma moterer med olika kåpdekal), Trim/tilt är ovärderligt så en motor med det är bättre val än utan, man blir jädrigt trött i ryggen av att manuellt tippa upp en 100Hk tiotals gånger per fisketur när det ska köras med elmotorn och då måste stora motorn upp.

En del av dessa har separatsmörjning för oljan (på Yamaha kallat Autolob) den har ofta lagt av men det är ingen fara om Du vet om det, bara att Du får blanda in oljan manuellt i bensinen som man gjorde innan separatsmörjningen kom, men kolla den biten om den finns ananrs riskerar Du ett motoras om den inte ger olja!

Kommentera

Okej då letar jag vidare. De är ju så att alla tror att det är guld i båtmotorer tyvärr, och spec här om kring så är det hutlöst! känns så fel att behöva åka 60-70 mil för att titta på en motor.

Att det är ett bättre val med trim/tilt är jag med på men är det ett måste? Måste man tilta motorn när man kör med elmotor?

De där med separat smörjning har jag tänkt att montera bort om de sitter. I den prisgruppen jag letar känns de säkrast...

Kommentera

Är det 100 hk max på den båten ? 5,20 hmmm låter mycket tycker jag, men den är väl tung som as kanske.

Tur att du Rospigg fick dig att lägga ner tankarna på mercury 6:an

Tror den båten går helt okej även med 70-90 hk. Hittar du en Tohatsu 90 direktinsprutad 2-takt så slå till. dom går kalasfint. Annars är Yamma 90 bra motorer, tror du kan hitta många gamla tävlingsmaskiner 1350 kubik i just den storleken till riktigt bra priser och då får du 120 hk gratis så att säga.

Angående trim å tilt så är det inget måste, men båten får en helt annan dimension med detta, du kan justera gångvinkeln genom sjön och justera för last mm samt att du kan tilta upp så proppen går i ytläge när du smyger in på grundvatten. Jag håller med Rospigg att en så stor motor utan är inget roligt.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Okej då letar jag vidare. De är ju så att alla tror att det är guld i båtmotorer tyvärr, och spec här om kring så är det hutlöst! känns så fel att behöva åka 60-70 mil för att titta på en motor.

Att det är ett bättre val med trim/tilt är jag med på men är det ett måste? Måste man tilta motorn när man kör med elmotor?

De där med separat smörjning har jag tänkt att montera bort om de sitter. I den prisgruppen jag letar känns de säkrast...
                    Måste och måste men det är bättre på flera sätt, med stora motorn nere vid elkörning så fungerar den stora som en broms och den bromsar rejält räkna med att nästan halva farten från elmotorn tappas pga motståndet som stora motorn ger.
                    Nästa problem är att stora motorn fungerar som ett roder, så står inte stora motorn helt rakt så kommer båten att styra snett och Du tvingas styra emot med elmotorn hela tiden, dessutom går elmotorn grundare än stora motorn så Du kan köra in på grundare vatten med stora motorn uppe och riskerar inte att skada proppellern eller växelhuset bland stenarna i gädd/öring vikarna och när Du kommer ut på djupare tryggare vatten så fäller Du ner stora motorn och kör till nästa vik.

Säg såhär ang tilt/trim: förutom fördelarna som axe nämde med möjligheten att kompensera för last och att få en optimal gång på båten med hjälp av ändrad riggvinkel och att kunna tilta upp den i grundsmygläge så sparar Du ryggen rejält.
                    Arbetsställningen Du står i när Du fäller upp en motor med en fot uppe på aktertoften och en på durken framåtböjd lite snedvriden i ryggen och med en hand ska Du dra/vicka upp +100kg, det är inga problem de första gångerna men när Du stannar till på den 10-15 fiskeplatsen och ska "slita upp" motorn så kommer Du att önska Dig en tilt tro mig!!

Jag drog på mig flera muskesträckningar i de lägena innan jag bytte en fullt fungerande och bra motor utan tilt mot en likadann med tilt, det var den bästa investering jag någonsin gjort och jag kommer aldrig att köpa en motor över 20 hk utan tilt mera!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 651 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv