Jag har precis köpt en wolmax 520 (triamaran) och håller nu på att jaga efter motor. Sitter och funderar vilken som är bäst både rent praktiskt och ekonomiskt sätt.
Ska man ha en stor motor som får upp båten i plan snabbt och ligga på mindre gas eller ska man ha en lite mindre motor och få hålla mer gas?
Mina tankar är ju så att det borde ju gå mindre bränsle om motorn slipper arbeta så hårt dvs en stark motor och så får man släppa lite på gasen för att man inte ska åka i 300 knop. eller ska man ha en någon mindre motor som man får ligga med full gas för att hålla den hastighet man vill?
Bensinmotorn är ändas tänkt till förflyttningar. Till trolling och förflyttningar i vikar osv kommer elmotor användas.
Hoppa ni förstår vad jag menar.
Tacksam för svar!
Ska man ha en stor motor som får upp båten i plan snabbt och ligga på mindre gas eller ska man ha en lite mindre motor och få hålla mer gas?
Mina tankar är ju så att det borde ju gå mindre bränsle om motorn slipper arbeta så hårt dvs en stark motor och så får man släppa lite på gasen för att man inte ska åka i 300 knop. eller ska man ha en någon mindre motor som man får ligga med full gas för att hålla den hastighet man vill?
Bensinmotorn är ändas tänkt till förflyttningar. Till trolling och förflyttningar i vikar osv kommer elmotor användas.
Hoppa ni förstår vad jag menar.
Tacksam för svar!

Max effekten på båten är 100 hk har hittat en gammal mercery "the tower of power" raksexa på 115hk till vettig pris. blir detta i överkant? kan man ha för mycket motor?
Problemet är som jag ser det två saker. för det första så är det fruktansvärt mycket pengar i en båtmotor och sedan bor jag så dumt så jag måste åka så långt för att köpa dom som står vettigt i kurs.
Kommentera