Propeller-djungeln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Propeller-djungeln

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Propeller-djungeln

Om ett par veckor får jag en nu Mercury 20hk utombordare. Det snackas en del om propellerns betydelse för prestandan på acceleration och toppfart. Är propellern som följer med i grundutförande och då speciellt på den modell och märke jag valt värd besväret att byta ut eller är skillnaderna så små så det inte är värt besväret?

Ska jag byta skulle det vara för att få bättre acceleration snarare än att få bättre toppfart, samtidigt vill man ju inte tumma på toppfarten direkt heller.
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Prova först med std propellern hur hög toppfart båten har och hur den accelererar. Kom i håg att lasta båten som när du fiskar. Motorn borde varva nära maxvarv med gasen i botten. Hamnar du flera hundra varv under max så testar du en propeller med en tum lägre stigning.

Kommentera

Har själv precis köpt mig en Mercury 20hp (-88 lång rigg)... Är det nåt liknande hos dig?
      Tänkte fråga om det är en två eller trebladig propeller på din då? Min har två, och jag blir lite fundersam, hade innan en 15hp som var trebladig..
      Kanske nån som på ett enkelt sätt kan förklara den stora skillnaden på en 2 resp 3 bladig. För&Nackdelar..

Kommentera

I teorin ger en 2-bladig propeller högre toppfart i en lätt båt då den har ett mindre motstånd i vattnet. Oftast finns det en 3-bladig idag då den greppar bättre under acceleration. Fyrbladiga har ännu bättre grepp men till priset av aningen lägre toppfart. I praktiken är det väldigt svårt att jämföra propellrar då samma stigning på propellrar av olika märke ger olika prestanda.

Kommentera

Jag tackar för det svaret. Var fullt tillräckligt svar för en okunnig! =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mange0 Visa inlägg
            Har själv precis köpt mig en Mercury 20hp (-88 lång rigg)... Är det nåt liknande hos dig?
            Tänkte fråga om det är en två eller trebladig propeller på din då? Min har två, och jag blir lite fundersam, hade innan en 15hp som var trebladig..
            Kanske nån som på ett enkelt sätt kan förklara den stora skillnaden på en 2 resp 3 bladig. För&Nackdelar..
            Är du säker på att det är en -88:a du köpt? Jag tror det är ganska ovanligt med en tvåbladig till den motorgenerationen.

Kommentera

Jag får båten och motor om 2 veckor, fick höra den var färdig nu precis så då vet jag mer..
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Tvåbladiga propellerar från en Mercury brukar vara av den äldre typen av motor. På motorer från 60-talet och till runt 70 är det mer vanligt med tvåbladiga propellerar.
                Mange din motor är knappast nån 88:a, möjligtvis en 1966:a. Annars har nån kastat på en äldre proppeller och fått den att passa.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Förlåt trådskaparen, var inte min mening att sno din tråd sådär.. =/
                  Men nu skrämmer ni upp mig, måste undersöka vad det är för årsmodell då..
                  Utseendemässigt ser den iaf närmare ut som -88 än -66.. Men ska undersöka detta..
                  Tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                  31 svar
                  23 463 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nivv