Problem Med Tohatsu 5hk, dragsnöret "biter" ej. Hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem Med Tohatsu 5hk, dragsnöret "biter" ej. Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem Med Tohatsu 5hk, dragsnöret "biter" ej. Hjälp!

Hej!

Var ute med båten idag och motorn hade funkat klockrent första timmen men när jag sen skulle dra igång motorn så åke dragsnöret bara ut. Utan att liksom driva igång motorn.

Är de några kuggar där som kan slitas ut eller någon som har någon ide vad det kan vara för fel?

Har inte hunnit skruva isär motorn än men jag vill höra här med er så jag inte gör bort mig.

Alla svar är mycket tacksamma.

Tack på förhand.

Mvh Markus
    sigpic

www.haavet.wordpress.com

Startade inte motorn när Du drog i snöret alltså eller drogs det inte in igen?

Det är ju ett drev som skjuts upp i startkransen när Du drar och om det kärvar så går drevet runt när Du drar men drar inte runt motorn som då inte startar, kan vara så enkelt att det bara kärvar så lite rengöring och olja så vill det sig igen?!

Dras inte snöret in igen kan det vara returfjädern som är sliten eller trasig, men ge mer info om problemet så löser det sig nog med svaren också.

Kommentera

När jag drar i snöret så biter de inte i själva motorn, tror att drevet som åker upp till startkransen kanske är trasigt/ slitet?
      Jag drar inte runt motorn med andra ord. snöret åker in och ut utan problem.
      sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

Ta av kåpan och kika på det, dra i snöret och se vad som händer och om drevet slår upp om inte kolla om det är slitet eller trasigt men kan också vara att det bara kärvar så att kraften i rycket inte slår upp det.

Säkerhetstips är att Du tar av tändhatten innan Du drar så inte motorn startar för då kan Du få fingrarna i kransen på svänghjulet och det är inget bra, var med en som fick det och det skar upp hela fingret ända in till benet och blödde som f*n så akta Dig för det!!

Ser det slitet eller trasigt ut så blir det att byta men det visar sig, börja med att smörja och serva lite så kan Du spara tunga artilleriet till steg 2.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
        31 svar
        23 620 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg nivv
        av nivv