Johnson 70 VRO - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson 70 VRO

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Johnson 70 VRO

Har en Beg Johnson Vro 70 ifrån -94 på gång. Den är väldigt lite använd i extremt fint skick.
    Antar att det finns söndags exemplar även av den modellen.
    Finns det nån som har nått gott/ont att dela med sig om den modellen.

/Nisse

Nisse - Gösens ovänn
    http://fishingmongos.blogspot.com/

Kolla komprision så den är jämn och fin.

Kommentera

Vro pumpen har väl ställt till det för vissa,ingen billig historia..Tomgången kan väl vara siochså med 3 förgasare.I övrigt tror jag de bara går å går.

Kommentera

det är nog en av dom absolut bästa snurrorna som byggts i historien, yamaha kopierade den rakt av så till den milda grad att dom fälldes för det i rätten.
        det har skrivits en massa om VROn och 99,9% är rent skitsnack!
        VRO hade problem första året ffa. i USA där dom har mycket mer alkohol i soppan pga att en plastdetalj inte tålde spriten och pajjade, men detta åtgärdades direkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          En evighetsmaskin
          Kanske den bästa motorn.... dock något törstiga men dom är bra
          något törstiga.... med lite tyngd på båten så är dom ordentligt törstiga,har haft en...men de går hur bra och länge som helst som sagts tidigare...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Visst är det en av dom bättre Evinr....Johns....motor som gjorts. Denna maskin klassade in i klassen 1 liter och va väldigt populär som tävlingsmotor. På den tiden så tror jag tävlingsreglementet tillät en hel del påverkan på motorn (trimning alltså) Efter några år såldes ofta dessa tävlingsmotorer till svensson. Inget fel i det men detta kan bidra till att vissa tycker dom drar soppa.

Annars är min åsikt att E ./ J.. motorer alltid varit relativt soppasnåla. Du kan ju försöka luska lite om motorns historia. Har den varit tävlingsmotor så är inte det någon direkt nackdel, men kan vara intressant att känna till.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Visst är det en av dom bättre Evinr....Johns....motor som gjorts. Denna maskin klassade in i klassen 1 liter och va väldigt populär som tävlingsmotor. På den tiden så tror jag tävlingsreglementet tillät en hel del påverkan på motorn (trimning alltså) Efter några år såldes ofta dessa tävlingsmotorer till svensson. Inget fel i det men detta kan bidra till att vissa tycker dom drar soppa.

Annars är min åsikt att E ./ J.. motorer alltid varit relativt soppasnåla. Du kan ju försöka luska lite om motorns historia. Har den varit tävlingsmotor så är inte det någon direkt nackdel, men kan vara intressant att känna till.
              Ja allting är ju relativt....du får ursäkta Anders, men min mening är att de aldrig varit soppasnåla...har kört E/J sedan
              mitten av sjuttiotalet och är inne på min 12:e av dom nu, det är bra motorer,inget snack,därför har jag varit märket trogen
              så länge med en Honda som enda avbräck....men faktum är att alla mina vänners motorer av andra märken alltid dragit något mindre soppa
              med undantag av Chrysler och Mercurymotorer....ändå hör jag inte till dom som kört dom hårdast...
              Senast ändrad av byggarn; 2012-05-27, 09:01.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hade en sådan under det glada 90-talet och kan instämma att de är blir kostsamt när VRO pumpen lägger av, de sved rejält i kassan vill jag lova, 15 papp om jag inte minns fel. Finns det inte en form av varningslampa eller "summer" som skulle markerat när oljan inte gick fram? Den funkade inte på min. Efter renoveringen kopplade mekanikern bort VRO och jag blandade olja enligt gammal sed, direkt i bensinen.

När jag skulle premiär köra motorn skar/rasade växelhuset efter 1 minuts körning. Mekanikern menade att motorn nu var stark som ny medan växelhuset hade några år på nacken. Defekten på växelhuset var ett lager som skar och drog med sig en del av växelhusets gods. Bara att ta fram padeln....

Jag kastade då in handduken och bytte efter till en Evinrude 50 hk fyrtakt, årsmodell 98, en fantastikt bra motor på många sätt, men den var ljusår ifrån 70 hk Johnson om man talar om styrka/kraft.

Kommentera

beroende på årsmodell så ska det finnas ett larmsystem för olja, varmgång mm.
                  -är du säker på att det var VRO:n som lade av?

Kommentera

Autolobe eller Vro är samma skit. Lägger av när dom blir äldre. Precis som allt annat när det får en del år på nacken.
                    70 hk Evinrude eller Johnson med CDi tänding var en guldmotor. Grabben hade en. Sålde bort den i ett nafs.
                    Mer lättsåld motor får man leta efter.
                    Man kan nog säga att från 20 hk Evinrude (Johnson) med alla modeller emellan fram till 70 hk.
                    Är dom bästa som byggts. Och då från att det blev CDI-tändning.
                    Brytar modellerna var inte dumma heller. Men var i många fall äldre konstruktioner. Och drog duktigt med soppa.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 817 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv