Johnson 25hk -96 går som en påse bajs. Hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson 25hk -96 går som en påse bajs. Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Johnson 25hk -96 går som en påse bajs. Hjälp!

Tjena!

Har fått ett mystiskt problem på min Johnson 25hk -96.

Var ute och trollade i helgen när den plötsligt efter ca 20-30 min trolling började gå hastigt sämre för att sedan lägga av. Startade upp den igen men den gick lite knackigt på lågvarv så jag varvade upp den för att sedan återgå till trollingfart men naturligtvis dör den igen. Efter detta vill den inte gå på alls på låg tomgång utan enbart med gas bara för att till slut ge sig helt och inte gå igång igen.

Kommer hem efter vad som visade sig bli en av världshistoriens jobbigaste roddturer. Kollar så att det kommer soppa till filtret vilket det gör. Tar ur och inspekterar stiften vilka är väldigt mörka, i princip svarta. Vi kollar gnistan på stiften vilken verkar vara ok. Efter att ha gjort rent stiften får vi igång den men den hostar och dör direkt om man drar ner tomgången

Inhandlade nya stift idag och tyckte den gick aningen bättre men dör iaf efter ett tag på tomgång. Tar ur och kollar stiften varav det ena är väldigt blött och svart (se bild nedan).

Click image for larger version

Name:	IMG_1399.jpg
Views:	1
Size:	324,2 KB
ID:	1811132

Nedan är en jämförelsebild på de två nya mot ett av de gamla stiften.

Name:	IMG_1398.jpg
Size:	412,1 KB
ID:	1811133

Noterade även detta fel vid filtret om det kan ha något med saken att göra?

Name:	IMG_1387.jpg
Size:	441,0 KB
ID:	1811134

Första tanken är att det är något fel på ena spolen eller något annat med tändningen men är helt oerfaren vad det gäller båtmotorer och även tvåtaktare i övrigt så jag uppskattar alla tips.

Mvh
    /Anders

Ta loss förgasarna och blås ur dom,verkar som du fått nått som satt igen låg fart munstycket eller fått flotören att hänga sig ev vatten i flottör huset fast vattnet borde försvinna om man drar den på fullgas en stund,är ingen expert men har haft skotrar,crossar och mopeder, och den där packningen på filtret ser ju inte bra ut nått kan ha släppt och följt med ner i förgasaren.

lycka till/Mattias
    Senast ändrad av Infaustus; 2012-06-28, 00:49.

Kommentera

att ena stiftet är blött betyder att den inte går i ordning på den cylindern av någon anledning.
      en bra gissning är som ovan beskrivet, den får för mycket soppa så ta isär gasarna och rengör dom ordentligt och byt filtret på bilden, det är trasigt.
      jag gissar att du satt dit NGK-stift, och dom är ökända för att pajja om dom blir för blöta så förmodligen går den bara på ena cylindern.
      ffa. lite äldre OMC motorer har alltid gått bäst på Championstift av någon anledning.

Kommentera

Ok, tack för svaren.

Skall testa att göra rent förgasaren (sitter bara en inte två) samt byta ut filtret.

jag gissar att du satt dit NGK-stift, och dom är ökända för att pajja om dom blir för blöta så förmodligen går den bara på ena cylindern.
        ffa. lite äldre OMC motorer har alltid gått bäst på Championstift av någon anledning.
        Kör faktiskt med champion men bra tips där så slipper jag kasta ut pengar på NGK-stift i framtiden iaf =)

/Anders

Kommentera

Har en likadan ( strypt 35a- ursprungligen avsedd för Italienmarknaden ) Har Du kollat tändkablarna? Mina var helt slut och byttes i år. Kommer inte ihåg vad jag fick för stift-mer än att de är marine grade å rostfria å dessutom svindyra.... Killen på varvet sa att de haft problem med tändstiften till just denna något ovanliga modell.

Kommentera

har du en gasare är det inget soppafel, då är det tändningsfel, om det vore gasarfel skulle den inte gå på någon, eller på båda.
            kolla ovanstips ang tändningen så att den tänder på båda

Kommentera

Du kan ju försöka byta plats på spolarna och kolla om det andra stiftet surar.

Kommentera

Nu har jag bytt plats först på tändkablarna. Ingen skillnad. Sen böt jag även plats på spolarna men det hjälpte inte heller.

När jag köpte den sade säljaren att han bytit dci-kasetten. Vet inte vad det är och senil som man är frågade jag ej heller. Antar att det har något med tändningen att göra? Kan det isf vara den som spökar?

Skall försöka mig på ett komptest snart också.

Kommentera

Cdi-boxen styr allt som har med tändningen att göra, själva hjärnan i motorn, den bestämmer tiden mellan tändningarna, laddnings cirkel, varvstoppstal, hela rubbet, stor chans att den spökar för dig, leta upp en trimbox och motorn går bättre

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskarFolke Visa inlägg
                    Cdi-boxen styr allt som har med tändningen att göra, själva hjärnan i motorn, den bestämmer tiden mellan tändningarna, laddnings cirkel, varvstoppstal, hela rubbet, stor chans att den spökar för dig, leta upp en trimbox och motorn går bättre
                    Ok. Ska göra ett komptest först bara för att kolla. Vad brukar en sådan box gå lös på i runda slängar?

Angående trimbox. Är motorn strypt via elektroniken menar du? Det blir inte sämre lågvarvsegenskaper eller något om man kör med en sådan?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv