Rimligt pris på 25 hk från 1995 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rimligt pris på 25 hk från 1995

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rimligt pris på 25 hk från 1995

    Skall eventuellt köpa ny motor imorgon. En 25 hk 2-takt med ryckstart och rorkult (Mercury). Enligt säljaren är den i extremt bra skick och har stått konserverad i 10 år. Vi får väll se...

    Säljaren har efter lite prutande gått med på 10 000 kr, helst skulle jag vilja ner till 8000 - 8500 kr. Vad säger ni, är jag snål eller är det överpris? Hittar inte så många motsvarande motorer på blocket men 80-talarna ligger på ca 4 - 8 000 kr. Tank ingår inte men kan köpas till för 400 kr.

    Skiljer det något speciellt avseende teknik på en motor från slutet på 80-talet jämfört med mitten på 90-talet?

    Tacksam för snabba synpunkter!

  • #2
    Nämnar full service, impellerbyte, byt av membran i bränsle pump och förgasare. Alla dessa punkter ska ses över efter så många år oavsett om han lyckas starta det. Det går på en hel del så du bör räkna in det i priset. Är inte han tillmötesgående hade jag nog skippat det.

    Lita på din mag känsle, men var medveten om att kostnader kan snabbt springa iväg.

    Kommentera


    • #3
      Tycker alla motorer som säljs på blocket är nyservade och har få gångtimmar...märkligt ;-)

      När jag gjorde service på den motorn jag har idag kostade det 1300 kr (impeller, olja, tändstifft och något annat). Kanske skall dubbla det om jag skall få med membranen?

      Någon som vet om där finns en generell skillnad på 80 och 90-talsmotorer?

      Kommentera


      • #4
        Vanliga 2-taktsmotorer har nog inte förändrats mycket så länge dom har förgasare och tändspole.

        Stabil konstruktion som brukar fungera med minimalt med underhåll.
        Såg som jämförelse att en likadan motor som jag har, Johnson 25hk -96 såldes för 7500 på blocket för ett tag sedan

        Kommentera


        • #5
          Är allergisk mot gamla murklor, jag skulle inte ge 500:- för en...men det är jag det,finns dom som föredrar samma märke och
          troligen är de inte sämre än andra tvåtaktare trots att de tidigare hade en tendens att helt enkelt rosta ihop om de blev stående...priset är väl normalt,beroende på skick får man nog för en 25:a runt dom åren räkna mellan 7-12"
          Senast ändrad av byggarn; 2012-09-13, 08:30.
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            om den stått konsververad i tio år skulle jag bli direkt skeptisk då den förmodligen INTE konsververats om någon gång och oljan med allra största sannorlikhet torkat ut.

            har den stått inomhus i värme?
            -om inte skulle jag dra öronen åt mig lite extra.
            Plocka av stiften och kolla in i cylindrarna och hur det ser ut om det går att se cylinderrväggarna och kika om det ser torrt ut i cylindrarna, är det minsta rost där är risken stor att du kommer att slita ut/knäcka kolvringarna omg.
            en annan risk är att ringarna rostat fast, går förvisso ofta att få lös genom att slå fotogen i cylindrarna och låta ligga ett par dagar, något jag nog skulle göra före jag startade den oavsett.
            en annan risk är att lagrena rostat, och det går inte att kolla med mindre än att riva motorn tyvärr.
            om motorn redan är startad så försökt ta ett kompprov på den, jag har för mig att korrekt komp på den skall ligga kring 120 Psi, +/- 10-15%
            Senast ändrad av Nito; 2012-09-13, 09:37.

            Kommentera


            • #7
              Jag säger nej till detta köp. Är otroligt vansligt att köpa en motor som stått så länge. Kanske inte ens rätt konserverad.
              Sen är ju Mercurys 25 :a med rätt liten kubik också.
              Är ju inget kraft paket precis.
              Du behöver inte ens tveka att köpa den. Skulle inte betala för många spänn i varje fall.
              Som Nito och Byggaren beskriver det. Förstår du nog att jag ligger nära dom.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                Skall eventuellt köpa ny motor imorgon. En 25 hk 2-takt med ryckstart och rorkult (Mercury). Enligt säljaren är den i extremt bra skick och har stått konserverad i 10 år. Vi får väll se...

                Säljaren har efter lite prutande gått med på 10 000 kr, helst skulle jag vilja ner till 8000 - 8500 kr. Vad säger ni, är jag snål eller är det överpris? Hittar inte så många motsvarande motorer på blocket men 80-talarna ligger på ca 4 - 8 000 kr. Tank ingår inte men kan köpas till för 400 kr.

                Skiljer det något speciellt avseende teknik på en motor från slutet på 80-talet jämfört med mitten på 90-talet?

                Tacksam för snabba synpunkter!
                Hej Mikael Björk;

                Köp inte Grisen i säcken! Be en marinhandlare som säljer Mercury värdera motorn. Det är det pris som handlaren är beredd att betala för Mercuryn som du kan bjuda...och inte ett öre mer....

                Det är inte guld allt som glimmar!

                Old Firehand
                www.trumman.com

                Kommentera


                • #9
                  För min del skulle jag se mej om efter japansk snurra utan tvivel, bara min åsikt
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #10
                    Man kan ju ha tur och komma över ett riktigt bra exemplar också. Vi köpte en gammal murkla för runt 5 år sen, 40 hp tvåtakt, 70-tidigt 80-tal skulle jag tro. Har svårt å tro att den har blivit servad alls, skulle förvåna mig om impellern har bytts ut över huvud taget. Enda jag har gjort efter att den hamnade i vår ägo är å byta växelhusolja.. (är förstås mer noga på min fyrtaktare).

                    Den går som en klocka, startar i ur å skur å tar mig hem, samt tar bensin därefter Odödliga gamla Mercurys!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 987 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X