Laddar för mycket? Mercury 50 fyrtakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laddar för mycket? Mercury 50 fyrtakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
    Har en murkla 50 fyrtakt från slutet 90 tal och idag efter ett trollingpass stod det plötsligt på ekolodet för hög spänning å sen stängde den av sig. Jag startade lodet igen och kollade då stod spänningen på 14,4 vid tomgångsfart typ 2 knop och när jag drog på visade den nästan 16 volt. Kan det visa fel på ekolodet tro? Vad kan det annars vara? Finns det spänningsregulator på båtmotorer som på bilen? Inbyggt i generatorn eller? Vad kan hända om man kör med det ? Batteriet kokar eller generatorn brinner upp?

Är det en Mercury 50hk EFI du har eller en vanlig med förgasare?

Kommentera

Nä det är en vanlig med tre förgasare. När jag var ute i söndags så gick aldrig laddningen över 14.2 volt enligt ekolodet. När vi började trollingturen stod volten vid tomgångsfart på 12.9 volt för att allteftersom öka till att när vi slutade passet 7 timmar senare laddade den 14 vid tomgångsfart sen avslutade vi trollingen och körde hem i fullgas och då laddade den inte mkt mer vid fullgas alltså 14 volt. Jävligt skumt! Jag mätte batteriet med riktig voltmätare på land och den visade utan att motorn var igång 12.0 och lodet visade lika.
      Kan den vara så att när regulatorn blir varm blir den lite knäpp?

Kommentera

Hur är skicket på batteriet?Vet att generatorn på vissa amerikanska bilar kan få spunk av dåligt/urladdat batteri.

Kommentera

Har laddat det en gång när jag köpte båten, ska testa att byta mot ett annat batteri sen. Jo när du säger det kommer jag ihåg att ac delco generatorerna brukade bli lite konstiga på jänkarna när batteriet var taskigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
            Nä det är en vanlig med tre förgasare. När jag var ute i söndags så gick aldrig laddningen över 14.2 volt enligt ekolodet. När vi började trollingturen stod volten vid tomgångsfart på 12.9 volt för att allteftersom öka till att när vi slutade passet 7 timmar senare laddade den 14 vid tomgångsfart sen avslutade vi trollingen och körde hem i fullgas och då laddade den inte mkt mer vid fullgas alltså 14 volt. Jävligt skumt! Jag mätte batteriet med riktig voltmätare på land och den visade utan att motorn var igång 12.0 och lodet visade lika.
            Kan den vara så att när regulatorn blir varm blir den lite knäpp?
            Hade själv en Mercury 40hk EFI 2002:a där voltregulatorn gav upp eller rättare sagt smälte. Förgasarvarianterna skiljer sig säkert i elektroniken men voltregulatorn borde vara likvärdig. Det som utlöste det hela var en glappig huvudströmbrytare.

Spänningen varierade mellan 12 och upp till 15 volt. Således laddade inte motorn ordentligt vilket märktes efter ett tag när den vägrade starta pga urladdat och förverkat batteri. Det märktes även att den inte varvade fullt ut.

Problemet är känt. Det finns en utbytessats för EFI-modellerna som omfattar bl a ett tjockare avgasutblåslock och en extra säkring. Förgasarmodellerna kanske kräver andra komponenter än dessa.

Delarna ser ut så här:

http://www.tradera.com/mercury-quick...0206_164483926

Kommentera

Tack för tips, är väl så att det förmodligen är laddningsreläet. Den är faktiskt lite trög på startmotorn . Går alltid igång direkt men går sakta runt och batteriet är ju bara ett år enligt förra ägaren.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
              31 svar
              22 884 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nivv
              av nivv