-who made who, ett försök att reda ut inaveln bland Utombordarna... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

-who made who, ett försök att reda ut inaveln bland Utombordarna...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• -who made who, ett försök att reda ut inaveln bland Utombordarna...

ett ämne som ofta ofta debatteras, inte bara här på FS, är vem tillverkar vad åt vem inom Utombordarindustrin?

-och det är bara konstatera att inaveln är mycket svår...
    Jag har börjat försöka bena ut det hela och gjort en grund, och se INTE detta som hela sanningen, det här tänkte jag som någon vi som ids kan fortsätta bena ut efter bästa oförmåga då det förmodligen finns massor av fakta fel såhär i början.....
    det är en start iaf, håll till godo:

Utombordarinaveln

Evinrude E-tec/Bombardier, OMC/Evinrude/Johnson
    Evinrude är Världens älsta och under många många år den största tillverkaren av Utombordare.
    Evinrude/Johnson är exakt samma motor förutom namnet fram till 1996 då Suzuki tillverkade Johnsons 4-taktare upp till 225 hk.
    1996-2007 så tillverkade Suzuki enbart Johnsons 4-taktare upp till 30Hk.
    Evinrude FICHT var det sista som OMC tillverkade helt "inhouse" 1995 fram till konkursen 2000.
    Dom FICHT injektorer som fanns på prototyperna var Tysktillverkade, men då FICHT-modellerna kom ut på marknaden tillverkade OMC egna kopior på dessa och fick initialt stora problem med sina motorer.
    Historien bakom konkursen är lång, och FICHT motorerna var inte ensamma orsaken, dom var bara den där sista berömda droppen.
    Största problembarnen var ficht 150 & 175 hk, men resten hade sina problem dom också.

2001: BRP tar över rodret och fortsätter med uppdaterade FICHT RAM fram till 2003 då E-TEC ersätter.
    Evinrude E-TEC 20-30 Hk. Tillverkades i Kina fram till mitten 2010, men tillverkas numera helt i USA.
    Alla Evinrude 4-Taktare idag är tillverkade av ett gemensamt ägt företag 50/50 mellanTohatsu/Nissan-Mercury i Japan.

Mercury/Mariner

fram till 2005 var alla Mercury 4-taktare från 25-225 hk. Yamaha Powerheads och EFI, tändning var Mercury.
    Förgasarmodellerna under denna tid skall vad jag förstått vara Yamahas förgasare?
    2006 är alla 4-takts Powerheads Yamaha (förutom Verado)
    Efter 2006-04 upphör samarbetet Mercury/Yamaha.
    Alla 4-taktare upp till 30 Hk. Är tillverkade av ett gemensamt ägt företag 50/50 mellanTohatsu/Nissan-Mercury i Japan
    Alla 40-60 Hk. Byggs i Kina.
    Alla Verado och Optimax byggs i USA

Dagens Mercury/Mariner är samma motorer, där Mariner är avsedd för Icke-USA Marknaden.
    För äldre Mariner, se egen avdelning.

Tohatsu/Nissan
    Tohatsu är väldens största och tredje äldsta tillverkare av Utombordare idag och tillverkar motorer åt sig själva/Nissan, (Nissan är för den Asiatiska marknaden då Tohatsu eg. Är ett Nissan-ägt företag.)
    samt Mercurys 4-taktare upp till 30Hk. samt Evinrudes nya 4-taktare.(småmotorer)
    Alla Tohatsu 4-taktare (finns bara upp till 30 hk.) är tillverkade av ett gemensamt ägt företag 50/50 mellanTohatsu/Nissan-Mercury i Japan

-jag hittar inte annat än att Tohatsu enbart tillverkar i Japan???

Honda
    Japanska Honda (som om det behövde förklaras....) var den första moderna tillverkaren av 4-taktsutombordare.
    Om det jag fått fram stämmer var dom första Hondorna (vet ej storlek eller årsmodeller) Honda Powerheads på Mercury riggar?
    Men skall sedan länge vara helt "made inhouse" i Japan.

Suzuki
    Suzuki började tillverka Utombordare 1965, en 5,5-hästare, Suzuki har genom historien varit först med mycket av det vi tar för givet på en snurra idag såsom separat oljeinblandning, bränsleinsprutning rostfria Impellerhus osv.
    Jag hittar inte annat än att dom är tillverkade i Japan?

Yamaha
    Yamahas utombordare tillverkas i Japan, Frankrike och Brasilien.
    -vilka som tillverkas var vet jag inte ännu, men jag misstänker att samtliga motorer tillverkas i samtliga fabriker för olika kontinenter?
    Senast ändrad av Nito; 2013-06-07, 00:31.

Det säljs Nissanmotorer även i USA. Där anses Nissan vara ett exlusivare märke än Tohatsu.

Kommentera

-Jester, det stämmer, men om jag inte nu missuppfattat det hela så är det Tohatsu som är huvudmärket och Nissan bara "halkat in på ett bananskal"?????
      länka gärna till fakta så kan vi kanske göra tråden mer korrekt

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
        -Jester, det stämmer, men om jag inte nu missuppfattat det hela så är det Tohatsu som är huvudmärket och Nissan bara "halkat in på ett bananskal"?????
        länka gärna till fakta så kan vi kanske göra tråden mer korrekt
        Det är så jag också har uppfattat det efter att ha läst på något forum, iboats om jag minns rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
          Suzuki

Jag hittar inte annat än att dom är tillverkade i Japan?
          Mindre Suzuki-snurror är tillverkade i Thailand? Har en 2,5hk och en 15hk och om jag minns rätt så står det Thailand på båda.

Kommentera

Yamaha marine tillverkar motorblocket till Volvo XC 90.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
              Yamaha marine tillverkar motorblocket till Volvo XC 90.
              Det gäller V8 motorn.
              Den finns även i s80.

Kommentera

stämmer

Kommentera

Äntligen en ny tråd med sportfiskenörderier på absolut högsta nivå!
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nito ! du kom med mycket nya små detaljer som jag inte kände till

Dra lite fakta om Selva (Yamaha) också.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv