Motortankar... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motortankar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motortankar...

    Tjena!

    Sitter och funderar på ny motor till min lillbåt då den gamla blev stulen. Båten är en Flipper 360 och är byggd för kort rigg. Tidigare har jag haft 8 hästar, men lånat en 15-hästars 2-taktare vid tillfälle och tycker att 15 hästar såklart går bättre än 8, så 15 hästar ska jag ha.

    Nu till funderingarna...
    -En 4-taktare väger väl ganska mycke mer än en 2-taktare? Skulle det funka med en 15-hästars 4-taktare rent viktmässigt på min lillbåt? Föredrar ju såklart att köra 4-takt både för miljöns och förbrukningens skull!

    Ska jag satsa på en 15-hästars med LÅNG rigg och bygga om akterspegeln eller ska man köpa en kortriggad? Det känns som att en lång rigg kommer passa på fler båtar om jag får för mig att byta båt, eller tänker jag fel här?
    Att köra med en budgetförlängning känns inte på tal då max hk för båten enl brickan är 10 hk.

    Här har ni i alla fall vidundret:


    OT.
    Har du en 15-hästars motor till salu?
    Skicka ett pm eller ring på 0707 94 48 94. Det mesta av intresse!
    Senast ändrad av Totte; 2013-01-15, 09:13.

  • #2
    Och vad tror ni om kopior som denna?
    http://www.blocket.se/kronoberg/NY_1....htm?ca=11&w=3

    Kommentera


    • #3
      Bygg om för långrigg..mkt lättare att få tag i beg motorer då..kortriggade 4t växer inte på träd..letade själv för några år sedan!
      http://tokfishingteam.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        1, Byt båt(man får faktiskt en skaplig plastbåt i "lämpligare storlek" för små pengar). Jag har kört en sån där med yamaha 8hp 4taktare och tyckte den var lite för stor...
        2. kort rigg är mest gångbart.
        3. Det GÅR att köra långrigg på kortriggade båtar. Dock inte så bra vice versa.
        4. Tror ingen på detta forum rekommenderar en kinamotor...
        http://mortasfiske.blogspot.com

        Kommentera


        • #5
          Klart du ska ha en 15hk 4t med lång rigg. Bygg om akterspegeln ordentligt så kommer det bli kalas!

          Jag skulle INTE köpa någon kineskopia eller annat lågbudgetmärke (Parsun, Neptune) utan satsa på något erkänt. En kompis har en äldre Honda 15hk 4t (typ 99:a) som går klockrent och drar obefintlig mängd bensin.

          Vet dock inte hur försäkringsbolagen ställer sig till att försäkra en övermotoriserad båt? Det kanske inte är så mycket tjafs när det är en så liten båt men tåls att kolla upp innan. Köper du en ny snurra vill man ju försäkra den i alla fall.
          Eller, kika på ett helt nytt ekipage? Flippern i all ära men en ny snurra kostar ju en del och då kanske du kan hitta ett helt kit "bättre begagnat" för samma peng? Bara en tanke...

          Kommentera


          • #6
            Hmm...
            Nu säger ni ju mot varandra gälande rigglängd?!

            Mårten...
            Med min gamla yamaha 8 gjorde båten dryga 12 knop med mig själv i båten + utrustning. Då planade den inte ordentligt. Med 15 hk gjorde den 25 knop. Jag åker hellre på halvgas än på full macka hela tiden. Med 2 man + packning har jag surfat upp den i dryga 10-11 kn men i blank sjö gör den bara typ 7 kn...
            Jag har vägt lite fram och tillbaks gällande ny motor eller helt ny båt. Jag kommer ju köpa en större båt (runt 5 m) i framtiden, men nu vill jag ha en liten båt med bra motor. Det hittar i alla fall inte jag för 15000:-.

            Tobbe...
            Det går ju att hitta lite båtar för den pengen, men då med gamla häckar på akterspegeln.
            Hittar ni ett ekipage som gör 20-25 knop med en 4-taktare nyare än 2005 som står lika stabilt på vattnet som flippern vid fiske för under 20 000 så skulle jag verkligen uppskatta en länk till den!
            Senast ändrad av Totte; 2013-01-15, 10:47.

            Kommentera


            • #7
              ja, jag förstod det nästan...
              Kort rigg är vanligast.... Vilket alltså även tillför att det är större åtgång på dem på beggatmarknaden.... Det är ju lite både och. Tror även det är vanligare att småbåtar har akterspegel anpassad för kortrigg, vilket tordes betyda att det är lättare att ha en kortriggad då du ska byta båt.

              En yamaha f8 väger strax under 40, och en f15 strax över 50. Så vikten är inte enormt stor skillnad. för att motverka att båten blir för baktung kan man sätta utrustning, eller en fet kompis i fören När jag är själv och fiskar brukar jag lägga i en del barlast i båten för att få den gå plant och djupare. Tror nog inte båten sjunker av 13 kilo till, men jag skulle inte vilja sitta själv o dra på full gas.......

              Kör själv f.ö en yamaha 4 hästare på min båt, som är något större än 360(ca 430x170, vilket är större skillnad än vad det låter i meningen utrymme och sjöduglighet)... ca 7 knop med massa fiskegrejer o 2 pers... men jag fiskar bara i små norrbottenssjöar, inte i märlaren direkt...
              http://mortasfiske.blogspot.com

              Kommentera


              • #8
                Betydligt enklare att köpa en frisk 2-t och använda Triboron eller miljösoppa.Lättare,billigare och mindre stöldbegärlig.
                Du kan väl kanske miljökompensera på annat sätt..:-)

                Kommentera


                • #9
                  Ja, jo, den skillnaden är liten, men vad vägde egentligen min gamla yamaha 8 (2-takt)?
                  Försöke leta lite, men hittade inget via google...

                  Jag vill ju ha farten för att kunna förflytta mig lite längre sträckor (lugna dagar) innomskärs och på mälaren som sagt...

                  Ett problem med båten är ju att den börjar "galopera" i lite högre farter. Fitter jag med rorkultsförlängare på mittoften går det bra, men inte i aktern. Skulle trimplan kunna hjälpa?

                  Många frågor om en liten skitbåt
                  Men jag gillar ju den...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    Betydligt enklare att köpa en frisk 2-t och använda Triboron eller miljösoppa.Lättare,billigare och mindre stöldbegärlig.
                    Du kan väl kanske miljökompensera på annat sätt..:-)
                    Jag miljökompenserar ju på så många sätt som möjligt =)
                    Men det är inte helt borträknat m en bra 2-t heller. Däremot är det inte så mycket prisskillnad på en bra t.ex yamaha 15 2-t och en honda f15. Ska man ändå lägga 10 kan man lika gärna lägga 15 för en grymt mycket nyare motor...

                    http://www.blocket.se/goteborg/Honda....htm?ca=11&w=3

                    http://www.blocket.se/gavleborg/Yama....htm?ca=11&w=3

                    http://www.blocket.se/varmland/Yamah....htm?ca=11&w=3

                    http://www.blocket.se/goteborg/Evinr....htm?ca=11&w=3
                    Senast ändrad av Totte; 2013-01-15, 11:49.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 393 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X