Motortankar... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motortankar...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker att du ska välja en 15hk 2t, även om den är "för stor" för båten. Kör man med omdöme så är det inga problem, en idiot råkar illa ut även om motorn skulle vara inom rekommendationen.
    En höjning av akterspegeln kan vara bra, särskilt om man vertikalfiskar med aktern i vinden, men jag har ingen aning om hur mycket vatten det stänker in på din båt. Galopperingen kan du försöka få bukt med genom att trimma motorn närmare akterspegeln och/eller flytta mer vikt fram. Skit i trimplanen så länge båten planar lätt utan att gräva ner sig. Och kör på alkylatbensin och nedbrytbar 2t olja, både för miljöns och motorns välbefinnande,

Kommentera

Ja, jo, meeen...
      Akrylatsoppan kostar ju dryga 30:-/litern.
      på en sässong blir det säkert 2-4 000:- skillnad mellan 2-takt akrylatsoppa och 4-takt m vanlig 95-oktan.
      Jag är ju inte ute och snurrar 2 gånger i månaden direkt.
      Och, ja... Det går knappt at backa med båten utan att det stänken in en massa...

Jag är ganska inställd på en 4-taktare. Den är dessutom mycket tystare samt starkare på låga varv. Frågan var ju vikten samt lång eller kort rigg.

Ju mer jag tänker på det lutar det åt att ta den motor som jag får mest för pengarna av. Sen om det är lång eller kort rigg spelar inte så stor roll.
      Senast ändrad av Totte; 2013-01-15, 12:14.

Kommentera

Trettio spänn litern ? Här kostar den 2,20 euro litern från pumpen, och när jag fyllde tankarna i Sverige på vägen till Norge kostade det, om jag minns rätt, någonstans runt 17-18 spänn litern från pumpen. Att köpa i dunk är vansinne. Och kör för böveln inte på 95E10 som är skadligt för motorn(inget alkohol på sjön). Om det absolut ska vara en 4t, ta en titt på nya Suzukin. Den väger 44 kg vilket är upptill 10 kg mindre än de andra i klassen, dessutom har den FI till skillnad mot de andra som har förgasare. Prismässigt tror jag att Tohatsu ger mest bang for the buck.

Kommentera

Tack för den!
          Bra råd!

Viste inte ens att det fanns på pump?!
          Senast ändrad av Totte; 2013-01-15, 12:42.

Kommentera

Jag har bytt till 4 taktare från tvåtaktare och kommer inte att byta tillbaka igen. Drar mycket mindre bensin och du slipper osande och fylla tvåtaktsolja, du kan trolla hur länge som helst på tomgångsvarv. Däremot går ju nya etech jäkligt fint men jag skulle iaf välja fyrtakt!

Kommentera

En Etec på 70kg är kanske inte heller optimalt på en liten plastbalja.

Kommentera

Nu är väl tyvärr inte bästa tiden att hitta båtar på blocket. Visst finns det en å annan men ge det ett par månader så kommer det svämma över som vanligt. Däremot är dina krav kontra budget nog inte helt rimliga... svårt att ens hitta en snurra nyare än -05 för 20000:-....

Annars känner jag en kille som har en asgrym fiskeanpassad Vator till salu. Men inte för 20.000 då... och inte så ny motor... men den gör 30 knop i alla fall!

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                  Tack för den!
                  Bra råd!

Viste inte ens att det fanns på pump?!
                  Det finns på vissa(fåtaliga) bensinstationer, googla så hittar du var det säljs.

Kommentera

tobbe...
                    kolla mina länkar på sida 1.
                    där har du en yama och en honda...

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                      tobbe...
                      kolla mina länkar på sida 1.
                      där har du en yama och en honda...
                      Jo, några enstaka snurror kan man såklart hitta. Det var mer det här jag tänkte på:
                      "Hittar ni ett ekipage som gör 20-25 knop med en 4-taktare nyare än 2005 som står lika stabilt på vattnet som flippern vid fiske för under 20 000 så skulle jag verkligen uppskatta en länk till den!"

Gör en "byggarn" och bygg om hela Flippern till en optimal fiskemaskin med lite förvaring osv när du ändå håller på. Måla den svart och döp den till "Blixten II" och sen dunkar du på en 15hk 4t och kammar hem 24h-Gäddan utan problem!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                      10 svar
                      4 994 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg heinrich79  
                      Startad av Krillan, 2025-10-02, 06:16