Evinrude 4-hk 2-takt problem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude 4-hk 2-takt problem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Evinrude 4-hk 2-takt problem.

    Hej alla!

    Har en Evinrude 4 Hk 2-taktare som inte riktigt vill fungera. Det är en 4 HK Evinrude 2-taktare från mitten av 80-talet.

    Click image for larger version

Name:	385371_10151236211437963_503649820_n.jpg
Views:	1
Size:	121,2 KB
ID:	1814090

    Problemet är enligt följande, när motorn är kall fungerar den hyfsat, man puttrar iväg helt ok och den är mycket lättstartad. Dock när den börjar bli varm måste jag sitta och pimpla på choken av och till konstant för att motorn ska orka hålla sig igång. Jag har rengjort förgasaren, blåst rent munstycken och stiften ser bra ut. Jag har justerat på alla olika sätt utan att det blir någon som helst skillnad. Brorsans svärfar mekar ibland med båtmotorer och han tror att det kan vara problem med att packningen till vevhuset läker.

    Efter att ha läst runt på diverse forum så känns det som ett troligt problem men jag skulle ändå vilja ha lite mer tips och trix på saker som kan vara värda att kolla upp så jag inte river motorn i onödan. Det skulle också vara trevligt om någon skulle kunna vara snäll att peka ut exakt vilken packning det är jag ska kolla på om den läker om jag väl river isär den.[

    Sprängskiss

  • #2
    Du kan prova att spruta lite startgas när motorn är igång på ställen som du misstänker att motorn drar tjyvluft ifrån, dock är det viktigt att spruta i småmängder så det inte blir ett stort moln av startgas runt hela motorn.

    Om det är vevaxel tätningarna som läcker så jag skulle även passat på att hona cylindrarna och bytt till ett par friska kolvringar alternativt hela kolvarna/+ringar när allt ändå är isär
    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
    51 svar
    6 964 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Flex
    av Flex
     
    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
    24 svar
    10 375 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sirre9
    av Sirre9
     
    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
    10 svar
    3 439 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Maxxim
    av Maxxim
     
    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
    9 svar
    1 901 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg DavidFelmeri  
    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
    414 svar
    63 366 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg DIFAnders  
    Arbetar...
    X