Byte tätningar propelleraxel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte tätningar propelleraxel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byte tätningar propelleraxel

Hej.

Har fått ett problem (tror jag) med min gamla utombordare..
    Den har under vinterförvaringen börjat läcka olja i skarven mellan propellern och växelhuset.
    Jag kan tillägga att det KÄNNS som olja, den är ganska kletig, men det är ju ganska kallt där den står så det bidrar ju säkert till att den är lite mer trögflytande.

Motorn:
    Evinrude 30hk
    Årsmodell: 1997
    Beteckning: BE30ELEUD

Jag har tittat på sprängskiss enligt denna länk: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp...ier-100-005-EJ

Och vad jag kan se så borde det vara reservdel 2 som är problemet. Min fråga är då, är detta något som går hyffsat lätt att byta själv?

Är gammal avdankad lastbilsmekaniker så lite hum om packboxar och annat har jag

Vad tror ni? Löser man det själv eller ska man lämna in den? någon som har erfarenhet av denna typen av reparation?

Mvh Jimmie.

Med lite sunt förnuft, en välutrustad verkstad och en rep handbok så går det att lösa själv. Bytte samtliga packboxar och o-ringar i växelhuset på min johnson 75 hk -79 för ett par år sedan när samma sak hände mig.

Om du enbart tänker byta del 2(2st) och 48 så behövs endast en urdragare för huset 1 tillverkas(förutom att du behöver hylsor i tum).

Skall du även byta 23, 24 och 31 så kan du bli tvungen att tillverka fler specialverktyg.

Men börja med att plocka bort propellern och lokalisera var kletet kommer ifrån och att det verkligen är växelhus olja innan du börjar. För mig var det ganska klart då det var en stor pöl under det nästan tomma växelhuset samt den speciella lukten
    Senast ändrad av Fiskarn0383; 2013-04-01, 22:29.

Kommentera

kolla först om du haft vatten i det över vintern och som det spruckit?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
        Med lite sunt förnuft, en välutrustad verkstad och en rep handbok så går det att lösa själv. Bytte samtliga packboxar och o-ringar i växelhuset på min johnson 75 hk -79 för ett par år sedan när samma sak hände mig.

Om du enbart tänker byta del 2(2st) och 48 så behövs endast en urdragare för huset 1 tillverkas(förutom att du behöver hylsor i tum).

Skall du även byta 23, 24 och 31 så kan du bli tvungen att tillverka fler specialverktyg.

Men börja med att plocka bort propellern och lokalisera var kletet kommer ifrån och att det verkligen är växelhus olja innan du börjar. För mig var det ganska klart då det var en stor pöl under det nästan tomma växelhuset samt den speciella lukten
        Tack för svar!

Men måste man verkligen ta ut del 1?
        Vi hade många fall på lastbilar där man kunde skruva i skruvar i packboxarna och använda en form av glidhammare med en sorts gaffel frampå. Gaffeln träddes således över skruvskallen och sedan drog/slog du ut packboxen. Man satt alltså några skruvar i packboxen så att man kunde ta runt om bit för bit.

Eller är kanske risken att man ofrivilligt får med nr 1 ut då?

Angående vatten i oljan tror jag inte på, då den absolut inte visar spår på vatten i oljan.

Kommentera

Visst kan du bara byta packboxarna om du har ett sådant verktyg.

Del 1 är bultad i stålringen 47 som hålls på plats med låsringen 46 så risken att du får med del 1 ut är väl inte stor om du inte lossar bultarna. Risken är nog större att man råkar skada ytan på axeln med skruvarna då.

Min läckte längre in så antingen var det o-ringen 48 eller o-ringarna 6 som gått.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
          31 svar
          22 787 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nivv
          av nivv