Minn Kota Traxxis 55 problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota Traxxis 55 problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Minn Kota Traxxis 55 problem

    Hej!

    Hade tidigare en watersnake 55 men har nu skaffat mig en Minn Kota Traxxis 55 med digital maximizer och steglös gas. Använder elmotorn mest till vertikalfisket.
    Provade den nya Minn Kotan i helgen för första gången och märkte direkt ett problem som jag inte hade med min Watersnake. Kanske är det fel på min nya motor eller så skall det vara så.

    Problemet är att när man till exempel kör sakta framåt och sen vill bromsa upp genom att direkt lägga i backen så svarar inte backen på några sekunder och ibland inte alls utan man är tvungen att gå till "neutral" och sedan vänta nån sekund och sedan vrida mot backen för att det ska fungera. Blir nästan helt omöjligt att använda motorn att bromsa med när den beter sig så.

    Jämför jag med min Watersnake som har 5 lägen fram och 3 lägen bak är det inga problem alls att exempelvis ligga på 2an fram och när man ser en fisk på lodet direkt vrida om till 3an bak för att stanna båten. Watersnaken byter direkt till backen utan problem.

    Någon annan som har samma problem eller vet om det skall vara så?

  • #2
    Ursprungligen postat av Electronicd Visa inlägg
    Hej!

    Hade tidigare en watersnake 55 men har nu skaffat mig en Minn Kota Traxxis 55 med digital maximizer och steglös gas. Använder elmotorn mest till vertikalfisket.
    Provade den nya Minn Kotan i helgen för första gången och märkte direkt ett problem som jag inte hade med min Watersnake. Kanske är det fel på min nya motor eller så skall det vara så.

    Problemet är att när man till exempel kör sakta framåt och sen vill bromsa upp genom att direkt lägga i backen så svarar inte backen på några sekunder och ibland inte alls utan man är tvungen att gå till "neutral" och sedan vänta nån sekund och sedan vrida mot backen för att det ska fungera. Blir nästan helt omöjligt att använda motorn att bromsa med när den beter sig så.

    Jämför jag med min Watersnake som har 5 lägen fram och 3 lägen bak är det inga problem alls att exempelvis ligga på 2an fram och när man ser en fisk på lodet direkt vrida om till 3an bak för att stanna båten. Watersnaken byter direkt till backen utan problem.

    Någon annan som har samma problem eller vet om det skall vara så?

    Hade samma problem med min tills den gick sönder helt och själva staven som överför rorkultens rörelser till kretskortet gick av, om det hade något samband vet jag dock inte.
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      körde en traxxis 55:a hela förra säsongen....men skam och säga det kan jag inte säga om det är så eller inte på min...
      antingen är den inte så eller så är jag mer rädd om motorn än att jag kastar i backen på nåt som går framåt....
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Hade samma problem med min tills den gick sönder helt och själva staven som överför rorkultens rörelser till kretskortet gick av, om det hade något samband vet jag dock inte.
        Vet du om det var så från början? Min är som sagt helt ny.
        Använde du ofta din motor på det sättet?

        Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        körde en traxxis 55:a hela förra säsongen....men skam och säga det kan jag inte säga om det är så eller inte på min...
        antingen är den inte så eller så är jag mer rädd om motorn än att jag kastar i backen på nåt som går framåt....
        Synd att du inte minns. Har du möjlighet (och vill) testa så vore det intressant att veta.
        Det kanske inte är det skonsammaste sättet att använda elmotorn på att göra som jag gör men min watersnake har som sagt klarat det utan problem. Den fungerar fortfarande, anledningen att jag köpte ny är att Minn Kotan skulle vara bättre med längre batteritid mm. Är det så att den inte klarar detta så ångrar jag att jag köpte den... hade ju kunnat köpa 2 Watersnake plus batteri för det priset

        Någon annan som vet något om detta?

        Kommentera


        • #5
          skall se om jag kan kolla i helgen....annars tycker jag faktiskt det verkar sunt att man inte direkt kan kasta i backen,vill man att motorn skall hålla t.ex dubbelt så länge som Watersnake funnits på marknaden än så är det nog inte att rekommendera på någon elmotor...
          Senast ändrad av byggarn; 2013-04-25, 06:10.
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Körde även jag med en Traxxis 55a hela förra säsongen, precis samma grej på min. Jag tror det är som byggarn säger, någon slags säkerhet för att den skall hålla längre. Testa att göra samma grej med bilen. Gå direkt från 2an till backen, går det? =)
            Man vänjer sig!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Electronicd Visa inlägg
              Vet du om det var så från början? Min är som sagt helt ny.
              Använde du ofta din motor på det sättet?
              Kommer inte ihåg, var ju ett tag sedan. Kanske 20-30halvdagspass uppskattningsvis.
              sigpic

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 957 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 375 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 439 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 901 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 352 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X