Vet att vi har några motorkunniga här inne. Har stött på ett problem jag inte vet hur jag ska lösa. Har nyligen bytt båt till en quintrex 390. Till den kör jag en Johnson 15 hk 4-takt. Problemet är nu att vid lite högre hastighet drar motorn ganska rejält ät vänster vilket får båten att dra åt höger. Gör att mjöksyran kommer ganska snabbt när man ska byta fiskplats och måste hålla emot. Visst, man kan ju dra åt ställskruven hur lätt motorn ska gå att vrida men det är ett störande moment. Kan påpeka att min motor även saknar den lilla styrfenan ovan propellern, annars hade man ju kompenserat med den kanske. Har även mätt noggrannt att motorn sitter centrerat på akterspegeln. Kan man kompensera detta genom att flytta motorn i sidled? Antar att det är propellerns rotation som gör att motorn drar åt vä och det är extra kännbart på en så lätt båt? Någon som har en bra lösning eller stött på problemet själv??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp! Motorn drar åt vänster
Collapse
X
-
Skaffa en ny trimfena som ska sitta på motorn, den är viktig inte bara för att Du kan kompensera för den sneddragning Du upplever utan den är även en offeranod (zinkanod) som skyddar motorn mot rostangrepp så det är illa ur dubbel bemärkelse att den saknas.
Varför saknas den egentligen Du har väl inte monterat bort den utan orsak?
-
nej då
Har en offeranod på ovansidan kavitationsplattan. Men den är ju en fis i rymden, försökte ändra vinkeln på den men vattenmotståndet blir ju minimalt då den är rektangulär och inte så hög. Ringde min lokala båtförsäljare. Han sa att trimfena saknas på den modellen. Så frågan är vad göra? specialanpassa min motor och montera på en trimfena? Någon som gjort detta?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av krizz Visa inläggnej då
Har en offeranod på ovansidan kavitationsplattan. Men den är ju en fis i rymden, försökte ändra vinkeln på den men vattenmotståndet blir ju minimalt då den är rektangulär och inte så hög. Ringde min lokala båtförsäljare. Han sa att trimfena saknas på den modellen. Så frågan är vad göra? specialanpassa min motor och montera på en trimfena? Någon som gjort detta?
Ibland kan man montera en extra anod ovanpå kaviationsplattan om man ändå har probleme med rost men den har som Du insett ingen påverkan på kursstabiliteten utan enbart som rostskydd.
Kommentera
-
fick tyvärr inte med någon manual vid begagnatköpet av motorn men ska defenitivt kolla upp detta. Har sett att det sitter en platta under men den är väldigt platt. Sen sitter insuget där precis också. Kan ta en bild ikväll och sen lägga upp. Men det känns som du säger att båthandlarna har lite dålig koll, en annan jag ringde fatta knappt vad jag pratade om
Kommentera
-
Nu snacka jag med en handlare som har koll på Johnson. Han gav tyvärr svaret att det inte fanns styrfena till dom. Bara en platt anod som fästs underifrån. Hur löser man det då? Han tipsade om han flytta motorn lite i sidled, men hur mkt hjälper/motverkar det??
Kommentera
-
Ursprungligen postat av krizz Visa inläggNu snacka jag med en handlare som har koll på Johnson. Han gav tyvärr svaret att det inte fanns styrfena till dom. Bara en platt anod som fästs underifrån. Hur löser man det då? Han tipsade om han flytta motorn lite i sidled, men hur mkt hjälper/motverkar det??
Det vore mycket osmart att flytta motorn i sidled får säga att det var bland de dummaste förlsag jag hört tom från en båthandlare/båtmek som oftast inte har någon vidare koll på vad de håller på med, vilket man ju skulle önska och kunna tro.
När jag lämnat in båtar och motorer till olika varv så slutar det oftast med att jag får göra om hälften av jobben och såklart kräva återbetalning, om de nu gör det man bett om överhuvudtaget ofta är bara delar av det beställda jobbet utfört ;-(
Sök fram en manual på nätet med hjälp av motorns beteckning så får Du se hur det ser ut, det är ynkligt att sälja en motor beg utan att manual och orgkvitto samt andra papper ingår, sånt beteende väcker min misstänksamhet om att säljaren inte skaffat den på rätt sätt och då är det inget bra.
Kan vara värt att tänka på att "köpt i god tro" lagen inte gäller för beg köp längre utan man kan dömas för att ha köpt stöldgods vilket ju är värt att tänka på!
Kommentera
-
Stort tack för svaren Rospigg!!
fick allt med orginalkvitton på detta köpet men tyvärr ingen manual. Vet att killen i fråga hade köpt en visningsbåt från ett känt trailermärke vilket jag kollat upp att det stämde, men jag tar med mig tipset om manual, hade ju behövt den nu
Pratade med ett annat lokalt företag nyss och dom kom faktiskt med samma tips, dvs flytta lite på motorn i sidled. Väldigt skrämmande om det nu är som du säger, i min värld borde inte det göra så stor skillnad??
Jag litar ju mer på folk som testat på vattnet än dom som står i verkstaden på dagarna.
Ska skruva loss och leta runt lite. I värsta fall får man göra någon fin hemmalösning. en annan fråga medans jag har dig på trådenHan jag pratade med sist nu hävdade att man inte behöver offeranod om man trailar båten som jag och den bara är i några timmar i veckan. Han sa att det börjar komma motorer med plastfenor? Kan detta stämma?
Kommentera
-
har kollat detta. Förra ägaren intygade också att båten gick spikrakt för honom så jag tror inte det är där felet ligger. Vore det fel på skrovet borde väl båten dra åt höger även om man höll fast motorn rakt??Och det har jahg testat, upplever mer att det är motorn som "vill" åt vänster
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 831 visningar
0 gillar
|