Elmotor, batteri, laddare - Jula, Biltema, Rusta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor, batteri, laddare - Jula, Biltema, Rusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor, batteri, laddare - Jula, Biltema, Rusta

    Goddagens!

    Jag har tänkt köpa en elmotor för att kunna ha med när jag hyr båt för att fiska på diverse platser. Har tittat runt lite men kommer just nu inte längre utan hjälp och har därför några frågor

    Motorn
    1. Vilken av Jula, Biltema och Rustas elmotorer är bäst? Förstår att de alla är budgetmodeller, men har tänkt köpa någon av dom iaf. (Kan möjligtvis få tag i en Min Kota, men är dom så mycket bättre/är det värt att betala extra?)
    2. Nästan alla säljer en lite starkare och en lite svagare.. Är det bättre/värt att köpa den starkare? (tex för att den drar mindre batteri då man kan köra på lägre växlar?)

    Batteri
    3. Vilket batteri rekommenderar ni (styrka, typ, säljare...? )? Vill såklart kunna köra så länge som möjligt (3-4h trolling i sjö, lätt vind, normalstor plasteka, 3pers?) för så billig peng som möjligt
    Jag kommer använda det 10-15 gånger per sommar. Ska helst tåla regn och behövas skötas om så lite som möjligt

    Laddare
    4. Vilken batteriladdare rekommenderar ni?

    övrigt
    5. Hur bra tål batteri och motor vatten? klarar de regn?
    6. Behöver batteri underhållas? inte använda 100%, urladdning vinter osv..

    Misstänker att flera kommer säga till mig att köpa en motor av bättre kvalitet. Gör inte det!

    TACK på förhand!

  • #2
    1. Jag har Minn Kota C30, tänkte att den är bättre än Jula, Biltema, osv., oftast bra och billigt går inte ihop
    2. På http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm du har spec hur mycket vikt klarar vilken motor, eftersom jag hyr Linder alu båt, och vi brukar bli 3 pers + 1 barn jag tog C30
    3. Jag köpte 72ah från Jula, fritids batteri, funkar klockrent några timmar av trolling
    4. Ctek hela vägen
    5. Inga problem där, funkar som det ska, de är bygd för lite vatten
    6. Nope, den ska bara laddas och användas

    Kommentera


    • #3
      Köp en minn kota, det är garanterat värt pengarna!

      Kommentera


      • #4
        Batterier är en förbrukningsvara, ladda ordentligt innan första trippen, då funkar de flesta, men tänk på att batteriet ska klara lite djupurladdningar = inga startbatterier.

        I och med att du är ute efter budget så funkar C-Tek bra.

        Kommentera


        • #5
          Köp en så stark motor som möjligt, 54 lbs är att rekommendera.
          En lite billigare "märkesmotor" är annars Watersnake. Ungefär samma prisklass som biltema, men ändå ett "riktigt" märke. Brukar finnas till bra pris på www.ofc.nu

          Batteri så bör du ha runt 90 Ah. Förbrukningsbatteri (kallas även fritidsbatteri eller marinbatteri), inte ett startbatteri. Gärna av AGM-typ (håller längre och tål lite djupare urladdningar) även om det är lite dyrare. Ett vanligt blybatteri får inte laddas ur mer än 50%, medan ett AGM tål uppåt 80%.

          Ctek är bra laddare, som tidigare nämnts.

          Glöm inte köpa en 60 A hängsäkring och montera på pluskabeln närmast batteriet. Finns bla på swedol.
          Senast ändrad av Träben; 2013-07-24, 09:31.

          Kommentera


          • #6
            http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...2-V-8-A-37745/

            Funkar bra...

            Kommentera


            • #7
              Biltema 34lb 1595kr
              Minkota 30lb 1595kr

              Vad ska du köpa för pengarna som du sparar?

              Jämför priser noga innan du köper en udda lågprismotor.

              Om du inte vill ha en dyr minkota så köp en watersnake. De fungerar alldeles utmärkt. Har en själv.

              Tudor marin dual 80Ah är ett populärt batteri till elmotorer. Kostar 849kr. Inte ens biltema har billigare batterier.
              Börja med ett 80Ah. Räcker det inte till så köp ett till. 80Ah räcker en hel dag till min 54lb frontmonterad.

              Sammanfattning:
              Biltemas/jula,rusta elmotorer och batterier kostar lika mycket som beprövade märkesprodukter; Tudor, Watersnake.
              För några hundralappar till får du det bästa; Minkota

              När det gäller laddare är Ctek bra. Men det går nog utmärkt med någon "Ctek-kopia". Så avancerat att ladda blybatterier är det inte även om Ctek gärna hävdar det.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av ribar Visa inlägg
                1. Jag har Minn Kota C30, tänkte att den är bättre än Jula, Biltema, osv., oftast bra och billigt går inte ihop
                2. På http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm du har spec hur mycket vikt klarar vilken motor, eftersom jag hyr Linder alu båt, och vi brukar bli 3 pers + 1 barn jag tog C30
                3. Jag köpte 72ah från Jula, fritids batteri, funkar klockrent några timmar av trolling
                4. Ctek hela vägen
                5. Inga problem där, funkar som det ska, de är bygd för lite vatten
                6. Nope, den ska bara laddas och användas

                Vad är dåligt med Jula motorn, har någon testat den, lär ju inte bara vara skit menar jag eftersom då skulle dom inte sälja den om det var en massa problem.

                // Tobbe

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Octavia RS Visa inlägg
                  Vad är dåligt med Jula motorn, har någon testat den, lär ju inte bara vara skit menar jag eftersom då skulle dom inte sälja den om det var en massa problem.

                  // Tobbe
                  Jag säger inte att den är dålig, men för 300:- mer du får märkes motor, som är testat ordentligt och som funkar som den ska, till exempel drar mindre ström, är tystare, osv.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Octavia RS Visa inlägg
                    Vad är dåligt med Jula motorn, har någon testat den, lär ju inte bara vara skit menar jag eftersom då skulle dom inte sälja den om det var en massa problem.

                    // Tobbe
                    Skönt o börja med en dagens så här tidigt

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 398 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X