Hejsan
Jag har en Johnson 35hk från 1977 som jag inte får att gå på tomgång eller rättare sagt, jag kan starta den med gas, men när jag ska lägga i växel så hinner ju motorn dö innan jag hunnit dra reglaget bak, i med växel och sen gasa på igen.
Detta är åtgärdat på fulsättet att jag har kopplat bort spärren som gör att man inte kan starta med växel i.
Dock vill jag ha det åtgärdat. jag kan ju inte köra framåt o lägga i backen utan att motorn dör medans jag växlar.

Här behöver jag va på reglaget för att kunna starta motorn och då även ligga på lågt varv..

Här vill man ju va i tomgångsläget.
Då undrar ju jag hur jag ska justera detta.
Jag har försökt att skruva på förgasarblandningen så att den ska gå på jämt o fint när jag sänker varvtalet mer, i hopp om att kunna dra reglaget helt till neutral.
Det går inte.
Vart skall jag justera nu?
På gasvajern kan man justera denna.

Denna skruv måste dock vara helt maxad just nu för att jag ska kunna starta, skruvar jag in den till mitten så startar inte motorn trots att jag trycker gasen fullt. vilket den gör nu.
Vad gör denna skruv?

Vad justerar man med denna? Antar att det är stopplägen, men är det för maxgas eller minsta gas?
Sen har vi då denna del kvar.

Det mindra stoppet som finns och som man kan justera med en spårskruv antar jag är maxgas då om man gasar fullt så hamnar den i botten mot själva armen, den är nu skruvad så att när förgasaren är öppen max är stoppet. Tänker jag rätt?
I övrigt går motorn fint.
Hur ska jag då justera det som justeras kan.
Förra året gick startorn sönder, denna lagades på verkstad men kan det vara något som dom gjort galet?
Monterat tillbaka gasdelen fel eller tändningsordning eller nått sånt?
Tacksam för all hjälp jag kan få. Ganska luddigt skrivet och inte alls fackmässiga ord på saker o ting men hoppas ni förstår. Varför lägger den bilderna på sidan o upponer?
Jag har en Johnson 35hk från 1977 som jag inte får att gå på tomgång eller rättare sagt, jag kan starta den med gas, men när jag ska lägga i växel så hinner ju motorn dö innan jag hunnit dra reglaget bak, i med växel och sen gasa på igen.
Detta är åtgärdat på fulsättet att jag har kopplat bort spärren som gör att man inte kan starta med växel i.
Dock vill jag ha det åtgärdat. jag kan ju inte köra framåt o lägga i backen utan att motorn dör medans jag växlar.
Här behöver jag va på reglaget för att kunna starta motorn och då även ligga på lågt varv..
Här vill man ju va i tomgångsläget.
Då undrar ju jag hur jag ska justera detta.
Jag har försökt att skruva på förgasarblandningen så att den ska gå på jämt o fint när jag sänker varvtalet mer, i hopp om att kunna dra reglaget helt till neutral.
Det går inte.
Vart skall jag justera nu?
På gasvajern kan man justera denna.
Denna skruv måste dock vara helt maxad just nu för att jag ska kunna starta, skruvar jag in den till mitten så startar inte motorn trots att jag trycker gasen fullt. vilket den gör nu.
Vad gör denna skruv?
Vad justerar man med denna? Antar att det är stopplägen, men är det för maxgas eller minsta gas?
Sen har vi då denna del kvar.
Det mindra stoppet som finns och som man kan justera med en spårskruv antar jag är maxgas då om man gasar fullt så hamnar den i botten mot själva armen, den är nu skruvad så att när förgasaren är öppen max är stoppet. Tänker jag rätt?
I övrigt går motorn fint.
Hur ska jag då justera det som justeras kan.
Förra året gick startorn sönder, denna lagades på verkstad men kan det vara något som dom gjort galet?
Monterat tillbaka gasdelen fel eller tändningsordning eller nått sånt?
Tacksam för all hjälp jag kan få. Ganska luddigt skrivet och inte alls fackmässiga ord på saker o ting men hoppas ni förstår. Varför lägger den bilderna på sidan o upponer?