Minn Kota Powerdrive iPilot istallation, hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota Powerdrive iPilot istallation, hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn Kota Powerdrive iPilot istallation, hjälp!

Tja!

Jag har köpt en Minn Kota Powerdrive 55lb iPilot som jag ska ha i min lilla Linderbåt. Vill ha batteriet efter mittoften och då räcker inte kablarna som är till i längd. På den båten finns det inga skyddade utrymmen att dra kablar i och göra skarvningen i via nåt kontaktdon eller sånt. Tänkte byta ut hela kabeln men den sitter helt idiotiskt med vanlig flatstiftanslutning i motorn och eftersom att jag bör använda 16mm2 kabel finns inga flatstift som passar. Nån som har tips på hur jag ska gå till väga?

Kan man göra en vattentät skarv av kablarna även fast dom har olika dimensioner eller kan man lösa anslutningen i motorn på nåt bra sätt?

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	847,6 KB
ID:	1837353

Har klurat lite o pluggat på nätet...
    Skulle man kunna använda vanliga gula flatstiftshonor med en inpressad 10mm2 kabel?
    Så här tänker jag:
    Orginalkabeln som redan sitter med flatstift har ett spänningsfall på 0,451volt.
    Om jag kör med en total kabellängd på 5m och 10mm2 får jag ett spänningsfall på 0,425 vilket är lite bättre än orginal.
    Flatstift sitter den redan med på den klenare orginalkabeln, om jag då pressar in en 10mm2 kabel som har diameter 3,57 i hålet på kabelskon som är gjord för 6mm2 men som har hål på vad jag kan mäta ca 3,5-3,6 nånting. Skulle det kunna fungera?

Kommentera

Jag kan svara på en fråga. Ja det går att göra en "vattentät" skarv. Hylsor/stift som du krymper med smältlim(?) i. Hur det blir med spänningsbortfall osv får nån bättre kunnig, trots elutbildning, svara på..

Kommentera

Hej roddan. Kan du låna en presstång för sexkantpressning så gör det. Jag skulle gjort som följande:

Köp 16 mm2 kabel och skarva där skarven hamnar på ett bra ställe i båten. Rak Skarvhylsa för tex. 10 mm2-kabel där du tar av lite kardel på 16-kabeln och den klenare skalar du och viker dubbel. Sedan drar du krympslang över skarven gärna en limmande krympslang alt. dubbla krymp, om skarven kommer i öppen dager med risk för att översköljas.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tja!
          Använd MINST 16 kvadratskabel! Jefvelberg har rätt i att det finns skarvhylsor med krympslang och (ja) smältlim. Men endast han däruppe eller därnere (eller någon av alla kunniga här på FS) vet om det finns så grovt som du behöver... Därför är exxets metod utomordentlig, men jag skulle kanske föredra en sköljtät skarvbox med vanliga "sockerbitar" i... En inte föraktlig variant är att träd på ett par lager krympslang på motorkabeln, tvinna ihop kabeln med en minst 16 kvmm kabel och löda ihop dem. Låt svalna innan du trär över ett krympslangslager i taget och värm med varmluftspistol. Kanske smidigare än kopplingsbox om du bara ska ha ut en kabel från batteriet.
          Och du - glöm inte en ordentlig säkring på pluslinan...

Kommentera

Gösta jag tror du missförstår. Sköljtät box ?

Jag pratar inte om skarvhylsa för klenkabel typ flatstift mm. Utan en riktig rörkabelhylsa av homogen förtennad koppar som sexkantpressas och sedan täcks med krympslang. Det blir tätare och mer skyddat är vilken kopplingsbox som helst.

Alltså en sådan här men skarv i stället för sko.
            Click image for larger version

Name:	sexkantpress.jpg
Views:	1
Size:	8,3 KB
ID:	1777138
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Låter som en bra lösning, jag kör på Exxets ide. Jag tror att jag vet ett ställe där man kan hyra tänger för att pressa sådana skarvar.
              Tack så jättemycket för tipset!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Gösta jag tror du missförstår. Sköljtät box ?

Jag pratar inte om skarvhylsa för klenkabel typ flatstift mm. Utan en riktig rörkabelhylsa av homogen förtennad koppar som sexkantpressas och sedan täcks med krympslang. Det blir tätare och mer skyddat är vilken kopplingsbox som helst.

Alltså en sådan här men skarv i stället för sko.
                [ATTACH=CONFIG]76504[/ATTACH]
                OK! Vi är som, nästan, alltid överens...

Kommentera

Minn Kota Powerdrive iPilot istallation, hjälp!

Felskriv
                  Senast ändrad av HenkeW; 2015-04-20, 11:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                  31 svar
                  22 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nivv
                  av nivv