Problem Minn Kota PowerDrive v2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem Minn Kota PowerDrive v2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem Minn Kota PowerDrive v2

    Hej,

    min elmotor har helt plötsligt sluta att fungera.
    Fjärrkontrollen fungerar, ljudpipet på motorn låter när knappar trycks ner men den startar inte & går inte att gira med. Nya batterier i fjärr och till motorn, den har fungerat med dessa batterier.
    Någon som har nån idé vad som kan va galet?

  • #2
    Synd att du inte fått respons, det hade kunnat hjälpa mig.... Min MK Powerdrive V2 I-pilot har den senaste tiden hoppat ur ankring och under samman tid haft problem att svänga åt vänster.
    Den stannar nästan direkt, bara några grader sväng och jag måste trycka på nytt för att fortsätta, det funkar inte att hålla svängknappen intryckt.... Åt vänster alltså, åt höger har funkat... tills idag.

    Knappt styrning alls, ibland enligt ovan i bland helt död åt både höger och vänster! I den här vevan så tappade också.motorn förmåga till ankring/spot lock, förmodligen relaterat...

    Jag aktiverar ankring och den försöker en stund men hoppar strax ur sitt "anchor mode"
    Tror definitivt det beror på styrproblemen...
    Hur har det gått för dig?
    Någon annan som råkat ut för detta?
    Det är bedrövligt att en motor ger upp på detta sätt efter bara 2,5 säsongers bruk, (precis bortom garantin) den kostar ta runt 15 000:- då borde den hålla lite bättre.....
    Senast ändrad av anteman; 2015-08-15, 17:08.

    Kommentera


    • #3
      Kontakta Comstedt och berätta om felet. De har varit kanon att ha o göra med då jag hade fel på min fjärr. Enligt konsumentköplagen har du alltid tre års reklamationsrätt så garantin är sannolikt sekundär i det här fallet om motorn inte blivit skadad på något sätt.

      Kommentera


      • #4
        Hej!

        Vad har du för säkring? Om du kör glassäkring är det inte omöjligt att det blivit lite rist på den. Det skapar lätt glapp. Annars föreslår jag att du kikar på infästningspunkter på kabel och sedan på kabeln i sig. Det är en början ivf :-)

        Ursprungligen postat av Angbom Visa inlägg
        Hej,

        min elmotor har helt plötsligt sluta att fungera.
        Fjärrkontrollen fungerar, ljudpipet på motorn låter när knappar trycks ner men den startar inte & går inte att gira med. Nya batterier i fjärr och till motorn, den har fungerat med dessa batterier.
        Någon som har nån idé vad som kan va galet?

        Kommentera


        • #5
          Har haft exakt samma problem som ni har upplevt problemet har varit glappkontakt. VARJE GÅNG!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
            Har haft exakt samma problem som ni har upplevt problemet har varit glappkontakt. VARJE GÅNG!

            Mmhm...Ska kolla men eftersom drivning, dvs propellern funkar så borde väl glapp kunna uteslutas? Eller menar du glapp i fjärren?
            Nu senast funkade inget förutom drivning så då knackade jag på (ja drämde till fjärren...) å det enda som hände var att displayen i princip tappat alla symboler...
            Drivning funkar alltjämt, när jag trycker på fjärren på t ex "höger" så kan man höra ett svagt pip från motorns "huvud" som om att mitt kommando går från fjärr till den enheten men det omsätts inte till styrning....
            Nytt batteri i fjärr, fulladdat nytt gelbatteri med 12,97V uppmätt
            Får väl slänga iväg ett mejl till Comstedt även om garantin saknas, motor är från 2011 och premiäranvändes sommaren 2013...

            Det konstiga är att förra Fredagen när jag var ute så funkade motorn så pass bra att jag kunde trolla en 2 timmars repa med motorn i läge avancerad autopilot... Å en vecka senare helt, ja nästan helt död...

            Kommentera


            • #7
              Sätt igång motorn på högsta hastighet som du kan, eftersom den verkar fungera så långt. Mät därefter spänningen på en punkt så nära elmotorn som möjligt. Jämför med spänningen på batteriet så vet du om du har spänningsfall. Viktigt att motorn är igång. Har du rätt batteri i fjärrkontrollen? Viktigt att det är ett 2450n inte ett vanligt 2450! Skumma fel uppträder om man använder ett 2450 utan ett "n".

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
                Sätt igång motorn på högsta hastighet som du kan, eftersom den verkar fungera så långt. Mät därefter spänningen på en punkt så nära elmotorn som möjligt. Jämför med spänningen på batteriet så vet du om du har spänningsfall. Viktigt att motorn är igång. Har du rätt batteri i fjärrkontrollen? Viktigt att det är ett 2450n inte ett vanligt 2450! Skumma fel uppträder om man använder ett 2450 utan ett "n".
                Tack för tips, ska kolla spänningen under gång och jo fjärren har fått ett nytt Renatabatteri!

                Kommentera


                • #9
                  i de fjärrkontroller som det skall vara 2450N i torde inte ett vanligt 2450 gå ner i då det enda som skiljer dom åt är en fläns (neck) på 2450N...har dock inte testat så osvuret är som vanligt säkrast...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja 2450N passar mycket bättre fast jag fick faktiskt ett 2450 som inte riktigt bottnar att funka i fält med en "McGyver"-lösning, lite alufolie från ett Alvedonpaket i underkant vid minuspolen...
                    Senast ändrad av anteman; 2015-08-16, 22:14.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 526 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X