Problem Minn Kota PowerDrive v2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem Minn Kota PowerDrive v2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Någon som har tips på var man enklast får tag på riktiga 2450N batteri då? Hos foto, ur eller elektronik affären eller var? Jag har själv köpt reservbatterier på biltema utan N så dem får jag ju byta ut..
    Vad händer förresten när batteriet i fjärren tar slut? Stannar motorn eller går den vidare med senast inställt värde???

    Kommentera


    • #12
      conrad.se

      Kommentera


      • #13
        Minn Kota USA svarade å sa att det kan vara fel på min Drive Housing alltså den där metallklumpen som riggen löper igenom och vrids runt av och att tappad ankring ofta beror på Low Power.
        Ska försöka mäta spänning (V) under drift snart. Det har ju funkat med mitt nya gelbatteri tidigare så om då spänningen är alltför låg så torde något hänt med kablage eller om batteriet helt plötsligt blivit dåligt..

        Det senare verkar ju långsökt då det levererat bra under hyfsat långa fiskedagar i sommar utan att hamna under 12,40V mätt nån minut efter sista belastning efter en fisketur och med ca 12,98V som fulladdat värde.

        Nu får jag också kolla upp fjärrens display som gav upp när den fick en, hrm uppfordrande hurring senast den "trilskades" (fast det nog snarare var antingen batteri, kablage eller drive housing som var skurken...)

        Elmotorer...

        Kommentera


        • #14
          Ett förhoppningsvis avslutande inlägg i tråden som kan vara andra till hjälp.
          Nu funkar motorn, felet var dålig kontakt/glapp!
          Kopplade på ström direkt till styrningen å då funkade det, vilket innebar att felet fanns i kontakterna.
          Slipade och rengjorde alla kontakter och voila, styrningen återställd! Du hade rätt Micke! Ström fanns fram till drivmotorn men styrmotorn ligger i en separat slinga där två kontakter behövde lite LTC...

          Trodde jag ja... Problemen fortsatte, se nedan
          Senast ändrad av anteman; 2016-04-18, 18:23.

          Kommentera


          • #15
            Härligt att höra!!

            Kommentera


            • #16
              Det är helt klart värt att se över kontakter och kablage regelbundet. Har haft liknande problem och även med korrision som kryper in i kablaget. Man får försöka göra bättre kontakter.

              För batteri till fjärren så säljs dom även på Batterilagret till vettigt pris:
              http://www.batterilagret.se/product/...0n-renata.aspx

              Kommentera


              • #17
                Ja, kanske borde man köra med krympslang med lim efter de är nyfixade och funkar för att hålla även korrosionen stången?
                De kan då inte separeras men det kanske aldrig heller finns anledning till det då...
                Senast ändrad av anteman; 2015-08-22, 15:51.

                Kommentera


                • #18
                  Ja, om er display slutar att funka eller inte ger alla symboler på skärmen så beror det säkert på att någon krets på kretskortet till just displayen har släppt... I mitt fall 2-3 st av totalt 20 (10 i underkant och 10 i överkant) Alla som släppt sitter i överkant. Så nu får man antingen lära sig att mikrolöda, köpa nytt eller styra vidare i blindo...

                  Kommentera


                  • #19
                    Eftersom min tidigare LTC (se ovan) inte hjälpte mer en tillfälligt så gjorde jag följande:

                    Click image for larger version

Name:	DSC_2575.jpg
Views:	1
Size:	970,8 KB
ID:	1779248

                    Jag klippte i kväll bort kontakterna och la kablarna i ett par kabelskor med krympslang/lim - funkar i garaget iaf!

                    Hoppas detta äntligen täpper till truten på min glappade Minn Kota för gott!
                    Senast ändrad av anteman; 2015-09-09, 21:37.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Eftersom min tidigare LTC (se ovan) inte hjälpte mer en tillfälligt så gjorde jag följande:

                      [ATTACH=CONFIG]81364[/ATTACH]

                      Jag klippte bort kontakterna och la kablarna i ett par kakelskor med krympslang/lim - funkar i garaget iaf!

                      Hoppas detta äntligen täpper till truten på min glappade Minn Kota för gott!
                      Du har inte möjligen funderat på att prova med Tudor Marinbatteri

                      Skämt åsido, en fråga bara. Varför lödde du inte ihop utan kontakter?
                      Aha, nu läste jag en gång till du klämde ihop kablarna med vanliga Abiko och sedan krympslang.
                      Senast ändrad av mlaajanen; 2015-09-09, 22:03.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 972 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 902 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 366 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X