Ursprungligen postat av Jester Burk II
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skillnad på hästkraft och hästkraft?
Collapse
X
-
Sluta dumma dig, så är det.Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggNej, motorns effekt och vridmoment beror på hur stor cylindervolym den har och framför allt vilken trimningsgrad den har. Det finns klena tvåtaktare som tex mopedmotorerna, å andra sidan finns det starka 2t motorcykel- och båtmotorer, och samma sak med fyrtaktarna. Varvtalet är inte beroende av antalet takter, tex min 2t Selva ger 30hk på 5500RPM medan det finns fyrtaktare som ger sin maxeffekt på högre varv.
Givetvis jämför man lika många cylindrar och volym.
Kommentera
-
Om du tycker det är fel... Du kanske ska hålla dig till fisket....Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inläggmm, jag tyckte bara det kändes så fel att det behövdes en kommentar.
Kommentera
-
Nu blir t o m jag förvirrad... Är 4-takt verkligen vridstarkare än 2-takt all annat lika? Det visste jag inte.
Om 2-cylindrig så smäller väl 2-taktaren dubbelt så ofta som 4-taktaren vilket torde kunna ge mera vrid? Sen hur man vill ta till vara på den beror väl på utväxlingen i motorn...
Sedan är det väl så att underkvadratisk motor (större slaglängd än cylinderdiameter) ger mera vrid än en likadan som är överkvadratisk, där den senare istället är mera varvvillig... tror jag iaf, fast jag e inte motornörd.
Kanske finns här någon motorkunnig med pedagogisk ådra som vil bidra med ett klargörande?
Kommentera
-
Vad menar du med lika ? Det enda som kan vara lika är cylindervolymen, allt annat skiljer radikalt. Förutom cylindervolymen påverkas effekt och vrid av kompressionsförhållandet, förgasaren/insprutningen, kanalernas och ventilernas(på 4T) storlek och form, brännrummens utformning, kamaxeln(på 4T) och avgassystemet. Tex ger insprutning en bättre och homogenare bränsleblandning på lägre varv än en förgasare, vilket ger mer vridmoment.
Om motorn är över- eller underkvadratisk spelar ingen roll, det är Ve(fyllnadsgraden) som avgör, däremot påverkar slaglängden det användbara varvtalsområdet, varvar du för högt med en långslagig motor kommer den att gå i bitar när kolvhastigheten blir för hög.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggVad menar du med lika ? Det enda som kan vara lika är cylindervolymen, allt annat skiljer radikalt. Förutom cylindervolymen påverkas effekt och vrid av kompressionsförhållandet, förgasaren/insprutningen, kanalernas och ventilernas(på 4T) storlek och form, brännrummens utformning, kamaxeln(på 4T) och avgassystemet. Tex ger insprutning en bättre och homogenare bränsleblandning på lägre varv än en förgasare, vilket ger mer vridmoment.
Om motorn är över- eller underkvadratisk spelar ingen roll, det är Ve(fyllnadsgraden) som avgör, däremot påverkar slaglängden det användbara varvtalsområdet, varvar du för högt med en långslagig motor kommer den att gå i bitar när kolvhastigheten blir för hög.
Nu blev jag om möjligt än mer förvirrad. Var det riktat till mig? Mitt inlägg var riktat till Lars eller någon annat som kanske vet och kan förklara om och hur en 4-takt verkligen har bättre vrid än en 2-takt per definition (det visste jag inte) - om ngt sådant finns.
Jag har läst att långslagigt ska kunna ge bättre vrid - men Ve fasa, jag hade nog fel. Dessutom, ingen motor, varken kort- eller långslagig, mår bra av övervarv. Mycket näsknäppande här, fortsätt ni.
Kommentera
-
Det är nog omöjligt att säga vilken som har bättre vridmoment då det alltid blir en jämförelse mellan äpplen och päron. Men jag letade upp specifikationerna för två motorer, den ena är en made in DDR Wartburg 2T motor på 992cm³, 37kW @ 4250RPM och 100Nm @ 3000RPM, den andra en 4T Opelmotor på 993cm³, 37kW @ 5800RPM och 70Nm @ 3400-3800RPM. I detta fall verkar det vara tvärt om, att 2T motorn har bättre vrid, och på lägre varv än 4T motorn.
Kommentera
-
Det är skillnad på olika motortyper, tex en elmotor har max vrid ända från start vilket gör att de är rappa i starten.
En tvåtaktare har oftast mindre massa att driva runt vilket gör att de lättare varvar upp och gör att de känns piggare.
En fyrtaktare har mer massa att svänga runt vilket gör att de oftast varvar långsammare, dock ger den tyngre massan att vridet blir högre, men även andra faktorer spelar in på vridet tex dieselmotorer är ju oftast starkare på låga varvtal det beror oftast på en högre kompression.
Det beror självklart på hur mycket cylindervolym man har också hur motorn upplevs, se på MC, de plockar ut 200 hk på 1 000 cc... Då får man en maskin som måste varvas för att få ut all effekt.
Kommentera
-
Att skruva på extra vikt på vevaxeln skulle ge mer vridmoment ? Syftet med att ha ett svänghjul på vevaxeln är förutom att kunna montera en koppling, att göra motorn mer lättkörd och jämngående, en motor med ett "för" lätt svänghjul tjuvstannar väldigt lätt i starten och går råare på tomgång. Men vridmomentet blir inte större om man ökar vikten på svänghjulet, snarare tvärtom då de parasitiska förlusterna ökar då det tyngre svänghjulet kräver mer kraft för att gå runt.
Att dieselmotorerna idag har högt vrid beror uteslutande på att de är turboladdade, ta bort turbon och du har en j-a drög till motor, oavsett kompression. Ta som exempel MB:s gamla 3 liters dieselsexa som var på typ 109hk och 185Nm utan turbo.
Kommentera
-
Det är nog snarare tvärtom gå in och sök på youtube "evinrude VS yamaha" 2t vs 4tUrsprungligen postat av anteman Visa inläggNu blir t o m jag förvirrad... Är 4-takt verkligen vridstarkare än 2-takt all annat lika? Det visste jag inte.
Det övriga du säger låter vettigt.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 403 visningar