Suzuki DT30C -97 beter sig konstigt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki DT30C -97 beter sig konstigt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki DT30C -97 beter sig konstigt

Köpte en båt förra veckan, kunde bara testa motorn i en tunna och den startade direkt och gick bra på tomgång. Men igår när jag var ut på första längre provturen så betedde sig motorn konstigt. Den startar och går fint på tomgång, sen när man lägger i växeln och gasar på så får den ibland för sig att liksom helt tappa orken och gå ner i varv. Lägger man i friläge puttrar den fint på tomgång. Det här händer lite random och i olika omfattning. Till exempel på drog jag gasen i botten och susade iväg i 26 knop, rätt var det är så blir det "BÖÖÖööööö" och den går ner i varv, så hostar den till och går vanligt igen. Så här höll den på till och från i en halvtimme. Sen gick den som den skulle.

Skit någonstans i bränslesystemet??

Är luftskruven på tanken öppen?

Kommentera

Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
      Är luftskruven på tanken öppen?
      Japp.

Kommentera

Håller med ovan. Kolla potentiella luftläckage - slangar, kopplingar, även under huven.
        En annan grej som kan hända är att smuts och avlagringar börjar fara runt med bensinen och sätter sig i munstyckena på förgasaren så bensinen bara räcker till tomgång. En gång hade jag en motor som höll på på samma sätt. Det visade sig ligga en pytteliten sten som fastnade i huvudmunstycket.

Den har ju uppenbarligen potentialen att gå bra, så förhoppningsvis är det något enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
          Vet du 100% att bensinen är färsk? Testa helt färsk om svaret är annat än JA!
          Kolla slangen så inte det tjuva luft någonstans.
          Känns bubblan/pumpen på slangen hårt eller mjuk när du ska krama fram första soppan? Kan vara dags för en ny.
          Kolla i bränsle pumpen så inte membranen spruckit/fått hål i sig.

Om inget av det hjälper så är det dags för en förgasare genomgång.

Hoppas det lösa sig.
          Fyllde upp tanken innan jag åkte med 16l soppa, så det var inte många liter gammal bensin kvar i tanken. Bubblan/pumpen är lite hård faktiskt nu när jag tänker på det. Får testa att byta den och kolla soppaslangen så allt är tätt, vågar man köpa en ny på Clas ohlson eller är de skräp? Ska även bytta soppafilter och kolla membranet. Tack för tipsen!

Kommentera

Skulle sätta en peng på bränslepumpen/membranet. Hade en gammal Suzuki för några år sedan som hade precis det problemet du beskriver. Tyvärr bytte jag inte membranet förrän efter jag rivit ner allt annat i atomer...Jag borde börjat med det. Tips är också att byta även om det ser OK ut, det kostar inte många kronor.

Kommentera

Man får tacka för alla tips! Ska ändå beställa impeller osv. så jag passar på att beställa ett membran också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
                Vet du 100% att bensinen är färsk? Testa helt färsk om svaret är annat än JA!
                Kolla slangen så inte det tjuva luft någonstans.
                Känns bubblan/pumpen på slangen hårt eller mjuk när du ska krama fram första soppan? Kan vara dags för en ny.
                Kolla i bränsle pumpen så inte membranen spruckit/fått hål i sig.

Om inget av det hjälper så är det dags för en förgasare genomgång.

Hoppas det lösa sig.
                Fast färsk eller inte färsk bensin spelar ingen roll, bensin blir inte gammal. Och såvidare han inte låter de regna in vatten i tanken spelar de ingen roll.

Kommentera

Ursprungligen postat av yamahare Visa inlägg
                  Fast färsk eller inte färsk bensin spelar ingen roll, bensin blir inte gammal. Och såvidare han inte låter de regna in vatten i tanken spelar de ingen roll.
                  Det var många år sedan det var så, dagens bensin blir gammal och dålig ganska snabbt.. Ställer till problem oftare än man tror.

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
                    Det var många år sedan det var så, dagens bensin blir gammal och dålig ganska snabbt.. Ställer till problem oftare än man tror.
                    Så är det. En kompis i branschen, som vet vad han pratar om, säger att man kan räkna med 6 månader sedan börjar bensinen försämras märkbart. Kanske inte behöver sägas, men han tankar inte på sjömack i början på säsongen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv