Yamaha F50H 2015 problem med trim tilt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha F50H 2015 problem med trim tilt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yamaha F50H 2015 problem med trim tilt

Motorn går att trimma upp, både på fjärrkontroll och motor utan problem. Problem uppstår när motorn ska trimmas ner. Knappen på motorn går att använda, dock blir jordkabeln som går ner i växelhuset jättevarm och plasthöljet smälter. Trycker jag ner på fjärrkontrollen så händer inte ett skit förutom att kabeln även då blir varm. Vad kan va fel? Motorn är helt ny och monterad av aukt åf, dock 25 mil bort. Lallarna har dessutom skitigt i att montera till huvudströmbrytaren och kopplat motorn direkt på batteriet. gissar att felet sitter i fjärren, kanske något relä eller liknande. Några tips?

/Andreas

Då har "Lallarna" gjort helt rätt enligt Yamahas manual då motorn inte ska kopplas via brytaren utan direkt på batteriet, däremot problemet med tilten ska Du få hjälp med på garanti så kontakta den Du köpte av och se hur de löser det.

Nu kommer många att skrika högt och säga att jo motorn ska visst kopplas via brytaren men det är bara att läsa innantill och det är faktiskt vanligare att det blir problem pga trasiga huvudbrytare som gör att man inte kan starta än att motorn suger ur batteriet vilket är argumentet för att koppla den via brytaren.

Så två skolor och jo jag har testat båda varianterna på mina båtar och har även råkat ut för brytarhaveri så jag fick koppla om ute till sjöss för att komma hem = inte kul ;-(

Kommentera

Skulle det inte vara skönt att kunna bryta strömmen om något går på tok då? Har haft flera båtar med nya motorer (både suzuki och yamaha) och alla har vart kopplade på brytare. Lär väl inte vara större riska att brytaren pajar än att batteriet pajar och man blir stående. Hittade inget kopplingsschema i instruktionerna men jag betvivlar inte det du säger, men en helt osäkrad kabel mellan motor och batteri känns ju halvfränt, speciellt på en aluminiumbåt.

/Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
        Skulle det inte vara skönt att kunna bryta strömmen om något går på tok då? Har haft flera båtar med nya motorer (både suzuki och yamaha) och alla har vart kopplade på brytare. Lär väl inte vara större riska att brytaren pajar än att batteriet pajar och man blir stående. Hittade inget kopplingsschema i instruktionerna men jag betvivlar inte det du säger, men en helt osäkrad kabel mellan motor och batteri känns ju halvfränt, speciellt på en aluminiumbåt.

/Andreas
        Det är därför det sitter en huvudsäkring på motorn under kåpan ifall något skulle hända på elsidan, och jo jag vet att det är vanligt att man kopplar via brytare även på varv och marinor och det pga "så har vi alltid gjort" men motortillverkarna har ändrat sina instruktioner när motorerna fick mera el.

Det kan bli stora skador på motorns elsystem och annan elektronik som insprutning mm om det blir kortis i huvudbrytaren vilket inte är ovanligt på de ofta enkla och dåliga plastbrytare som sitter i de flesta båtar, och då är det inte säkert att motorns säkring hjälper, därför ska den sköta det själv och då måste motorkablarna gå direkt till batteripolerna.

I värsta fall kan motortillverkaren vägra garanti om något hänt och motorn inte kopplats på rätt sätt (enligt deras instruktioner) och då blir det dyrt ;-(

Rätt kopplat är det ingen fara med krypströmmar och annat i varken alu båt eller annat material.

Ett exempel från egen erfarenhet på hur det kan vara när man köper båt av ÅF monterat och klart, köpte en mindre Buster med en Yamaha F20 och betalde för att få allt monterat och klart.
        När jag skulle hämta båten så kollade jag upp hur det var monterat och jodå de hade kopplat motorn via brytaren och jag klagade på detta och fick flera mer ller mindre korkade svar mest i sti lmed att "så gör vi alltid och har alltid gjort" jag hänvisade till Yamahas instruktioner och garantivillkor och sade att jag inte tänkte hämta ut eller betala något inna det var åtgärdat.
        Några dagar senare ringde en märkbart slokörad säljare och medgav att jag hade rätt och att han varit i kontakt med Yamaha och fått reda på vad om gällde och nu var min motor omkopplad i enlighet med Yamahas regler och att de även hade åtgärdat det handfull fel som de hade gjort förutom det med motorn så att låta proffsen göra jobbet är ingen garanti tyvärr.

Detta gäller inte bara Yamaha utan de flesta moderna båtmotorer men kunskapen om detta är dålig i branschen tyvärr.

Kommentera

Jag tycker överlag att Åf är ganska slarviga och ointresserade. Man är bara intresserad av att kränga ett båtpaket sen hafsar man ihop skiten och lämnar iväg det! Många gånger man köpt båt och prylarna har vart repiga å fula och elen har vart taskigt hopkopplad mm.
          Åkte 25 mil enkel resa för att visa upp felet, dom va hjälpsamma och tittade på båten en söndag men hittade inte felet trots 1.5 t felsökning. Konstigt nog hoppade skiten igång igen och jag fick åka hem. Jag blev lovad att jag skulle få åka till en Yamaha åf i närheten där jag bor för vidare felsökning så det var ju just iaf.
          Åkte ner till Båtsam här där jag bor och dom löste felet på 10 min. Det visade sig att de två jordkablarna till extra reglaget (de som används om man skulle vilja ha en extra styrplats någonstans) var oisolerade och när de kom i kontakt med skrovet så blev de kortis. Jordflätan ska dom byta vid inkörningsservice.
          Har bara att säga om Båtsam, alltid hjälpsamma och faktist intresserade av båtar och att kunderna blir nöjda. Tyvärr har det aldrig blivit någon båtaffär där men förhoppningsvis i framtiden.

/Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
          31 svar
          22 821 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nivv