Polaren har en Suzuki DF90, fantastiskt tyst och bränslesnål motor!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken motor hade ni valt?
Collapse
X
-
Hej igen Dennis !
Tolka dock inte mitt inlägg som att jag anser eller vet att Evinrude är en bra/bättre motor. Det är helt enkelt vad jag skulle välja av de 3 och det många skriver om för å nackdelar är inte sant alla gånger. jag har i alla fall 4-5 st bekanta som alla kör e-tec och är grymt nöjda. Själv åker jag Tohatsu 2-t sedan 2008. Går som en dröm är grymt råstark i botten men är lite seg på toppvarv och ingen fartmotor direkt. har själv funderingar att byta till e-tec av just den anledningen.
Däremot tror jag e-tecen är mest fartmotor av dom 3 du har på tråden. Vet dock för lite om Susukin varför det är mycket TROR i det uttalandet. Men är båten du köpt en lätt fartbåt är valet ännu enklare. Tung seg arbetsbåt kanske nån av dom andra. Jag själv är en slarver, (utom rullservice) när det gäller båten, den åker upp å i årent runt och den jä... servicen blir bara en satans belastning. Nää tuta å kör är det som gäller och det har jag gjort med min 2-t i 7 år nu utan att rört en skruv. förutom 2 impellerbyten å nått stift.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Är det månne en Tohatsu TLDI du kört i 7 år utan problem Exxet?
Går själv i motorbytestankar 30-40 hk och funderar även jag på bl a Evinrude E-tec med fler. E-tec lockar med servicevänligheten, bra rorkultslayout och råstyrkan och "oroar" med vibrationer å eventuellt ifrågasatt tillförlitlighet...
Tyvärr (?) är även jag likt TS lite uppskrämd över vad jag läst här och där om E-tec:en även om liknande säkert kan hittas om andra fabrikat i fall man söker... och jag har läst positiva saker om E-tec också, här och där... Att du bara har nöjda E-tec vänner är ju positivt... Synd att inte utombordare besiktas varje år så man fick lite jämförande statistik...
Min "bild" av Honda får sig en törn av vad OF säger men bekräftas av vad Tybling säger... och båda kan ha rätt. Min brors Suzuki DF140 har funkat utan problem så vitt jag vet i säkert 7-8 år, men en motor, det blir anekdotiska bevis på tillförlitlighet.
Jag vill helst bara ha en rova som inte strular, gärna servicevänlig, sen får det stå vad tusan som helst på motorkåpan! Törs man E-tec då?
Kanske har den frågan alltför magra premisser och man skulle lika gärna kunna fråga - törs man Yama, Honda, Suzuki eller Tohatsu? Och i samtliga fall kommer några att säga, ja och andra säga nej...Senast ändrad av anteman; 2015-10-06, 22:06.
Kommentera
-
Hej!
Har åkt den kombo som du nämner med en 75:as e-tec och den gick som en raket, hade ingen gps på vid tillfället men det var ett kanonekipage. Har själv en e-tec 30 på min egna båt och har inte haft några problem. Jag impulsköpte mitt ekipage och har därför gjort det du gör nu i efterhand, dvs kollat läget.
Har ringt till ca 10 handlare och inte hört någonting illa eller illavarslande om e-tec, tvärtom så verkar det vara mkt få problem som oftast beror på brukaren. Jag har kört 200 timmar utan problem. Störde mig lite på röken/lukten men var i helgen ute med polarens nya 50 hk Mercury och kände att även den luktar vid fel vind vilket är naturligt, man sitter ju typ vid "avgasröret".
Rätt kul då man läser på nätet hur tankarna går kring e-tec. De äldre inläggen formligen spyr galla över dem för att de nu senare bara har gott att säga om dem, vilket tyder på att det är en bra produkt.
Vad jag förstått så är reservdelarna dyra. Jag pajade riggen och den kostade 15000 men det tar ju försäkringen.
trots att jag inte haft ett enda problem men min, den har alltid startat, alltid gått som en klocka, trollat i timmar, drar sjukt lite soppa, och oljan är en liten kostnad så hade jag valt Suzuki. Men det är jag det. Kostnaderna måste bli lägre med e-tec oavsett oljekostnader, 3 år eller 300 timmar till service är mycket.
Jag är helt övertygad om att alla motorer är ett bra val så välj med hjärtat.
Lycka till.
Fredrik
Kommentera
-
Som Fredrik säger så är alla motorer "up to standard" så det är personlig preferens! Själv har jag erfarenheter av mercury, honda och nu suzuki Varvid alla varit trevliga motorer, även om Suzukin naturligtvis är klart bäst, men den är inköpt iår också så naturligtvis vinner den 10 ggr av 10 då de andra är äldre motorerUrsprungligen postat av gunsmoke Visa inläggGunesmokes text
Anledningen till e-tec rädslan är en del skräckexempel, jag har 3 bekanta som drabbats av oturen..ja nu blir det något år gamla E-tecs, men iaf!
Kan ha att göra med att det var lite "nya" problem som reparatörerna aldrig sett förut, en av motorerna rasade på norsksidan, var in för lagning där (ej garanti/auktoriserad då det var enda reparatören som fanns där, och åker man 120mil för att fiska vill man laga ASAP)
Reparatören fick inte till den men tog betalt för tiden..vilken var en veckas försök = svindyrt! Så han fick köra den till svea rike igen, lämna in den, samma sak där, det tog tid, tid, tid och lite mer tid och dom fick inte till alls! Den var paj, men de visste inte riktigt vad som orsakade det! Tog allt som allt 1.5 år innan det löste sig vilket för mig är helt sinnes
Liknande hände två andra, dock vet jag inte riktigt hur lång tid det tog, troligen mindre men ändå nästan en säsong som försvann
MEN
Personligen kan jag ingenting om e-tec! Men det säljs mååååånga e-tec, varav många inte upplever några problem alls! Skit händer absolut alla märken
Finns många som säger att de inte skulle ta i en murkla med tång! Men den jag hade strejkade aldrig under de åren jag hade den! Lite morgontrött när det var kallt men vafan, kan knappast kalla det ett problem!
Hondan funkar fortfarande fint! visst, lite småsaker som går sönder, men det kommer det göra med tiden oavsett vilken motor man har
Det man ska gå på är enklast möjligt för en själv!
Jag valde suzuki då det finns service mitt i stan! Har första året kommit upp i 120+ timmar..så 3 st serviceintervaller etc
Hade jag bara haft auktoriserad service verkstad t.ex 10 mil bort hade jag blivit tokig!
Mitt råd är gör det så simpelt för dig som möjligt så blir säkerligen nöjd vad du än väljer!
mvh
Kommentera
-
Har provat Yamaha 50, 60, 70, 100, 115 och 150 samt Suzuki 50, 90 och 115 alla 2010 eller nyare. Det jag tycker är att Suzuki är goast! Generellt är att Yamaha går hårdare/högre, speciellt Yamaha F70 tycker jag går hårt! Jämför man med Den Suzuki DF115 2013 som jag hade med nya Yama 115 så tycker jag att Suzukin var en dröm i jämförelse, dessutom sju års garanti jämte 3 år på Yamaha. Det ska tilläggas att Jag hade en plastbåt och Yamana satt på ett aluminiumskrov vilket kanske också kan ha betydelse. Har en Yamaha i dag och den går såklart också bra, men ofta tycker jag att Suzuki ligger bra till i förhållande vikt/cylindervolym. Honda har jag faktiskt aldrig vart imponerad över!
Min åsikt!
/Andreas
Kommentera
-
Skulle själv valt suzuki pga av kamkedja. Har ägt Etec och de låga servicekostnaderna gällde inte i mitt fall då först gick EMM:en sönder (datorn som styr insprutning) och detta kostade 12k att åtgärda. Sedan gick en injektor direkt efter ny EMM och detta kostade 6k. Sålde motorn illa kvickt och skaffade en fyrtaktare istället. Aldrig mer evinrude för mig. Värt att notera är att motorn pajade 6 månader efter garantin gick ut, jag hade säkert bara otur men jag är bränd för livet, aldrig mer evinrude!
Kommentera
-
Precis som exxet säger... Du måste ta reda på vad du vill ha, när jag valde motor så ville jag ha en tyst å mjuk? motor.
Ligger båten redan å stegrar i vattnet så ska du ju inte hänga på en av den tyngsta motorerna, dvs i mitt fall när jag tänkte välja motor vägde en honda 50hk 98kg och en suzuki 114kg (kan vara lite fel på siffrorna men något i den stilen) sen kom yamaha å mercury med ännu tyngre... Sen fick jag reda på slagvolymen på hondan, 50hästaren är en trimmad 40hästare, vilket inte brukar betyda lugn å ro elr bränslesnål i alla fall inte så mycke som den skulle kunna vara, säg vad ni vill men när man inte kan prova alla märkena så blir de dem med bäst siffror och "recisioner"
Har ingen koll på just dem motorerna du snackar om i dem hästarna, men tänk på vad du hade behövt.
Jag "måste" ha tyst tomgång pga att jag fiskar mycke i öresund, kommer de en stor tanker å du ligger i vägen så har du några minuter på dig. Därför är de bättre å ha den igång i de läget för stannar den vet du att du har skit upp till axlarna istället för å få reda på de när du väl ska starta den för då är de inte mycke tid kvar...
Skulle jag dock valt en elak liten sak som bara är gjord för å komma snabbast till bästa viken under en gäddslaktar tävling skulle de kanske sett anorlunda ut också... Men kanske inte för där brukar de handla om hur grejorna ser ut också.. Och suzuki ser jäkliga bra ut jämfört med den andra brödrostarna.
Senast ändrad av Snöhäst; 2015-10-07, 10:13.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Visst är det en TLDI jag har och den har i princip tankats och gått i 7 år nu. Som jag sa oljebyte i rigg, impellerbyte och stift en gång är allt. Ingen vinterservice eller vårservice. Tiden är så kort från sista fisket i dec till första i feb, mars. så jag bara parkerar och hämtar när det ska fiskas.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggÄr det månne en Tohatsu TLDI du kört i 7 år utan problem Exxet?
Jag vill helst bara ha en rova som inte strular, gärna servicevänlig, sen får det stå vad tusan som helst på motorkåpan! Törs man E-tec då?
Kanske har den frågan alltför magra premisser och man skulle lika gärna kunna fråga - törs man Yama, Honda, Suzuki eller Tohatsu? Och i samtliga fall kommer några att säga, ja och andra säga nej...
Och visst har vi alla hört om en del fel på nya E-tec. Och det är helt naturligt att man känner en viss tveksamhet därav. Så jag har som jag sa ingen avsikt att påstå att Evinrude är bra, mer tillförlitlig eller bättre än någon annan. Dock har de jag hört om alla fått bra service kostnadsfritt.
Det som styr mina värderingar är min övertygelse om att 2-t är med sina specifika motorprestanda en så mycket bättre konstruktion på en båt än vad 4-t är. Men 4-t har helt klart närmat sig.
Tyvärr så är det idag noll konkurrens på 2-t sidan för båtmotorer då det bara finns E-tec kvar. Men jag inbillar mig att Evinrude som hållit fast vid 2-T som enda tillverkare inte har råd att deras teknik blir ifrågasatt, och därmed gör man mer för att erhålla nöjda kunder. Men som sagt jag kanske lurar mig själv där.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Tack för alla kommentarer! Börjar luta år Etec, jag tror den skulle passa mig bättre då jag inte behöver en särledes tyst motor och inbyggd vinterkonservering och långa serviceintervaller lockar.
I Finland säljs Faster bara med Honda, båten är ju ganska tung för sin längd (5,25m 530 kg), det kanske borde påverka beslutet? Återförsäljaren säger att de sålt runt 10 i år och alla med Evinrude, utan reklamation eller fel hittills.
Henrikj, du hade problemen efter garantitiden gick ut? Alltså efter 5 år? Det är väl fullt godkänt om det bara är det som gått sönder på dryga fem år?
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 403 visningar