Johnson 30hk runt 90 tal - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson 30hk runt 90 tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Johnson 30hk runt 90 tal

Köpt en båt med motor för någon månad sedan, Motorn ryker något så oehört. Men fungerar väldigt bra annars. Har kollat över oljeblandingen utan resultat. Vad kan vara fel?
    Sen senast jag var ute tycker jag det såg ut som de var mycket olja i vattnet runt motorn. Jag såg detta "hål" ska det vara där?
    Click image for larger version

Name:	12200612_10207723676507199_1345761178_n.jpg
Views:	1
Size:	53,8 KB
ID:	1842184
    Click image for larger version

Name:	12200960_10207723675947185_98168281_n.jpg
Views:	1
Size:	36,3 KB
ID:	1842185

Hålen ska vara där, har för mig att det är där vattnet i riggen kommer ut när man tar upp båten. Gamla tvåtaktare ryker en del, bara att vänja sig.
    Oljeringar på vattnet är oförbränt bränsle, helt normalt på en sån motor om du frågar mig.

Kommentera

Ah ok, ah för nästan man känner sig lite hög pga röken när man är ute, haha. Aja man får göra de bästa av det. Ok då vet jag. Får bli en fyrtaktare senare Tack!

Kommentera

Fast riktigt så mycket rök nog inte min..
        Du får se till att inte köra sakta i medvind då

Kommentera

Haha precis Edguy Känns ändå som de är något fel.. Men visst gamla motorer..

Kommentera

Har en suzuki 25hk från 93. Ryker inte nämnvärt alls. Lika lite rök min gamla 40hk volvo penta från 79. Den är iof bästa motor jag haft, gick galet bra. Drog knapptnån soppa och var fan tystare än 90tals 2taktare.. saknar den..

Kommentera

Kan det inte vara något i motorn som är sönder när det ryker så mycket? Eller man kan bara göra de bättre igenom oljeblandningen?

Kommentera

Om motorn går som den ska (undantaget röken) så är det nog inget fel på den. Om den ryker mest när den går på tomgång kan du försöka justera bränsleblandningen. Högfartsblandningen går inte att justera med mindre än att byta munstycken.

Antar att du vet vilken oljeblandning du ska ha och så mycket mer kan du nog inte göra...

Kommentera

Ah ok. Ja det är väll 2dl olja på 10 liter bensin?, full tank på 15L bensin, alltså 2,5dl olja? Aja får överleva röken o ta o köpa lite nyare motor senare

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                    Ah ok. Ja det är väll 2dl olja på 10 liter bensin?, full tank på 15L bensin, alltså 2,5dl olja? Aja får överleva röken o ta o köpa lite nyare motor senare
                    15 L bensin ger 3 dl olja om du ska ha 2% (INTE 2,5)

Kontroll av förgasare kan vara värt att göra, För hög flottörnivå pga att flöttörventilen inte tätar kan ge för mycket bränsle och en del rök. Byt stift så kanske du får bättre förbränning.

Prova med annan olja. Vissa billiga skitoljor (men även vissa racingoljor) ryker som fan och stinker pest.

Jag vet inte hur motorvan du är. Men till saken hör att ALLA motorer ryker, även nya och även 4-takt. Det är oftast bara den gråa färgen på 2-taks röken och lukten som man reagerar på, därav kan annan olja funka.
                    Senast ändrad av Exxet; 2015-11-04, 15:34.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 651 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv