Startmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Startmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Startmotor

Hej!
    Försökte idag starta motorn utan resultat. Startmotorn går runt men den går inte upp som den ska göra (?)
    Så till min fråga, vad ska jag göra?

Click image for larger version

Name:	startmotor.jpg
Views:	1
Size:	76,1 KB
ID:	1845644

Bendix drevet slår inte upp och greppar tag i startkransen och det är vanligt, Du kan med lite risk för några fingrar hjälpa det på traven med en mejsel medans Du kör starten, inte riskfritt men enkelt, annars försök att smörja upp det om det bara kärvar lite efter att ha stått över vintern.

Tipset ovan praktiseras på egen risk så slipper jag få ovett för det ;-)

Kommentera

Ok, ska kolla på det idag. Vad är det annars jag ska smörja med? och vart ska jag smörja?

Kommentera

Precis som Rospigg skriver, men du kan också prova att lyfta drevet med en mejsel utan att köra starten och på så sätt jucka loss drevet. Annars är det rostlösning där jag ritat in en pil (det är alltså drevet som sitter fast på axeln) som gäller. När du väl fått loss skiten är det absolut bra att ge axeln och drevet lite fett, så att det inte fastnar igen.

Click image for larger version

Name:	startmotor.jpg
Views:	1
Size:	86,6 KB
ID:	1781312

Kommentera

Tack för hjälpen återkommer senare när jag försökt. Går det bra med sånt här? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...tt-2000017672/

Kommentera

Njae, det kanske går men min gissning är att detta är ett rejält kletigt och tjockt fett som är gjort för att sitta kvar även under vattnet. Ta hellre ett sånt här fett eller liknande: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...S2-2000017182/

Sedan börjar du som sagt med 5-56, WD40 eller liknande för att få loss drevet till att börja med.

Kommentera

Den du rita pilen till den som sitter fast, ska den också snurra när motorn är igång? För jag hade ett gammalt klipp men där är den i samma position som bilden här ovan och snurrar inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                Den du rita pilen till den som sitter fast, ska den också snurra när motorn är igång? För jag hade ett gammalt klipp men där är den i samma position som bilden här ovan och snurrar inte.
                Nej den ska bara snurra när du kör startmotorn. När startmotorn snurrar slungas drevet upp och greppar i startkransen på svänghjulet. När startmotorn stannar skall drevet åka ner igen.

Kommentera

Använde lite 5-56 sen starta o slog lite grann sen släppte de, (mina fingrar klarade sig ) Tack så mycket för all tips o hjälp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                  31 svar
                  22 812 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nivv
                  av nivv