Litium-ion till elmotor ngn som prövat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Litium-ion till elmotor ngn som prövat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Litium-ion till elmotor ngn som prövat?

Hej,

Jag ska köpa nya batterier till min nya elmotor (55 lbs/12V)och funderar på i fall jag ska välja gel som förra gången eller om man törs pröva litium-Ion batteri om man är intresserad av att spara vikt/utrymme (snarare än pengar...) med hyfsat bibehållen batterikapacitet.

Ett litium-Ionbatteri på 60Ah kan man hitta för omkring 3000kr ute i Europa men frågan är om 60Ah räcker även om det sägs motsvara den dubbla tillgängliga kapacitetet jämfört med ett bly-syra batteri.

Någon som prövat ett litium-Ion batteri omkring 60-80Ah och kan berätta hur den står sig under en heldag av växlande bruk med en elmotor ? (på 55 lbs eller liknande)

/Anders

Som Norden är inne på så kan man tydligen ta ut långt mer Ah ur ett Li-Ion batteri (än 50 % som är den gängse rekommendationen för marina, våta batterier) och på så vis "håller den det dubbla"...
    Senast ändrad av anteman; 2016-06-29, 16:42. Anledning: Förtydligande

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Hej,

Jag ska köpa nya batterier till min nya elmotor (55 lbs/12V)och funderar på i fall jag ska välja gel som förra gången eller om man törs pröva litium-Ion batteri om man är intresserad av att spara vikt/utrymme (snarare än pengar...) med hyfsat bibehållen batterikapacitet.

Ett litium-Ionbatteri på 60Ah kan man hitta för omkring 3000kr ute i Europa men frågan är om 60Ah räcker även om det sägs motsvara den dubbla tillgängliga kapacitetet jämfört med ett bly-syra batteri.

Någon som prövat ett litium-Ion batteri omkring 60-80Ah och kan berätta hur den står sig under en heldag av växlande bruk med en elmotor ? (på 55 lbs eller liknande)

/Anders
    Kapaciteten blir väl ungefär den samma som för motsvarand bly batteri. Att man skulle få ut 120Ah på ett 60Ah batteri vet jag inte var du har fått ifrån? Effektutaget när spänningen sjunker kan vara bättre på ett LiIon batteri men det är väl framför allt en lägre vikt som är fördelen och snabbare att ladda. Laddar inte ur sig så fort men ett LiIon batteri skall helst inte lång lagras fulladdat. Men är så mycket dyrare. Bra för en kajak men hade jag en riktig båt skulle jag satsa på vanliga deep cycle batterier av bättre sort 2 x120Ah + solceller för underhållsladdning. Men de är J-A att släpa på. Köp en liten säckakärra, sån hade jag tidigare. Då blev det liksom inget större besvär även om batterierna var tunga. (Billiga fritids/gel batterier är inget att ha. Jag har aldrig lyckats få ett sånt batteri att hålla mer är en eller max två säsonger men det kanske bara är jag som är slarvig med batteriunderhållet.
    /Gustav
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-06-29, 16:09.

Kommentera

En stor finess med ett Litiumbatteri är ju att du kan nyttja 100% av den specade energin (Ah) utan att batteriet skadas, till skillnad från vanliga blybatterier som man brukar rekommendera att aldrig ladda ur mer än 50%, därav 'dubbla kapaciteten' i Litiumbatteriet. Jag har bara kört LiPO-hobbybatterier av sämre sort (upp till 20 Ah) för att driva annan båtelektronik, aldrig elmotorn. De billigaste har bara hållit något år innan det uppstått dålig kontakt med någon cell så laddningen ballat ur. Lite dyrare batterier har jag kört 3 år nu och laddat över 100 cykler utan att märka minskad kapacitet.

Kommentera

Jeg har ikke prøvd enda...

Men to slike er på vei inn:

Og to 100A AGM er på vei ut. Effekten blir bedre med de nye, vekten mer enn halvert og lommeboken blir betydelig slankere.
        Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
          En stor finess med ett Litiumbatteri är ju att du kan nyttja 100% av den specade energin (Ah) utan att batteriet skadas, till skillnad från vanliga blybatterier som man brukar rekommendera att aldrig ladda ur mer än 50%, därav 'dubbla kapaciteten' i Litiumbatteriet. Jag har bara kört LiPO-hobbybatterier av sämre sort (upp till 20 Ah) för att driva annan båtelektronik, aldrig elmotorn. De billigaste har bara hållit något år innan det uppstått dålig kontakt med någon cell så laddningen ballat ur. Lite dyrare batterier har jag kört 3 år nu och laddat över 100 cykler utan att märka minskad kapacitet.
          Du pratar om bilbatterier och inte "deap cycle" blybatterier som ju bättre tål att laddas ur. Problemet finns ju också med Litiumbatterier.
          Ska man vara rädd om LiPo och LiIon batterier skall aldrig låta någon cell gå under 3,6-3,7v/cell. Det gör tyvärr att angiven kapacitet minskar en del. Man "tappar då ca 15% då kapaciteten som oftast mäts ner till 3,4v. Bättre att skaffa fler batterier än att köra det enda man har för länge. En voltmätare med larm som varnar för låg spänning på enskilda celler är varmt att rekommendera. Man kan köra Lipo batterier ner till 3,4 v men de pajar ganska snabbt då.
          Sköter man dom rätt så är 500-1000 cykler ingen omöjlighet. Det blir inga enorma effektuttag med en elsnurra. 30-40A ca för mellanklass motorerna. Hur mkt motorn drar beror ju också på hur tungt båten går.
          Det är lätt att räkna ut hur många Amper ett LiPo/Li-Ion batteri maximalt kan lämna. Multiplicera capaciteten med det så kallade C värdet. Mina 16Ah 4s lipos är på 10C skall kunna ge 160Amper kontinuerligt.
          Jag kommer parallerellkoppla 2 packar vilket ger 320A maxuttag , således väl tilltaget till ml 36Lb motor. Jag vill dock inte rekommendera att köra 4S utan 3S borde vara mer lämpligt men man kan tappa lite power när spänningen sjunker under 4 v /cell.
          Nu har jag redan dessa 4S batterier och jag får se om min motor pallar 16v eller ej. Jag vet andra som kör med 4S som får det att funka. Jag kommer kontrollera hastigheten med en PWM pulskontroll vilket minskar den totala belastningen på motorn. Systemet med resistor belastning som är standard i billigare elsnurror är ju idiotiskt och betyder att motorn drar onödigt mkt ström även vid låg fart. Jag betalade 600:- st på rea /st för mina 4 batterier och 300:- på e-bay för pwm kontrollern.
          Jag hoppas att allt detta skall ge mig nästan samma räckvidd som som ett 120Ah blybatteri som körs via en resistorkontroll. Lipo batteripacket totalt 64Ah väger bara ca 5kg så det är perfekt för min kajak. Borde få en räckvidd på runt 10-20 sjömil beroende på hur fort jag kör, väder, vind, hemlängtan etc. Funkar det som jag tänkt kommer jag skaffa fyra likadana batterier till så jag kan dubbla min räckvidd.
          .... ja visst ja... man kan ju paddla också har jag hört ?!

PS... en sak att se upp med är ju eventuella brandrisken med LiPo och faktiskt även Li-Ion batterier.
          /Gustav
          Senast ändrad av Husse0416; 2016-06-29, 18:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Jeg har ikke prøvd enda...

Men to slike er på vei inn:

Og to 100A AGM er på vei ut. Effekten blir bedre med de nye, vekten mer enn halvert og lommeboken blir betydelig slankere.
            Spännande! Synd att du inte prövat tidigare... Nu är plånboken och snart också båten betydligt lättare...

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
              Du pratar om bilbatterier och inte "deap cycle" blybatterier som ju bättre tål att laddas ur. Problemet finns ju också med Litiumbatterier.
              Ska man vara rädd om LiPo och LiIon batterier skall aldrig låta någon cell gå under 3,6-3,7v/cell. Det gör tyvärr att angiven kapacitet minskar en del. Man "tappar då ca 15% då kapaciteten som oftast mäts ner till 3,4v. Bättre att skaffa fler batterier än att köra det enda man har för länge. En voltmätare med larm som varnar för låg spänning på enskilda celler är varmt att rekommendera. Man kan köra Lipo batterier ner till 3,4 v men de pajar ganska snabbt då.
              Sköter man dom rätt så är 500-1000 cykler ingen omöjlighet. Det blir inga enorma effektuttag med en elsnurra. 30-40A ca för mellanklass motorerna. Hur mkt motorn drar beror ju också på hur tungt båten går.
              Det är lätt att räkna ut hur många Amper ett LiPo/Li-Ion batteri maximalt kan lämna. Multiplicera capaciteten med det så kallade C värdet. Mina 16Ah 4s lipos är på 10C skall kunna ge 160Amper kontinuerligt.
              Jag kommer parallerellkoppla 2 packar vilket ger 320A maxuttag , således väl tilltaget till ml 36Lb motor. Jag vill dock inte rekommendera att köra 4S utan 3S borde vara mer lämpligt men man kan tappa lite power när spänningen sjunker under 4 v /cell.
              Nu har jag redan dessa 4S batterier och jag får se om min motor pallar 16v eller ej. Jag vet andra som kör med 4S som får det att funka. Jag kommer kontrollera hastigheten med en PWM pulskontroll vilket minskar den totala belastningen på motorn. Systemet med resistor belastning som är standard i billigare elsnurror är ju idiotiskt och betyder att motorn drar onödigt mkt ström även vid låg fart. Jag betalade 600:- st på rea /st för mina 4 batterier och 300:- på e-bay för pwm kontrollern.
              Jag hoppas att allt detta skall ge mig nästan samma räckvidd som som ett 120Ah blybatteri som körs via en resistorkontroll. Lipo batteripacket totalt 64Ah väger bara ca 5kg så det är perfekt för min kajak. Borde få en räckvidd på runt 10-20 sjömil beroende på hur fort jag kör, väder, vind, hemlängtan etc. Funkar det som jag tänkt kommer jag skaffa fyra likadana batterier till så jag kan dubbla min räckvidd.
              .... ja visst ja... man kan ju paddla också har jag hört ?!

PS... en sak att se upp med är ju eventuella brandrisken med LiPo och faktiskt även Li-Ion batterier.
              /Gustav
              Ok, så om jag förstår dina beräkningar rätt så behöver jag omkring 80-90Ah Li-ion för att ersätta 160Ah GEL-batteri (Exide Equipment Gel) med bibehållen marginal för lång livslängd/cykelbarhet...?
              Av de två är väl Li-ion det brandsäkra(re) alternativet vad jag förstår...

Kommentera

Det låter väl som en hyfsad beräkning. Om inte pengar är en bristvara skulla jag rekommendera dubbla batterier men att du inte parallellkopplar dessa utan kör dom en i taget o håller koll på spänningen.
                Angående brandrisk har jag aldrig hört att något batteri tagit fyr i "vila" utan det verkar hända ffa med LiPo batterier vid större effektuttag eller laddning. Då har man ju en viss koll på det hela. I min lilla plastkajak har jag vidtagit vissa försiktighetsåtgärder. Batteriboxen (plast) är förstärkt med stål i botten med stålwire handtag så jag kan dumpa eländet i sjön om det värsta nu skulle hända.
                Go tur!
                /Gustav

Kommentera

ja för att runda av utfallet för mig - det blev 2 stycken Exide Equipment ES900 GEL... 345 euro inklusive frakt var helt enkelt för bra för att passera...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                  31 svar
                  23 429 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nivv
                  av nivv