Har en Yamaha 3cyl 2-takt som ryker väldigt mycket mer än normalt så fort den startar, den fortsätter att ryka för mycket när den blir varm men det avtar något.
Kylning fungerar bra.
Går riktigt bra.
Startar direkt.
- Separat oljeblandning, är det vanligt att dessa ger ovanligt mycket olja och hur kalibrerar man dessa alternativt kopplar bort?
Uppdatering:
Perfekt komp på alla cylindrar = hel topplockspackning?
Idag gick den utan att ryka vit/blå rök (svårt att se färg) vid ett tillfälle endast, alltid nåt.
Inga indikationer på vatten i cylindrarna, det nedersta tändstiftet speciellt har ovanligt mycket olja på sig så den verkar gå för rikt på olja. Så nu blir det att koppla bort pumpen helt för all blanda själv framöver så får vi se om det är det som är felet.

3 Kablar till pumpen, Rosa, Grön/röd och grön varav Grön/röd och Grön går till varningslamporna som visar att det är låg oljenivå, rosa går vidare till andra sidan motorn till "växelreglageplastboxen" tror jag.
-Hur kopplar man så att summern inte tjuter?
-Vad går den blåa kabeln till? (minns inte om den hade något att göra med oljetanken).
-Ska jag sätta igen alla slangar så att det inte sugs luft eller liknande?
-Larm för överhettning?
-Något mer?
Går det bara att tömma tanken och koppla bort varningssystemen?
Kylning fungerar bra.
Går riktigt bra.
Startar direkt.
- Separat oljeblandning, är det vanligt att dessa ger ovanligt mycket olja och hur kalibrerar man dessa alternativt kopplar bort?
Uppdatering:
Perfekt komp på alla cylindrar = hel topplockspackning?
Idag gick den utan att ryka vit/blå rök (svårt att se färg) vid ett tillfälle endast, alltid nåt.
Inga indikationer på vatten i cylindrarna, det nedersta tändstiftet speciellt har ovanligt mycket olja på sig så den verkar gå för rikt på olja. Så nu blir det att koppla bort pumpen helt för all blanda själv framöver så får vi se om det är det som är felet.
3 Kablar till pumpen, Rosa, Grön/röd och grön varav Grön/röd och Grön går till varningslamporna som visar att det är låg oljenivå, rosa går vidare till andra sidan motorn till "växelreglageplastboxen" tror jag.
-Hur kopplar man så att summern inte tjuter?
-Vad går den blåa kabeln till? (minns inte om den hade något att göra med oljetanken).
-Ska jag sätta igen alla slangar så att det inte sugs luft eller liknande?
-Larm för överhettning?
-Något mer?
Går det bara att tömma tanken och koppla bort varningssystemen?
Kommentera