Måla drev? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måla drev?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måla drev?

Hej på er!

Får snart hem denna motor, som till synes inte ser så kul ut men går bra.
    Min fråga är, hur går jag tillväga om jag vill förbättra färgen på den? Tänkte slipa ner den så bra det går och måla om under vintern. Har googlat en hel del, men får inga klara svar
    Click image for larger version

Name:	Attach1096_20160907_164639.jpg
Views:	1
Size:	138,8 KB
ID:	1847356

Slipa, Grunda med zinkprimer några lager, sen färg.

Kommentera

Tack för svar!

Det jag sett så är det våtslippapper som gäller, man kan inte använda något annat för att få bort gammal färg (förutom kemisk stripper)?
      Zinkprimer, ska man köra något speciellt märke eller är det något annat att tänka på?
      En del säger att man ska köra klarlack överst också, är det nödvändigt?
      Vilken typ av färglack använder man?

Sorry, många frågor

Kommentera

Grunda alla ställen som du har slipat ner till aluminiumet med aluminiumprimer och spackla eventuella djupa repor och dylikt. Aluminiumprimer hittar du nog säkert hos någon som säljer bil- eller båtlacker, där får du också blandat sprayfärg i rätt kulör, ta med tex kåpan som referens om du inte får tag på färgkoden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Grunda alla ställen som du har slipat ner till aluminiumet med aluminiumprimer och spackla eventuella djupa repor och dylikt. Aluminiumprimer hittar du nog säkert hos någon som säljer bil- eller båtlacker, där får du också blandat sprayfärg i rätt kulör, ta med tex kåpan som referens om du inte får tag på färgkoden.
          Tack!
          Tips på spackel?

Kommentera

Vanligt lättslipat tvåkomponents bilspackel duger bra.

Kommentera

Har för mig att det är rätt svårt att få det att hålla i längden och man får göra om det efter något år igen då färgen släpper utan noggrant grundjobb. Man ska tex använda ett specielt aluminiumoxidsandpapper (finns bla hos claes ohlson) och någon slags etsande aluminium preparering på färgrena ytor innan målning, annars släpper det snabbt. Vet ej om zinkprimer är ett sådant?

Kommentera

börja med å skrapa allt som sitter löst me tex en kniv. sen fixar du http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...re-2000019030/ eller sån med spindel för borrmaskin.
                den rengör på djupet. viktigt du får bort all oxidation i porerna. slipa sen me 180-320. våtslipa behöver du inte göra. men använd mask. den kommer gissningsvis vara jävligt ärgad så om du inte vill spackla ihjäl dig så skit i det bara.

dra till en billackering å fråga dom efer bra produkter till lacken.
                jag skulle rekomendera en etsande syra grund. en epoxy grund ovanpå det. och sen en 2k lack. klarlack behöver du knappast men visst vill du ha det så kör hårt.

vill du köra överkurs delux så tar du isär skiten, lämnar in den på glasblästring och sedan till en lackerare.
                vi hade nog tagit runt 3lax för det. men då kommer det hålla i mååånga år och se bra ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flower Visa inlägg
                  Har för mig att det är rätt svårt att få det att hålla i längden och man får göra om det efter något år igen då färgen släpper utan noggrant grundjobb. Man ska tex använda ett specielt aluminiumoxidsandpapper (finns bla hos claes ohlson) och någon slags etsande aluminium preparering på färgrena ytor innan målning, annars släpper det snabbt. Vet ej om zinkprimer är ett sådant?
                  nej zinkprimer är inte etsande.
                  är endast billackering som har riktig syra grund (etchprimer) för alu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flower Visa inlägg
                    Ja, jag läste också om etsande, då var det dock flera som inte höll med. Därav det knepiga. Man vill ju att det ska hålla ett tag. Sen kommer inte motorn ligga ute mellan användningarna utan stå hemma i garaget men ändå.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                    10 svar
                    4 986 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg heinrich79  
                    Startad av Krillan, 2025-10-02, 06:16