Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Måla drev?
Collapse
X
-
Tack för svar!
Det jag sett så är det våtslippapper som gäller, man kan inte använda något annat för att få bort gammal färg (förutom kemisk stripper)?
Zinkprimer, ska man köra något speciellt märke eller är det något annat att tänka på?
En del säger att man ska köra klarlack överst också, är det nödvändigt?
Vilken typ av färglack använder man?
Sorry, många frågor
Kommentera
-
Grunda alla ställen som du har slipat ner till aluminiumet med aluminiumprimer och spackla eventuella djupa repor och dylikt. Aluminiumprimer hittar du nog säkert hos någon som säljer bil- eller båtlacker, där får du också blandat sprayfärg i rätt kulör, ta med tex kåpan som referens om du inte får tag på färgkoden.
Kommentera
-
Tack!Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggGrunda alla ställen som du har slipat ner till aluminiumet med aluminiumprimer och spackla eventuella djupa repor och dylikt. Aluminiumprimer hittar du nog säkert hos någon som säljer bil- eller båtlacker, där får du också blandat sprayfärg i rätt kulör, ta med tex kåpan som referens om du inte får tag på färgkoden.
Tips på spackel?
Kommentera
-
Har för mig att det är rätt svårt att få det att hålla i längden och man får göra om det efter något år igen då färgen släpper utan noggrant grundjobb. Man ska tex använda ett specielt aluminiumoxidsandpapper (finns bla hos claes ohlson) och någon slags etsande aluminium preparering på färgrena ytor innan målning, annars släpper det snabbt. Vet ej om zinkprimer är ett sådant?
Kommentera
-
börja med å skrapa allt som sitter löst me tex en kniv. sen fixar du http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...re-2000019030/ eller sån med spindel för borrmaskin.
den rengör på djupet. viktigt du får bort all oxidation i porerna. slipa sen me 180-320. våtslipa behöver du inte göra. men använd mask. den kommer gissningsvis vara jävligt ärgad så om du inte vill spackla ihjäl dig så skit i det bara.
dra till en billackering å fråga dom efer bra produkter till lacken.
jag skulle rekomendera en etsande syra grund. en epoxy grund ovanpå det. och sen en 2k lack. klarlack behöver du knappast men visst vill du ha det så kör hårt.
vill du köra överkurs delux så tar du isär skiten, lämnar in den på glasblästring och sedan till en lackerare.
vi hade nog tagit runt 3lax för det. men då kommer det hålla i mååånga år och se bra ut.
Kommentera
-
nej zinkprimer är inte etsande.Ursprungligen postat av Flower Visa inläggHar för mig att det är rätt svårt att få det att hålla i längden och man får göra om det efter något år igen då färgen släpper utan noggrant grundjobb. Man ska tex använda ett specielt aluminiumoxidsandpapper (finns bla hos claes ohlson) och någon slags etsande aluminium preparering på färgrena ytor innan målning, annars släpper det snabbt. Vet ej om zinkprimer är ett sådant?
är endast billackering som har riktig syra grund (etchprimer) för alu.
Kommentera
-
Ja, jag läste också om etsande, då var det dock flera som inte höll med. Därav det knepiga. Man vill ju att det ska hålla ett tag. Sen kommer inte motorn ligga ute mellan användningarna utan stå hemma i garaget men ändå.Ursprungligen postat av Flower Visa inläggHar för mig att det är rätt svårt att få det att hålla i längden och man får göra om det efter något år igen då färgen släpper utan noggrant grundjobb. Man ska tex använda ett specielt aluminiumoxidsandpapper (finns bla hos claes ohlson) och någon slags etsande aluminium preparering på färgrena ytor innan målning, annars släpper det snabbt. Vet ej om zinkprimer är ett sådant?
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
|
10 svar
4 986 visningar