säkring minn kota elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

säkring minn kota elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • säkring minn kota elmotor

    Hej!
    Har införskaffat en minn kota C2 40 och ser att jag måste installera säkring på + kabeln vilket är något som inte ingår.
    Har köpt säkringshållare på biltema samt 60 amp AGU säkring. Batteriet kommer ligga i en batteribox med lock, även den införskaffad på biltema.
    Kan säkringshållaren sättas på + kabeln såpass nära batteriet så att den sitter under själva locket till batteriboxen eller ska den hänga utanför? Har förstått att säkringen ska sitta så nära batteriet som möjligt.
    Det är också lite otydligt vad som gäller med säkringens storlek, Det står klart och tydligt att minn kotas motorer ska säkras upp med 60 amp säkring men för min motormodell står det också att den ska ha en 50 amp säkring. Nu har jag bara 60 amp AGU säkringar, funkar det lika bra som 50 amp? och till min sista fråga, är AGU säkringar lämpliga för ändamålet eller ska det vara någon annan typ av säkring. Vill inte betala dyra pengar för minn kotas automatsäkring.

  • #2
    Ja. Ja. Ja. Ja.

    Kort sagt. Ja.

    Du har helt rätt för dig så du kan göra som du vill. 50A eller 60A spelar mindre roll. Drar den 50A så är den körd ändå och då kan du likaväl köra på 60A.
    Sätt den i lådan, se till så du kommer åt den Bara. Lägg gärna en extra i lådan med.

    Köp sen en automatisk säkring från Kina för 75kr om du vill ha en sådan.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar. Jag införskaffade minn kotas egna batterilåda istället. Smidigt och bra med dyrt såklart!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av forverari Visa inlägg
        Tack för svar. Jag införskaffade minn kotas egna batterilåda istället. Smidigt och bra med dyrt såklart!
        Samma som Biltemas, halva priset där dock. http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Batt...ik-2000032450/

        Kommentera


        • #5
          Men, hur mycket är biltemaboxen uppsäkrad till då? Står ju bara 10 A, som ju borde gälla cig uttaget?

          Kommentera


          • #6
            Ja det är nog bara cig uttaget.

            Kommentera


            • #7
              Hej!

              Ledsen att jag kör lite OT i denna tråd men har en fråga angående MinnKotas Batterilåda.

              Undrar helt enkelt om någon vet huruvida det kan vara skadligt för lådan att ladda batteriet via "skruvpolerna" dvs. om elektroniken i lådan ev. kan ta stryk? Har noterat att jag inte kan kolla laddningen via lådan längre efter att jag laddat på det viset, eller är det bara en slump?

              Hoppas på att någon elektronikkunnig har svar!?
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

              Kommentera


              • #8
                Har svårt att tänka mig att det skulle kunna bli problem att ladda den vägen jag hade sannolikt gjort så själv om jag haft en sådan låda så jag gissar att det är en slump.
                Vill Du så kan Du ju enkelt göra en snabbanslutning till laddaren som Du kopplar direkt på polerna och drar ut så Du bara kopplar ihop när Du ska ladda, finns flera smidiga snabbkopplingar och har Du en Ctek laddare så har den väl en sådan med i org som Du kan nyttja, annars kostar den inte många kronor i inköp.

                Kommentera


                • #9
                  Hej Rospigg!

                  Jo det är ju i regel en C-tek marinladdare men även andra mindre intelligenta så jag har snabbanslutningar. Får köra det i framtiden för att vara på säkra sidan men tänkte att det var någon som hade koll på elektroniken i lådorna.

                  Jag håller med dig om att det låter lite otroligt. Tack Rospigg!

                  Har för övrigt bestämt mig för att inte köpa en ny MinnKotalåda utan montera automatsäkringar på biltemalådor istället. Automatsäkringarna motsvarande Minn Kotas va extremt billiga i Kina (Kanske med risk för att man gör "Majbrasa" av båten?)....
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                    Hej Rospigg!

                    Jo det är ju i regel en C-tek marinladdare men även andra mindre intelligenta så jag har snabbanslutningar. Får köra det i framtiden för att vara på säkra sidan men tänkte att det var någon som hade koll på elektroniken i lådorna.

                    Jag håller med dig om att det låter lite otroligt. Tack Rospigg!

                    Har för övrigt bestämt mig för att inte köpa en ny MinnKotalåda utan montera automatsäkringar på biltemalådor istället. Automatsäkringarna motsvarande Minn Kotas va extremt billiga i Kina (Kanske med risk för att man gör "Majbrasa" av båten?)....
                    HeHe ja Du kanske inte ska tala om för försäkringsbolaget att Du kört med Kina säkringar ifall båten brinner upp, kan tro att de inte gillar det ;-(

                    Automatsäkringar är bekvämt så kul att fler och fler upptäcker dem så kanske det blir lite vanligare som standard i båtvärlden med så man slipper börja med att bygga om varenda båt man skaffar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X