Är denna motorn nåt att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är denna motorn nåt att ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20170614-170141.png
Views:	1
Size:	206,0 KB
ID:	1784237

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Så kan det vara, tyvärr (?) rör TS fråga 4-t ser jag nu och där är är 8 och 9,8 samma och så även 15 och 20hk.

      Till TS rekommenderar jag max, dvs 15 hk. Bytte själv ett helt ekipage "bara" för att den förra båten var undermotoriserad med min last med 3 batterier och 2-3 pers ombord...
      Alldeles riktigt, det var fyrtaktarna som det handlade om, my bad, skulle ha läst ordentligt först.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av pb Visa inlägg
        [ATTACH=CONFIG]94740[/ATTACH]
        Nu pratar du Yamaha... måste vara en specialmodell eller så pratar norrmännen i mössan... vanliga F9,9 har 212 cm3. F15-F20 har dock 362cm3... så där kan nog en förgasare och möjligen något annat byte ge en F15 motor 20 hk, fast sånt är ofta bättre och billigare att köpa från början...
        Senast ändrad av anteman; 2017-06-14, 21:10.

        Kommentera


        • #24
          9,9 sport. Men jag har aldrig sett en blocket annons där handlarn påpekar att effekten går att höja på motorn.
          Det förekommer även på andra märken än Yamaha.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Nu pratar du Yamaha... måste vara en specialmodell eller så pratar norrmännen i mössan... vanliga F9,9 har 212 cm3. F15-F20 har dock 362cm3... så där kan nog en förgasare och möjligen något annat byte ge en F15 motor 20 hk, fast sånt är ofta bättre och billigare att köpa från början...
            På min gamla F15 satt en vit plaststrypning i insuget , ungefär som på en Puchmoped från 70-talet .
            Utan strypning behövde den bestyckas om , fem hästar till behövde utfodras .

            Det var samma block och förgasare på 15 och 20 hk då , vet ej hur det är nu
            Senast ändrad av Sälstryparn; 2017-06-14, 22:38.
            Spiggpimplare

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
              På min gamla F15 satt en vit plaststrypning i insuget , ungefär som på en Puchmoped från 70-talet .
              Utan strypning behövde den bestyckas om , fem hästar till behövde utfodras .

              Det var samma block och förgasare på 15 och 20 hk då , vet ej hur det är nu
              Jo, så är det, det svåra är att man sällan vet allt vad som behöver bytas, ta bort en ring, en gaswirespärr, nya munstycken, ibland en annan Reed-valve eller en annan förgasare, kolvar... I bland enkelt, ibland en massa variabler...

              Min Tohatsu 8 hk 2-t "behövde bara" nya munstycken, så jag köpte det från USA, det stämde dock inte för min årsmodell som dessvärre behövde byta något mer, oklart vad, minns ej nu...

              Kommentera


              • #27
                Har provkört min nyinköpta Mercury F3.5
                Den inbyggda tanken rymmer 1,1 liter och jag körde ca 7 nautiska mil på smygfart ( inkörning ) och hade soppa kvar i tanken .
                Avståndet sommarstugan-båthamnen är mätt på sjökortet med linjal och tämligen exakt .

                Ganska nöjd med den bränsleåtgången .
                Spiggpimplare

                Kommentera


                • #28
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0789.jpg
Views:	1
Size:	1 006,1 KB
ID:	1784272

                  Slog till på motorn! Men såg att den var alldeles för nära backen i nedfällt läge när den står på trailern.
                  Man vågar ju inte köra enbart med "stödbenet" i, men jag får fan inte fast nån träregel där heller som stöd pga alla stag och skit... Nån idé?

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
                    [ATTACH=CONFIG]94878[/ATTACH]

                    Slog till på motorn! Men såg att den var alldeles för nära backen i nedfällt läge när den står på trailern.
                    Man vågar ju inte köra enbart med "stödbenet" i, men jag får fan inte fast nån träregel där heller som stöd pga alla stag och skit... Nån idé?
                    transom saver

                    Kommentera


                    • #30
                      Båten hänger över trailern ca 30 cm. Såg att det fanns en vikbar på Mojoshop, men 1800 spänn känns lite saftigt... Borde gå att lösa på nåt annat sätt!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 984 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 396 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 448 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 906 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 407 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X