Om du måste ta med dig motorn varje gång så är en Tohatsu 9,8hk 2t ett lätt alternativ som väger kring 25kg om jag minns rätt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
motorstyrka
Collapse
X
-
Menar du att du söker efter en bra fiskebåt som passar för en 10Hk motor och som du lätta kan traila eller ta på biltaket!?
Då är det väl bättre att fråga efter det.
Det finns väl massor med små trevliga båtar i den klassen.
Personligen skulle jag välja en aluminiumbåt om du behöver lyfta/lasta på taket.
Lycka till med båtjakten.
Kommentera
-
Älskar frihet!Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inläggDet där var väl en rätt fri tolkning Husse?
Kommentera
-
Jag har min båt i en sjö där höga tillåtna motorstyrka är 5 HK. Jag vill ha en båt i en annan sjö där jag har båtplats och där inga begräsningar för motorstyrka existerar, helst en gös sjö. Är varken sugen på att traila båtar eller släpa på utombordare ofta.
Kommentera
-
Sanning med modifikation. Brorsan o jag hade en 6m båt som va av icke planande modell. Men den gjorde 21 knop på en 30hk motor. Men vart väldigt instabil.Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggDet är skrovform, bredd och längd som avgör, och störst betydelse har skrovformen. Ett planande skrov behöver ett visst antal hästkrafter för att komma över planingströskeln, ett deplacementskrov går i ungefär lika många knop som vattenlinjen är lång, tex en 5m roddbåt som går i 5kn med en 4hk motor går inte dubbelt så fort med en 8hk.
Sedan ska man inte glömma vad tillverkarna själva anser som max.motorisering.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Möjligt med ett halvplanande skrov, men inte med ett deplacerande skrov (snipa, roddbåt/eka o.s.v.) helt i enlighet med det JBII skriver...Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggSanning med modifikation. Brorsan o jag hade en 6m båt som va av icke planande modell. Men den gjorde 21 knop på en 30hk motor. Men vart väldigt instabil.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Darkduck Visa inläggJag har min båt i en sjö där höga tillåtna motorstyrka är 5 HK. Jag vill ha en båt i en annan sjö där jag har båtplats och där inga begräsningar för motorstyrka existerar, helst en gös sjö. Är varken sugen på att traila båtar eller släpa på utombordare ofta.
Börja med att välja sjö och hitta båtplats. När det är fixat kan säkert den där Sandströmbåten vara bra. Köp så stor motor försäkringsbolaget accepterar!
Släpa utombordare är inte kul, att traila däremot är busenkelt. Det tar marginellt längre tid än att ösa och låsa upp båten när man kommer till sjön. Smaken är som baken. Jag tycker det är jätteskönt att inte behöva tänka på att åka och ösa båten om det regnat mycket, för att inte tala om så här års, att slippa dra upp båten i god tid för att den inte skall fryaa fast! Men, det kräver ju som tidigare nämnts att man har någonstans att ha trailern stående.
Lycka till med båtköpet.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
|
10 svar