motorstyrka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

motorstyrka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Slutsatsen blir alltså att det inte finns några bra argument att välja en mindre utombordare (mindre än max styrkan) på ett planande eller överplanande skrov av ovannämnda orsaker. Om prisskillnaden bara är rätt så liten sett till motorns totalpris (7-8 tusen mellan en 20 och 30 hästars) så bör man välja den större motorn.

I mitt fall måste jag avgöra vilken 30 hästars är den bättre/lämpligare.
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-04-01, 09:27.

Kommentera

Läs den här tråden: https://www.fiskesnack.com/forum/sho...linder+445+max I det sista inlägget hittar du info ur ett test om hur olika motorstorlekar funkar i en Linder 445 Max. Som man ser så är inte skillnaden mellan 25 och 30hk särskilt stor, och då jag vill minnas att prisskillnaden var 1000€ så hade iaf jag varit väldigt frestad att välja 25:an. Vad jag vill säga är att man ska ta reda på båtens och motorns egenskaper och prestanda istället för att generalisera typ "30hk är alltid bättre än 20 eller 25".

Kommentera

Du har naturligtvis rätt. Generaliseringar är dock tacksamma för att man sedan slipper tänka och analysera.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
          ...
          I mitt fall måste jag avgöra vilken 30 hästars är den bättre/lämpligare.
          I ditt fall med en 425 (?) så kan ju faktiskt 25 vara en gångbar medelväg mellan fart/ork och pris även om min prio väger över åt det förra... När jag undersökte 30 hk för några år sedan så såg jag att de flesta 25or bygger på tillverkarens 30 hk så att säga, vikten och volymen blir då densamma.

Undantaget är Yamaha vars 30:a (men inte 25:a om jag minns rätt) bygger på 40 hk motor. Det gör Yamahas 30:a tyngre än andra 30:or och sannolikt något vridstarkare.

Klarar din båt den högre vikten så är det inget problem. En eventuell fördel med Yamaha 30hk är att den för en slant kan "programmeras om" till 40hk även om det inte är lämpligt på en 425:a av vad som sagts ovan.

Jag hade en 25 som inte gick fort med 2 eller fick upp båten i plan med 3 ombord och därför funderade jag på 30hk som var max för båten.... Tusentals kronor för 5 hk sved så här låg Yamahas 30hk mycket bra till... Istället blev det en ny båt med en 50hk

Vilken 25-30 ska du ha? De är väldigt lika, för mig stod det mellan Evinrude e-tec 30hk och Yamaha givet mina premisser... styrka, potential och rorkult...
          Jag skulle välja bort förgasare om det fortfarande finns på ngn modell efter mina problem med förgasaren på min förra 25:a... även om en del menar att förgasare är lättmekad vilket inte ett strulande insprut är, verkstad gäller.

Titta om ngt hänt på cylinderfronten och en mutifunktionsrorkult är guld om du har plats för den... Några har t o m trimknappen framför gasvredet, smidigt. Nya Mercury 25 (eller var det 15-20?) kan vara den du kan välja vilken sida rorkulten ska sitta, högerstyrt vore trevligt...
          Senast ändrad av anteman; 2018-04-01, 11:59.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_20170413_180705_417.jpg
Views:	1
Size:	830,9 KB
ID:	1786612
            Jag köpte en 30 förra året till min 434a.
            Hade en 2 takts Suzuki 15 på före. Båten är alltid tungt lastad, och med 2 Pers och last toppade den 16 knop.
            Man kunde dra av lite på gasen och åka i 15 knop som marchfart.
            30 hästarn toppar 25-26 knop och lagom marchfart är 20 knop.
            Powertrim är guld värt för ett bra gångläge i olika väder och farter.
            Den drar mycket mindre soppa än gamla motorn, risk för att köra slut på bensinen när man aldrig behöver tanka.
            Så på min båt blev dubbelt med hästkrafter riktigt bra.

Kommentera

Antemannen: Den tilltänkta båten är en Nextline 430. Jag haft en hel del funderingar om det är lämpligt eller vettigt med en så pass stor motor på en så pass ( i mina ögon) liten båt. Jag har tänkt att köpa en Tohatsu 30 HK eftersom andra utombordare i den storleken verkar dyrare och erbjuder inte samma funktioner till det priset, som trim, tilt, elstart, big tiller m.m. Jag har också tänkt på att köpa en begagnad 20 hästare för att spara pengar, men det verkar inte finnas många vettiga ute.

Peter: Skarpa hjärnor tänker lika, motorn ser jävigt bra ut måste jag säga.

Kommentera

En Tohatsu är ett bra val och är vad jag själv skulle köpa om en ny motor vore aktuell.
                Apropå vettig motorstorlek, vad säger du om den här: http://www.marino.fi/sv/modeller/swing-se/ Med 50hk måste den flyga fram. Kanske inte heller förstavalet för en mindre erfaren båtförare.

Kommentera

[QUOTE=Jester Burk II;1131296]En Tohatsu är ett bra val och är vad jag själv skulle köpa om en ny motor vore aktuell.

Jag har fått ett måndagsexemplar.

Kommentera

Peter: Har motorn gett dig bekymmer? Eller finns det saker du är missnöjd med? Berätta gärna det, troligtvis finns det fler som är intresserad av samma motor. Det där är en dyr motor i min värld, då förväntar man sig prestanda och kvalité i toppklass!
                    Senast ändrad av Darkduck; 2018-04-01, 16:27.

Kommentera

[QUOTE=pb;1131300]
                      Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      En Tohatsu är ett bra val och är vad jag själv skulle köpa om en ny motor vore aktuell.

Jag har fått ett måndagsexemplar.
                      Det är ju inte kul, själv har jag bara gott att säga om min ex 15hk 2T(eller rättare sagt Mercury som det stod på kåpan, fast den är gjord av Tohatsu och är en strypt 18hk) som jag hade före Selvan jag har nu, och jag letade faktiskt efter en 30hk 2T Tohatsu innan jag hittade Selvan till ett pris jag inte kunde tacka nej till.
                      Senast ändrad av Jester Burk II; 2018-04-01, 15:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      23 491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv
                      av nivv