motorstyrka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

motorstyrka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har en ryds 480 rsi.
    Såldes i Sverige med max 30hk.
    Men körde man inte båten typ tom så planade den knappt.
    Bytte till en 40hk med trim/tilt och det blev som natt och dag.
    Mycket trevligare båt.
    Efter det har jag även satt på hydrofoils på motorn vilket för att den går stabilare och planar snabbare.
    Det är en hel vetenskap det där
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag har tomgångsproblem med motorn, ett fel som kommer och går.
      Motorn lägger av eller rusar så det inte går att få ur växeln, kan vara intressant vid bryggan eller trailern.
      Ibland kan den lägga av 5-10gånger på en fisketur, iland går den perfekt flera fisketurer.
      Det har varit så sedan första provturen, pratade med försäljaren om det före första service.
      Dom har bytt delar och försökt men felet har kommit tillbaka hela tiden. Nu har båt och motor stått på verkstad sen i november, och nu är motorn skickad till norge "generalagenten" för felsökning.
      Ingen törs byta ut motorn utan att få ett ok från Japan "tillverkaren".
      Har kontaktat konsumentombudsrådgivaren nu för att skynda på lite, enligt henne är det omleverans som gäller.
      Firman har haft fler än 2 repförsök, men generalagenten räknar på något annat vis.
      Annars går motorn kanonbra och jag är nöjd med den förutom mitt lilla problem.

Kommentera

Har även en Tohatsu 9,8 2takt som går helt perfekt, så märket på motorn är det inte fel på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
          Antemannen: Den tilltänkta båten är en Nextline 430. Jag haft en hel del funderingar om det är lämpligt eller vettigt med en så pass stor motor på en så pass ( i mina ögon) liten båt. Jag har tänkt att köpa en Tohatsu 30 HK eftersom andra utombordare i den storleken verkar dyrare och erbjuder inte samma funktioner till det priset, som trim, tilt, elstart, big tiller m.m. Jag har också tänkt på att köpa en begagnad 20 hästare för att spara pengar, men det verkar inte finnas många vettiga ute.

Peter: Skarpa hjärnor tänker lika, motorn ser jävigt bra ut måste jag säga.
          Ok en Nextline 430. En ganska bred båt, mycket båt för längden och för mig låter inte 30 hk som ”mycket” utan helt normalt. Kör du ofta ensam och lättpackad så kan ju en 20-25 hk räcka till (finns väl några som kör så vad jag läst nånstans) men du går miste PT på 20 och en välutrustad 30hk lär göra ekipaget lättare att sälja en gång.

Ett måndagsexemplar har alla märken levererat, vet inte om någon utmärker sig... jag skulle också välja 30hk.

Kommentera

Ursprungligen postat av pb Visa inlägg
            Jag har tomgångsproblem med motorn, ett fel som kommer och går.
            Motorn lägger av eller rusar så det inte går att få ur växeln, kan vara intressant vid bryggan eller trailern.
            Ibland kan den lägga av 5-10gånger på en fisketur, iland går den perfekt flera fisketurer.
            Det har varit så sedan första provturen, pratade med försäljaren om det före första service.
            Dom har bytt delar och försökt men felet har kommit tillbaka hela tiden. Nu har båt och motor stått på verkstad sen i november, och nu är motorn skickad till norge "generalagenten" för felsökning.
            Ingen törs byta ut motorn utan att få ett ok från Japan "tillverkaren".
            Har kontaktat konsumentombudsrådgivaren nu för att skynda på lite, enligt henne är det omleverans som gäller.
            Firman har haft fler än 2 repförsök, men generalagenten räknar på något annat vis.
            Annars går motorn kanonbra och jag är nöjd med den förutom mitt lilla problem.
            det där är egentligen försäljarens problem som jag ser det....en seriös försäljare skulle byta ut motorn och ta striden med generalagenten efteråt, här skall inte köparen behöva komma i kläm...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              det där är egentligen försäljarens problem som jag ser det....en seriös försäljare skulle byta ut motorn och ta striden med generalagenten efteråt, här skall inte köparen behöva komma i kläm...
              Jo, jag vet det. Jag har varit för snäll åt dom.
              Problemet är att dom inte lyckats provocera fram felet vid felsökning, så då finns det inte.
              För några veckor sedan fick dom motorn att lägga av och rusa för första gången.

Kommentera

Per nå er det liten tvil om at Suzuki har den mest avanserte og beste 30HK på markedet. Den er dog også en av de desidert dyreste.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Per nå er det liten tvil om at Suzuki har den mest avanserte og beste 30HK på markedet. Den er dog også en av de desidert dyreste.
                  Og vel verdt pengene. Hadde den i 25 hk styrekult.

Kommentera

Vid val av motor skall man se på helheten tycker jag. Inte bara vikt och slagvolym. Pris, teknik, funktioner, vikt, utformning av reglage/rorkult, ljudnivå, vibrationer, servicevänlighet, information från ägare, bränsleförbrukning på olika varvtal, osv.

Min nuvarande 20 hk Suzuki drar löjligt lite bränsle och mindre än min tidigare 25 hk trots högre varvtal. I trollingfart drar större motorer mer än mindre så vet man att man skall trolla mycket kan det ju löna sig att välja en mindre motor som ändå klarar att ge båten rätt marschfart vid transport.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                      Antemannen: Den tilltänkta båten är en Nextline 430. Jag haft en hel del funderingar om det är lämpligt eller vettigt med en så pass stor motor på en så pass ( i mina ögon) liten båt. Jag har tänkt att köpa en Tohatsu 30 HK eftersom andra utombordare i den storleken verkar dyrare och erbjuder inte samma funktioner till det priset, som trim, tilt, elstart, big tiller m.m. Jag har också tänkt på att köpa en begagnad 20 hästare för att spara pengar, men det verkar inte finnas många vettiga ute.

Peter: Skarpa hjärnor tänker lika, motorn ser jävigt bra ut måste jag säga.
                      Jag köpte en Nextline 430 i fjol och monterade en Tohatsu 30. Anledningen till att valet blev Tohatsu var närheten till seriös service-ställe samt att det var både el- och ryckstart. Men jag ångrar inte att jag valde 30 hk. Jag hann tyvärr inte köra jätte mycket innan isen kom. typ 11 timmar. Men helt klart inte för mycket med 30 hk. går snabbt upp i plan och går klockrent vid march. Dock så måste jag byta propp då den övervarvar med original proppen. Jag tittade mycket på Evinrude men tyvärr gick den bort då det var för långt till något service ställe (25 mil) annars hade det nog blivit en sådan.
                      Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      23 529 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv