Hur transporterar du utombordaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur transporterar du utombordaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur transporterar du utombordaren?

Har just köpte båt med 4 hk, 4 takts Yamaha.

Förre ägaren menade att man skulle ta in och transportera motorn liggandes i bilen, när man trailade båten. Men är detta rätt? Enl Yamahas manual förstår jag de så att motorn helst skall transporteras i "normalt körläge". Betyder inte detta att motorn kan - eller tom bör - transporteras fastskruvad vid båten när man trailar?

Har ngn råkat ut för att tappa motor när båten trailats?

Jag har en 6hp yama och i min manual står det att den kan transporteras liggande på rorkultssidan. Borde vara samma för din? Iaf lär det stå i manualen för din motor. Jag föredrar transport i skuffen så slipper jag fresta på akterspegel eller skaffa transom saver.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Yamaha ger dubbelt budskap. Dels säger de - som du skriver - att den kan transporteras på sidan. Men i samma andetag - i min manual - står att då den förvaras eller transporteras på sidan skall "den läggas på mjuktunderlag när oljan tappats ut". Detta då för att inte oljan skall tränga in i cylindern "från oljetråget"...?

Kommentera

Hittade denna info:

https://www.youtube.com/watch?v=8Bn9WHzuzTo

Kommentera

Varför skulle du inte kunna ha den på hela tiden om du vill? Alla andra sätt verkar ju mer tveksamma iom att det inte är i det läge motorn är avsedd att fungera i.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bertil R Visa inlägg
            Yamaha ger dubbelt budskap. Dels säger de - som du skriver - att den kan transporteras på sidan. Men i samma andetag - i min manual - står att då den förvaras eller transporteras på sidan skall "den läggas på mjuktunderlag när oljan tappats ut". Detta då för att inte oljan skall tränga in i cylindern "från oljetråget"...?
            Ahh! Då är det nog så är jag rädd. Min är en lite äldre tvåtaktare. Det brukar iaf rekommenderas att om man trailar med motorn på akterspegeln, inte ha den i nerfällt läge (dvs som vid användning på sjön).
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Anl till att transp. den i bilen var - enl förra ägaren - att förgasaren skulle ta skada av att motorn skakade monterad på båten? Har dock svårt att köpa detta, då de vibrationer som sker på olika sätt, när motorn körs, borde vara betydligt mer påfrestande.

Däremot - som Abumatic220 skriver - kanske de frestar att ha motorn hängde på akterspegeln när man trailar. Å andra sidan - det är skillnad på en 130 kg tung motor och en 30 kg...

Kommentera

Det frestar på akterspegeln när du kör båten också. Jag tror inte att en transom saver behövs. Men det är jag det..

Kommentera

Ursprungligen postat av Bertil R Visa inlägg
                  Oljan tappats ur? Jag tömmer inte båtmotorn på olja varje gång jag transporterar den.

Antingen lägger jag motorn på rorkultssidan, eller så satt den på motorn, detta beror på båten, min gamla ryds västkust hade sin suzuki 8hk på vid transport, hade jag transporterat min oskwig 330 på kärra hade jag inte haft min4hk på, detta för att akterspegeln är riktigt klen och hade kunnat böjas sönder vid ett värre gupp.

Så vad är det för båt?

Kommentera

Båten är en Jofa Havsbris.

Av svar jag fått här misstänker jag att detta inte är ngt problem betr en 2-takatare, som får sin smörjning via bensinen. En fyrtaktare har ngn form av oljetråg, det är nog detta som gör att åsikterna går isär avs liggande eller stående motor.

Avs akterspegeln på en Jofa Havsbris tror jag den är stabil. Men jag är tveksam till att traila motorn tilltad, då detta måste fresta akterspegeln betydligt mer. Tillta den gör jag bara när jag lägger i båten.

Så tänker jag...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv