kort/lång rigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kort/lång rigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • kort/lång rigg

    Vad är det för skilnad på kort och lång rigg? när ska man ha respektive?
    Är inte så hemma på båtmotorer men tänkte köpa min livs första till våren antagligen en 4hp

    en annan fråga hur mycket bensin drar en 4hp hur många timmar skulle man kunna köra på 5 liter 5 timmar???
    sjuksköterskestudent från västerås

  • #2
    Det är båtens konstruktion som bestämmer om det ska vara lång eller kort rigg på motorn så kolla med båttillverkaren vad dem säger att det ska vara på din båt!

    Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
    Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.

    Vad gäller förbrukning så är det nästan omöjligt att säga då det helt beror på båttyp och hur Du kör, är det en lättdriven båt och motorn går på halvgas så drar den nästan inggenting, går däremot båten tungt och motorn får gå på fullgas för att orka så drar den säkert 3X så mycket soppa och dessutom slits motorn hårdare.

    I valet av motor skulle jag i den storleksklassen välja en 2T då dem är billigare i inköp och lättare i förhållande till effekt och vikten har stor betydelse på små båtar, dessutom är motorerna i den klassen 1 cylindriga och det är inget bra med en 4T encylindrig då dem går väldigt ojämt (har provat och jämfört själv) mest pang för pengarna skulle jag säga att Du för om Du köper en Tohatsu 4-5 hk billiga och går mycket bra samt inte så poppis bland tjuvarna då det inte är lika hög status på dem på svarta marknaden som tex Yamaha och Mercury.

    Kör en 2T på Alkylatbensin och biologiskt nerbrytbar 2T olja så blir den riktigt miljövänlig (minst 80% färre miljöfarliga utsläpp då mot vanlig soppa) så kan Du vara både miljövän och ekonomisk på en gång

    Kommentera


    • #3
      Långrigg på en båt avsedd för kortrigg ger stort + i styrning och bett i vattnet vid trolling och lågfarts körning.
      Minus får man vid körning på grunt vatten då motorn blir lägst och tar i först.

      Om båten inte planar med 4 hk spelar inte lång eller kort rigg så stor roll enligt mig, bara inte det blir kortrigg på en båt byggd för lång rigg.
      Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
      www.solskensmetarna.se

      Kommentera


      • #4
        Man får om man är osäker mäta akterspegeln på den båt man har. På mindre och äldre båtar är det till 90 procent kort rigg. Och då menar jag båtar som är gjorda för små motorstyrkor. Undvik som Rospigg skriver encylindriga motorer. Bäst är en 5-6 hk eller 8 hk. Och då en 5 hk som är på 2 cylindrar. Annars är 6 och 8:or alltid i regel på 2 cylindrar. Man har mer kraft att manövrera båten med fler människor i. Och om det blåser har man bättre styrkraft.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera


        • #5
          Men hur är det med stölder av motorer? en 4hp kanske är ganska lätt som man kan ta med sig den hem när man inte är på sjön, eller finns det bra lås till mototerna som gör det svårt att stjäla dem?

          Har ingen båt än tänkte försöka köpa nån billig roddbåt på blocket antar att det blir en gammal då...
          sjuksköterskestudent från västerås

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av ohlstedt
            Men hur är det med stölder av motorer? en 4hp kanske är ganska lätt som man kan ta med sig den hem när man inte är på sjön, eller finns det bra lås till mototerna som gör det svårt att stjäla dem?

            Har ingen båt än tänkte försöka köpa nån billig roddbåt på blocket antar att det blir en gammal då...
            Stölder är ett elände och med ett enkelt hänglås 25 kr på Classe i sjön tar det tjuven max 10 sek att knipsa det, med ett klass 3 motorlås för 1000 kr som F-bolagen kräver för att betala ut något så tar det tjuven ca 30 sekunder att ta av det men försvinner gör dem ändå om det kommer en tjuv.

            Bästa är att ta av den och då är ju en lätt snurra enklare att kånka på men det är inga stora vikter vi pratar om ändå så har Du inte koll på båten när den ligger så ta av snurran iaf.

            Vikten kan ligga runt 20 kg för en 4-6 hk 1 cyl 2T och 27-30kg för en 2cyl 8-10 hk, polaren har en Tohatsu 9,9 hk som är en lättviktsmodell och väger ca 25 kg och det är en kanonsnurra som det bara är att ta i näven när Du åker ifrån båten.
            Senast ändrad av Rospigg; 2006-12-27, 13:41.

            Kommentera


            • #7
              men jag planerar att köpa en motor på blocket. är det nån som har nått tips på hur man kan kontrollera att det inte är stöldgods man köper?
              sjuksköterskestudent från västerås

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av ohlstedt
                men jag planerar att köpa en motor på blocket. är det nån som har nått tips på hur man kan kontrollera att det inte är stöldgods man köper?

                Fråga efter kvitto och manual, (det följer alltid med en sån och en påse med lite enkla verktyg som alla seriösa ägare spar) är den seriöst förvärvad av säljaren så finns dessa dokument kvar annars skulle iaf jag låta bli den och leta efter en snurra där jag kan få detta.

                Det är inte för inte som Blocket kallas för tjuvarnas marknad, men jag kan vara lite yrkesskadad efter flera års tät involvering i operation båtsamverkan och all information man då får via polisen samt alla drabbade ägare man pratar med (jag är en av dessa 2 snurror stulna hittils), men var misstänksam när Du köper på såna ställen och tänk på att regeln om "god tro förvärv" är ändrad så köper Du stöldgods och rättmätig ägare kommer fram så kan Du inte hävda god tro utan blir av med både varan och pengarna.

                Kommentera


                • #9
                  Finns det några mått på hur hög akterspegeln ska vara för kort eller lång rigg?
                  Ola

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja det finns. Du kan enkelt gå ner till en båtklubb och testa på ett par båtar. Ta en liten plastbåt som exempel av äldre modell. Och ta sedan mått på en större hardtop eller liknande båt. Då får du fram ett ganska säkert värde. Eller ring eller åk till en båtreservdelsfirma. Har bara 5 båtmoter med kort ring framför nosen just nu i datarummet. Går knappast att göra fel. Skiljer så pass mycket. Finns ju extra lång rigg för segelbåtar.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 984 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 410 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X