Uppgradera motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Uppgradera motor

    Hej!

    Är det enkelt att uppgradera en Honda 15 med förgasare till 20? Dvs ta bort strypningen. Finns det någon som vet det? Jag har hört lite olika besked.
    Bland annat att det är så svårt att det inte lönar sig att göra det.

  • #2
    Okej. Det är så svårt att det inte lönar sig. Men den andra frågan är: Är effektskillnaden verkligen så stor mellan 15 respektive 20 HK? Om man nu nöjer sig med 20 kan man inte lika gärna nöja sig med 15?

    Läste på ett forum att skillnaden inte är så stor och att man behöver gå upp till 30 eller 40 HK innan man märker av en väsentlig skillnad. Frågar av ren nyfikenhet. Jag har själv bestämt mig för en 30 eftersom alla rekommenderar en större motor.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-04-21, 07:58.

    Kommentera


    • #3
      Det är inte så svårt, men oftast mycket dyrare än att byta motor till en som har 20hk från fabrik. Det finns 2t-motorer som man genom att ta bort en strypning (tex Tohatsu 25hk blir till en 30hk)eller en begränsare på gasreglaget(Yamaha 9,9hk V-Max blir till en ca 14hk) får "gratis" hästkrafter.
      I en lätt båt funkar 15-hästaren skapligt men 20-hästaren ger mer toppfart. Ju tyngre båten är, ju mer cylindervolym behövs det för att orka lyfta den i plan, det räcker inte att man har ett visst antal hästar på toppvarv.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Ju tyngre båten är, ju mer cylindervolym behövs det för att orka lyfta den i plan, det räcker inte att man har ett visst antal hästar på toppvarv.
        Förstår inte riktigt. Säg att det behövs cirka 10 hästkrafter på att föra en viss båt i plan. I det här fallet en HR 430. Vad spelar det för roll vilken cylindervolym motorn har? Det kan vara en motorn har cirka 130 kubik men går på 8500 varv genom att jag manipulerat / trimmat förgasaren eller en motor som har 350 kubik men går på 3400 varv. Effekten blir ju densamma?

        Edit: Jag förstår nu. Samma effekt innebär inte lika kraftmoment, som hänger samman med cylindervolym. Jag kan pressa den mindre motorn att utföra mer arbete per tidsenhet men inte ändra det maximala kraftmomentet.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-04-21, 10:56.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
          Okej. Det är så svårt att det inte lönar sig. Men den andra frågan är: Är effektskillnaden verkligen så stor mellan 15 respektive 20 HK? Om man nu nöjer sig med 20 kan man inte lika gärna nöja sig med 15?

          Läste på ett forum att skillnaden inte är så stor och att man behöver gå upp till 30 eller 40 HK innan man märker av en väsentlig skillnad. Frågar av ren nyfikenhet. Jag har själv bestämt mig för en 30 eftersom alla rekommenderar en större motor.
          Konstiga frågor och slutsatser du drar. Ingen har svarat på din fråga och det kan ju bero på att ingen har gjort det du frågar om... Har du googlat på engelska för att få fram ngt vettigt? Enbart USA har över 300 miljoner invånare, någon där kanske redan sitter på svaret...
          Så gjorde jag för att få fram hur en Tohatsu 8 hk kunde bli 10hk, dvs hela 25% mer. Skillnaden mellan 15 och 20 går inte heller att svara på generellt det beror på båt, last och cylindervolym, propeller och vilka fartkrav man har.

          Om en viss motor ger 10 hk vid 8500 men inte orkar (dåligt vridmoment) dit pga tung båt så ger den ju aldrig 10 hk.... du kan ju varva upp den den i luften och droppa i aktern därefter så kanske den orkar driva upp båten i plan...

          En Linder 400 med 15 hk som går bra med en pers och last men får kämpa med två pers- där en 20 gör jobbet galant- är det "lite skillnad" ? Eller mycket? Som du torde begripa finns inga givna svar på (dina) alltför allmänt hållna frågor.
          Senast ändrad av anteman; 2019-04-21, 11:05.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            Konstiga frågor och slutsatser du drar. Ingen har svarat på din fråga och det kan ju bero på att ingen har gjort det du frågar om... Har du googlat på engelska för att få fram ngt vettigt? Enbart USA har över 300 miljoner invånare, någon där kanske redan sitter på svaret...
            Så gjorde jag för att få fram hur en Tohatsu 8 hk kunde bli 10hk, dvs hela 25% mer. Skillnaden mellan 15 och 20 går inte heller att svara på generellt det beror på båt, last och cylindervolym, propeller och vilka fartkrav man har.

            Om en viss motor ger 10 hk vid 8500 men inte orkar (dåligt vridmoment) dit pga tung båt så ger den ju aldrig 10 hk.... du kan ju varva upp den den i luften och droppa i aktern därefter så kanske den orkar driva upp båten i plan...

            En Linder 400 med 15 hk som går bra med en pers och last men får kämpa med två pers- är det "lite skillnad" ? Eller mycket? Som du begriper finns inget givet svar på dina alltför allmänt hållna frågor.
            Jag har redan googlat och tycker att jag fått bra svar på min specifika fråga gällande Honda 4 takt. Det blir så dyrt att det inte lönar sig. Generellt lönar det sig dåligt för 4-takt men kan vara betydligt enklare/billigare för 2-takt. Så nu vet alla det.

            Visst, ospecifika frågor kan endast generera ospecifika svar. Jag förstår nu hur vridmoment hänger samman med cylindervolym så jag är glad att jag gjorde mitt inlägg och blev lite rikare på kunskap genom att själv resonera kring ett exempel. Jag hoppas verkligen att du inte retar upp dig över mina frågor kring motorer. Inga frågor är dumma frågor.

            MVH
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-04-21, 11:19.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg

              Förstår inte riktigt. Säg att det behövs cirka 10 hästkrafter på att föra en viss båt i plan. I det här fallet en HR 430. Vad spelar det för roll vilken cylindervolym motorn har? Det kan vara en motorn har cirka 130 kubik men går på 8500 varv genom att jag manipulerat / trimmat förgasaren eller en motor som har 350 kubik men går på 3400 varv. Effekten blir ju densamma?
              Om du anser att en motor som varvar 8500RPM vid planingströskeln är ok. En motor med högre cylindervolym har mer hästkrafter på lägre varv än en med mindre, vilket betyder att du har mer kraft än en mindre motor som ger sin kraft inom ett snävt område och kan plana i typ 3000RPM istället för lillmotorns 5000RPM. Det betyder att den större motorn drar lika lite eller tom mindre med bensin och är allmänt trevligare att köra då man har mer spelrum vad gäller marchfarten. Tex jag kan slököra i 12-13kn i plan med min 489cm³ Selva för att sedan ge järnet upp till 27-28kn på toppvarv.

              Kommentera


              • #8
                Vad bra, och bra att du nu delger oss att det blir dyrt efter att du kollat. Enbart "Ok det är så svårt att det inte är lönsamt" är ju som synes öppet för tolkning...

                Om du någonsin funderar på möjligheterna att trimma upp en motor ett snäpp, börja med att se efter om de har samma cylindervolym. I de fallen kan det ibland vara enkelt att trimma men ofta svårt att få reda på exakt vad som behöver göras.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg

                  Om du anser att en motor som varvar 8500RPM vid planingströskeln är ok. En motor med högre cylindervolym har mer hästkrafter på lägre varv än en med mindre, vilket betyder att du har mer kraft än en mindre motor som ger sin kraft inom ett snävt område och kan plana i typ 3000RPM istället för lillmotorns 5000RPM. Det betyder att den större motorn drar lika lite eller tom mindre med bensin och är allmänt trevligare att köra då man har mer spelrum vad gäller marchfarten. Tex jag kan slököra i 12-13kn i plan med min 489cm³ Selva för att sedan ge järnet upp till 27-28kn på toppvarv.
                  Det är inte endast att den mindre motorn uppnår samma effekt (häftkrafter) vid högre varv än den större motorn utan att den mindre motorn även har en lägre generell och maximal vridmoment vilket har betydelse. Det kan innebära att den mindre motorn aldrig lyckas plana båten trots att den kan pressas upp till samma effekt där en större motorn planar samma båt?
                  Senast ändrad av Laxen2; 2019-04-21, 12:05.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hästkrafter är hästkrafter, oavsett cylindervolym. Det betyder att en F1-motor med, säg, 800hk kan ersätta en lastbilsmotor med samma effekt, men då effektkurvan är snäv och ligger på ett högt varvtal så måste motorn varva typ 20000RPM för att orka flytta ekipaget på samma sätt som turbodieseln gör på typ 2000RPM. Hästkrafter är ett mått på utfört arbete som påverkas av vridmomentet och varvtalet. Ett stort vridmoment på låga varv kan ersättas med ett mindre på högre varv. Det är därför en liten motor måste ha en lägre stigning på proppen för att den ska kunna varva tillräckligt för att få ut hästkrafterna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X