Front monterad Elmotor på Ryds Hajen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Front monterad Elmotor på Ryds Hajen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Front monterad Elmotor på Ryds Hajen

    Våran familj har äntligen blivit med båt! =)

    Hoppas inte detta tagits upp förut, jag har försökt leta..

    Istortsätt allt känns jättebra med nya båten, har ett bekymmer med tilten som jag tänkte ta i en annan tråd. vi har svinkul med att dra ring och så, MEN Fiske är ju den anledningen till att ha båt. Efter 8års uppbehåll mer lr mindre för att jakten tog över, har jag bestämmt att ta upp fisket igen.
    Denna donna är utrustad med en 80HK Mercury, jag har bytt propeller från en 2 bladig till en 4bladig ställbar, har ställt vilkeln så jag skulle få ner farten men den hamnar iallafall på minst 4.1 knop i krypfart (Mkt svag motvind..) Har jag den ställbara i mitten gjorde han 5.7 (vindstilla) Motorn är då också som bekant ganska törstig, så därför har jag verkligen funderat på ett alternativ.

    Jag måste väl ändå säga att jag blev störtkär när jag såg en fiskevideo och dom körde runt med elmotor på autopilot! (Har väl levt i förnekelse eller bott under en sten..)

    I våras vart det att vi köpte en mindre jolle, en vad jag tror är "forsbåt" ca: 4.3m lång och lite kajak stuk under, väldigt lättrodd vikt kanske 150kg. Ganska lik någon jofa med orange inredning 4 sittplatser.
    Den drog jag runt med en Martim Epower 46lb och biltema AGM 105 Amp. Jag kan säga att den fick jobba riktigt hårt i stark motvind på en liten insjö, kändes som att det fattades en växel, men gjorde kanske max 2.5 knop på max (3 Vuxna), Vilket gör mig väldigt fundersam på dethär med elmotor på autopilot i fronten på en ännu större båt..

    Syftet med elmotorn är då såklart trolling som ankring för vertikalfiske, har mkt gös i min lokala sjö, bor även nära vättern och drömmen är att kanske försöka hitta nån röding nästa år. Och frågan är ju också såklart vilket märke på motorn man ska ha, klart man sneglat på cayman GPS pga priset! Frågan är om den lever upp till förväntningar, eller måste man ha en 80lb?

    Min båt ser ut som sådan https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/s...pdf?1503241295
    Hittar inte mkt info om motorn igentligen, jag fick tillkänna att den också skulle vara orginal till båten och från 1970, men jag verkar bara få fram att den borde vara nyare, men jag har inte grottat ner mig i det riktigt än. Den har 4 cylindrar ialf.

    Äger en Garmin Echomap 92sv Med Bluechart G3. Verkar som att jag kan köra både minn kota och motorguide på den? Medans Cayman går på mobilen.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
51 svar
6 972 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
24 svar
10 375 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sirre9
av Sirre9
 
Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
10 svar
3 439 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Maxxim
av Maxxim
 
Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
9 svar
1 902 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DavidFelmeri  
Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
414 svar
63 366 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DIFAnders  
Arbetar...
X