Rospigg var nånstans skrev jag att dom lyfte 100-200 hk motorer. Och om det nu är sånt drömjobb som flera menar. Varför inte meka själv eller sök er till en utbildning som marinmekaniker. Många av dom som jobbar har många krämpor. Ryggarna och knän har tagit stryk på dom flesta. Men värst är nog dessa ångor från bensin och lösningsmedel dom suger in för jämnan. En thinnersniffares drömjobb kanske. Nä hemmamek kan vara hyfsat kul inte mer. Var glad att nån vill ta i skiten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
2-takt eller 4-takt
Collapse
X
-
Rospigg gick faktiskt och snackade med grabben. Jo det var stora V-4:or och motorer upp till över 100 hk. Inga längre sträckor. Vad hade dom för val när dom var på öde marinor. Ursäkta mig men dom hade kran på bilen. Men var i varje fall tvingade att lyfta skrotet än bit ändå. Man överlever inte kroppsligt länge i den brancshen. Därför lade han av innan han säckade helt.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggTamTam, meka med sin egen motor är inte samma som på en båtfirma. Vet det själv av egen erfarenhet. Dom ska ut på andra marinor och hämta kunders motorer. Och där finns det ingen kran att komma åt med. Dom blir helt enkelt tvingade att lyfta av skiten manuellt. Oftast har ägaren glömt att berätta att motorn haft en låsanordningen. Kul när dom åkt ut långt ut till nån marina. Trångt och jävligt att komma åt att få bort motorn när det är massa båtar tätt intill. Stå hemma och meka sin enda motor är ju rena lekstugan. Utan stress och tidspress är nåt helt annat. För så mycket gnälliga kunder blir det ju inte lugnare.
Tycker att både Du och din grabb har en taskig attityd till era medmänniskor och har man den inställningen och jobbar i ett serviceyrke (båtmek är faktiskt det) så har man nog valt fel så JR gjorde nog rätt som slutade av flera orsaker.
Sen är det ju faktiskt frivilligt att jobba som båtmek och dem som gör det har valt det själva och det ger dem deras inkomst, så om alla båtägare började meka själv så skulle det bli många arbetslösa båtmekar, så jag tror nog att dem seriösa mekarna är glada över att ha kunder som ger inkomster åt deras företag även om det är stressigt värre vissa perioder men så är det väl inom alla jobb.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggRospigg gick faktiskt och snackade med grabben. Jo det var stora V-4:or och motorer upp till över 100 hk. Inga längre sträckor. Vad hade dom för val när dom var på öde marinor. Ursäkta mig men dom hade kran på bilen. Men var i varje fall tvingade att lyfta skrotet än bit ändå. Man överlever inte kroppsligt länge i den brancshen. Därför lade han av innan han säckade helt.
1. Ingen enskild människa kan lyfta så tunga föremål som en stor motor på ca150kg eller mera speciellt som en motor saknar lyftgrepp och att den skulle lyftas medans personen står på en båt i sjön som vickar, det är helt enkelt omöjligt.
Visst en tyngdlyftare lyfter mycket mera än så men då under optimala förhållanden på ett stadigt underlag och "starkaste man" atleterna lyfter och bär tyngre men även dem på fast mark och föremålen har enkom handtag för att underlätta lyftandet.
2. Motorer i den storleken är bultade genom akterspegeln och minst två av bultarna sitter under vattenlinjen så om man lossar muttrarna och tar bort motorn så bryter man också tätningen av dem hålen och det börjar läcka in vatten i båten som i värsta fall sänker den, med lite otur åker bultarna ur och då blir det ett redig läckage.
3. Varför ens besvära sig med att lyfta av motorn och tvingas koppla isär alla reglage och kablage när det går så mycket smidigare att ta upp hela båten på trailer och meka den på plats?
Kommentera
-
Rospigg, det märks att du inte vet ett skvatt om verkligheten hur dessa båtmotormekkar lever sitt liv. Kom in i verkligheten. Det märks när du skriver att du inte fattar ett dugg hur dom jobbar. Ibland är det helt enkelt för trångt att kranen inte kommer åt. Klart att dom måste lossa bultningen. Motorn ska ju in på service och den skall sättas tillbaks på samma båt igen. Att dom får lyfta själv en del av dessa jättemotorer är vardagsmat när många skall hämtas in för service. Vartenda motor blir det ju inte på förstås. Fast det är väl bäst att påpeka det för dig. Gå gärna in och fråga dessa killar som åker ut på marinor och hämtar in motorer på service. Då kanske du ser att dom inte är styrkelyftare utan vanliga killar. Och att deras kroppar heller inte är på topp. Handlar inget om att nedvärdera nåt jobb. Verkligheten är en annan en vad du tror. Nåt glamour yrke är det verkligen inte om du fått den uppfattningen.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Hoppas att du fattar att båtarna inte ligger i sjön på senhösten. Utan ligger ju upptagna för vinterservice. Många har ju sina motorer vinterförvarade hos marinan (Utombordarfirman). Är väl förfan ingen som tar upp en motor ur båten när den ligger i vattnet för service. Det händer så klart att dom tar en trailer om det behövs. Hoppas ett ljus gått upp för dig. Inte tror på vad jag skriver. Tror du att min grabb ljuger vad han jobbade nånstans. Och utbildningen som marinmekaniker bara är påhittad. Varje dag var han helt slut när han kom hem. Han började renovera båtmotorer själv redan vid 16 årsåldern med bra resultat. Så han var ingen döskalle innan utbildningen heller. Jobbet sliter enorm på kroppen helt enkelt. Och med lösningsmedel som dödar skallen.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Elanen ... Kan inte du och jag gå ut och ta en öl nån gång. Du verkar vara så sympatisk och avslappnad att diskutera saker med. Jag känner att jag har mycket att lära av dig särskillt när du kan lägga fram din kunskap så tydligt och utan att trassla till det och se det från flera håll.
Tycker du att jag överdriver om jag åker till min lokala båtmek och tar med mig en vinerkrans för att muntra upp honom lite. Jag hade inte en aning om att han mådde så dåligt som du framställer att båtmekare gör. Jag har ju för fasen sagt till honom en gång att det vart dyrt med mororproblemen jag hade. fyyyyyy jag har dåligt samvete och känner att jag måste be stackaren om ursäkt.
Kommentera
-
Uttern 72, ja precis så ska du göra. Är inget avundsvärt jobb att böka med era vrakmotorer he he. Räcker gott och väl att böka med vårservicen på ett antal motorer som står hemma. Bra att det finns roddbåtar. Och att alla vatten inte tillåts att forsa fram med motorer. Var nu snäll mot era motormekar. Och tänk nu över vintern när ni till våren stressar dessa herrar med ruttna motorer.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 880 visningar
0 gillar
|