Vatten i växelhuset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten i växelhuset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vatten i växelhuset

    Vid höstens service på snurran så visade det sig att jag fått vatten i växelhuset, oljan såg ut som grädde... Så vinterns pyssel lär väl bli att fixa detta.

    Motorn är en Suzuki dt30 från -96. Är det någon som vet vad som bör bytas och kan ge mig lite tips?


  • #2
    Förutom packboxarna så behöver lagren kollas, dom ska snurra lätt utan några hugg annars behöver dom med bytas. Vill du vara bombsäker byter du dom iaf.

    Kommentera


    • #3
      Är det bara packboxarna på propelleraxeln eller är det fler packningar man bör byta?

      Är inte helt ovan att skruva, men just växelhuset har jag aldrig gett mig på mer än att byta impeller.

      Kommentera


      • #4
        Du har även packbox där drivaxeln går in ovanför växelhuset, går det inte att avgöra vilken som läcker bör du byta båda.
        Försök hitta en sprängskiss på växelhuset så blir det lättare, och tänk på att det även kan behövas specialverktyg.
        Känns det allt för invecklat är det bättre att anlita någon kunnig är mitt råd.

        Kommentera


        • #5
          Du har även tätning runt växelförarstången. En O-ring var det på min Johnsson-79a.
          Och tätning av proppelleraxelns lagerhus. Där packboxarna sitter. Denna var tätad mot växelhuset med en o-ring samt bultarna som håller den med varsin O-ring på min motor.
          O-ringen runt lagerhållaren är inte smidigt att byta så kan du säkerställa att det inte är där det läcker så låt bli den och dess bultar.

          Kommentera


          • #6
            Tack för era svar. Har hittat en sats med alla packningar som behövs, och det var inte några. Får se om jag lämnar in växelhus på verkstad eller om jag ger mig i kast med detta själv.

            Kommentera


            • #7
              Beror ju på hur mycket jobb man vill lägga ner. Kan man utesluta tätningarna för lagerhållaren är det nog inte så farligt om man har en manual och är någorlunda kunnig. Det är om man ska ha bort ingående drivaxel och/eller proppelleraxelns lagerhållare det blir lite värre.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
              31 svar
              22 815 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nivv
              av nivv
               
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 967 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av paulo, 2024-05-06, 14:34
              11 svar
              950 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mudwater  
              Startad av Ahkka, 2024-05-08, 07:13
              5 svar
              601 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Muts
              av Muts
               
              Startad av Wallepalle1, 2024-06-25, 09:24
              7 svar
              603 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Wallepalle1  
              Arbetar...