Hjälp mig välja nytt 12v-batteri till frontmotorn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig välja nytt 12v-batteri till frontmotorn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

    Nej det menar jag inte.
    80Ah är inte mkt att bränna men det går att ekonomiköra och planera utifrån väderförhållanden. 80Ah var vad vi jämförde mot och den kapaciteten han har just nu i båten.
    Menade både AGM/GEL.
    Han har ju redan gjort ett batteribyte och tycker man ska jämföra kostnaden mot vad två batterier kostar. Köper han ett vanligt bly-batteri så blir det garanterat ett byte längre fram varför jag avråder från det. Han har ju varit försiktig och trots det så har blybatteriet tappat sin effekt.
    AGM/GEL är en stabil mellanväg så kanske det är bäst i det här fallet ändå.
    Ok, jag sitter inte inne med sanningen utan frågar mer. Jag tror absolut inte att ett 40Ah lithium vilket du länkade till, håller dubbelt så länge (livslängd) som ett 80Ah AGM/GEL förbruknlngsbatteri gjort för djupurladdningar, det var den jämförelsen jag trodde du gjorde med länken men nu funderar jag på om jag missförstått?

    För övrigt ser jag ofta att det sägs, ffa från säljare av lithium att ett XX Ah lithium ersätter det dubbla antalet Ah från blybatterier som bara bör tömmas max 50% av totalt Ah. Men säg att du har 80Ah lithium i ett batteri eller 160Ah i AGM/GEL förbrukningsbatteri så kan du i det senare fallet fiska vidare när du bränt 80Ah (de kan då och då tömmas mer än 50%) medan lithiumbatteiet är helt tomt å hemfärd...

    Jag har plats för 2×80Ah GEL, det ger t o m båten balans (sitter förskepps) men visst är lätta, små batterier en fördel i flera applkationer... Fast sägs det inte också att lithiumbatterier helst inte ska förvaras fulladdade? De bör fulladdas strax innan fisketuren om man antar sig behöva full kapacitet och det är inte alltid optimalt om båten står en bit bort.

    Får se vad det blir när mina 2×80 Ah Exide GEL ger upp, hoppas det ligger flera år i framtiden och då kanske Lithium blivit ngt billigare och mer beprövade. Att ett Lithium "funkat toppen" i 3 år säger inte mycket om dess totala livslängd.

    Kommentera


    • #12
      Vikten är största fördelen med lithium om man släpar batteriet mellan olika båtar, vilket ju inte TS gör. Men en annan grej med lithium är att det inte mattas under dagen utan ger full effekt till batteriet är tomt, otroligt störande med gamla blybatterier att t.ex. hastighet 3 på elmotorn varierar med hur mycket batteriet är urladdat, mot slutet av dagen kan hastighet 7-8 motsvara det som med fulladdat batteri var hastighet 3.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Maxxim

        Vad är det du blev tveksam över?
        Googlar man runt ett tag och läser annat än det säljarna anger så hittar man en hel del.
        Säger inte att dom är dåliga, men ekonomiskt försvarbart kontra blybatterier har jag svårt att se.

        Säljarna påstår nästan att de är i det närmaste oförstörbara och ska ha en livslängd på minst 20 år vilket dels är svårt att motbevisa och finns en del frågetecken angående det.
        I ett litiumbatteri som innehåller elektronik så är det sannolikt att denna elektronik kommer att gå sönder förr eller senare.
        Med tanke på dagens samhälle där all elektronik tillverkas för att vara så billig som möjligt så är det knappast livslängd man tänker på.

        Själva batteriets långa livslängd nås bara om batteriet används optimalt, och laddas optimalt.
        Det är väldigt känsligt för överladdning
        Råkar ett litiumbatteri laddas ur under cirka 10% av sin kapacitet en enda gång är batteriet i stort sett förstört.

        Efter några års bruk med relativt låga strömuttag av max, för mycket laddning, få ordentliga laddningar, eller laddning av kallt batteri kommer lithium plating att uppstå. Litiumbatteriet tappar då allt mer sina fördelar över tid.

        Även om brandrisken inte är överdrivet stor bör man iaf veta att en eventuell brand i ett litiumbatteri är omöjligt att släcka med en vanlig släckare och att en brand i ett litiumbatteri med mycket stor säkerhet kommer att göra ett hål i botten på skrovet med risk för att sänka båten.
        ​​​​​

        Kommentera


        • #14
          Över/under-laddning skyddas batteriet mot av BMS:en så om det ska inträffa måste den paja först, hur sannolikt det är kan jag inte bedöma men kan man tillverka eldrivna fordon godkända för allmän trafik med den tekniken borde det vara hyfsat säkert.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Över/under-laddning skyddas batteriet mot av BMS:en så om det ska inträffa måste den paja först, hur sannolikt det är kan jag inte bedöma men kan man tillverka eldrivna fordon godkända för allmän trafik med den tekniken borde det vara hyfsat säkert.
            Det är en av dom elektroniska delar som kan gå sönder ja, sen är det väl nästan omöjligt att bedöma ungefärlig livslängd på en sådan komponent.
            Men gissar att en tessla har bättre komponenter i sitt batteri än ett relativt billigt batteri för marint bruk.

            Har man väl bestämt sig för ett lithiumbatteri är det med all sannolikhet säkrare att precis som med blybatterier köpa ett dyrare välkänt fabrikat.
            ​​​​​​
            ​​​​​

            Kommentera


            • #16
              Instämmer, jag köpte Rebelcell istället för något kinesiskt noname, om det är värt den extra pengen vet jag inte men det har funkat problemfritt än så länge i alla fall.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Ok, jag sitter inte inne med sanningen utan frågar mer. Jag tror absolut inte att ett 40Ah lithium vilket du länkade till, håller dubbelt så länge (livslängd) som ett 80Ah AGM/GEL förbruknlngsbatteri gjort för djupurladdningar, det var den jämförelsen jag trodde du gjorde med länken men nu funderar jag på om jag missförstått?

                För övrigt ser jag ofta att det sägs, ffa från säljare av lithium att ett XX Ah lithium ersätter det dubbla antalet Ah från blybatterier som bara bör tömmas max 50% av totalt Ah. Men säg att du har 80Ah lithium i ett batteri eller 160Ah i AGM/GEL förbrukningsbatteri så kan du i det senare fallet fiska vidare när du bränt 80Ah (de kan då och då tömmas mer än 50%) medan lithiumbatteiet är helt tomt å hemfärd...

                Jag har plats för 2×80Ah GEL, det ger t o m båten balans (sitter förskepps) men visst är lätta, små batterier en fördel i flera applkationer... Fast sägs det inte också att lithiumbatterier helst inte ska förvaras fulladdade? De bör fulladdas strax innan fisketuren om man antar sig behöva full kapacitet och det är inte alltid optimalt om båten står en bit bort.

                Får se vad det blir när mina 2×80 Ah Exide GEL ger upp, hoppas det ligger flera år i framtiden och då kanske Lithium blivit ngt billigare och mer beprövade. Att ett Lithium "funkat toppen" i 3 år säger inte mycket om dess totala livslängd.
                Jag sitter inte heller på sanningen. Hans batteri gav ju upp inte för att det var gammalt utan för att det är så jäkla lätt att urladda ett blybatteri, vilket nu har hänt trots att han varit noogrann. Ett AGM ska väl tåla 300-500 urladdningar men ett lithium ett par tusen?

                Men nu utgick vi från 80Ah dvs den kapaciteten han hade utan att ta hänsyn till förväxlande omständigheter som väder och vind eller om huvudmotorn laddar elmotorn under färd. Sådant kan man ju bara spekulera i. Jag vet vad dubbla 105Ah AGM väger och de väger satan och tar dessutom upp en mkt större plats. Enda gången jag kan se en fördel med tunga batterier förskepps är om man har en övermotoriserad båt som tynger ner aktern och på så sätt balanserar upp båten, i övrigt inte.

                Det är vettigt att köra så länge som möjligt på AGM:en kan bara hålla med där.

                Man kan tycka och tänka vad man vill om Lithiumbatterier men det är ingen ny teknik och i en båt gör de sig utmärkt pga viktbesparingen samt urladdningsförmågan. Tittar man dessutom runt lite så är prisskillnaden inte så enorm att den avskräcker inköp.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

                  Jag sitter inte heller på sanningen. Hans batteri gav ju upp inte för att det var gammalt utan för att det är så jäkla lätt att urladda ett blybatteri, vilket nu har hänt trots att han varit noogrann. Ett AGM ska väl tåla 300-500 urladdningar men ett lithium ett par tusen?

                  Men nu utgick vi från 80Ah dvs den kapaciteten han hade utan att ta hänsyn till förväxlande omständigheter som väder och vind eller om huvudmotorn laddar elmotorn under färd. Sådant kan man ju bara spekulera i. Jag vet vad dubbla 105Ah AGM väger och de väger satan och tar dessutom upp en mkt större plats. Enda gången jag kan se en fördel med tunga batterier förskepps är om man har en övermotoriserad båt som tynger ner aktern och på så sätt balanserar upp båten, i övrigt inte.

                  Det är vettigt att köra så länge som möjligt på AGM:en kan bara hålla med där.

                  Man kan tycka och tänka vad man vill om Lithiumbatterier men det är ingen ny teknik och i en båt gör de sig utmärkt pga viktbesparingen samt urladdningsförmågan. Tittar man dessutom runt lite så är prisskillnaden inte så enorm att den avskräcker inköp.
                  Ok men vad går ett ”billigt” litium med BMS på? Minst 40 ah, Max 60.
                  Plus en billig laddare. Kollade på det som länkades men min tyska dög inte för att förstå om det var med BMS eller inte.
                  och kan jag ladda det med befintligt skiljerelä?
                  Och slippa byta ut andra kopplingar? De har ju annorlunda poler att koppla på?
                  Kan man få dylikt för en vettig peng så köper man sig en försäkring mot urladdning i och med BMSen. Det skulle kanske kunna motivera ett köp, för mig och andra...


                  Kommentera


                  • #19
                    659 euro med laddare:

                    https://imperial-fishing.de/products...on-2kg-boilies

                    Jag har samma fast 70 Ah, kostar 200 euro till. 50 varianten väger 3,9 kg så om du är rädd för att det ska bli stulet är det inte så jobbigt att ta med det hem, då behöver du heller inte ha laddaren installerad i båten.
                    Senast ändrad av holden; 2021-04-04, 10:24.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ja batterival är inte lätt och prioriteringar, t ex vikt, ekonomi, "risktagande" skiljer sig. Jag skulle i vart fall inte köpa 40Ah lithium om 80Ah bly tidigare kan antas ha varit i underkant, minst 60-70Ah isf. Detta även om TS AGM-batteri från Biltema inte är ett slags traktionsbatteri, alltså ett batteri särskilt gjort att tåla för djupurladdningar, Exide ES900 som jag länkade till och andra i serien är det.

                      Eller t ex detta som med sin udda form kan passa in där vanliga batteriformer blir svåra https://www.autobatterienbilliger.de...batterie-120Ah Lär kunna placeras liggande, flertalet GEL ja alla kan nog det. 120Ah kanske räcker för TS behov, att tänka på är dock att goda marginaler ger fler laddcyckler, se spec i länken.
                      Senast ändrad av anteman; 2021-04-04, 13:18.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 984 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 396 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 448 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 410 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X