Svag skvallerstråle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svag skvallerstråle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Svag skvallerstråle

    Tjena.

    Har en mercury f25 EL från 2013. För ett tag sen började den tjuta vid högre varv och slå ifrån. Jag antar att det är för att den blir varm?

    Skvallerstrålen är där men det är inte det tryck som varit förut. Så jag förutsätter att det inte kyler tillräckligt. Jag har bytt hela impellerkitet, kontrollerat kanalerna (går enkelt att blåsa igenom med munnen) även bytt termostat. Inget hjälper. Det jag märkte när jag bytte impellern var att det var nästan som alger inne i motorn. Så misstänker att det inte håller tätt någonstans. Att vatten som sugs in läcker ut på vägen.. Vilka packningar eller annat finns att byta? Kan det vara den här som sitter på impellerboxen?

    Tacksam för svar!
    Mvh Robin

    ​​​​​​​

  • #2
    När du bytar impeller är det alltid bra att kolla över alla delar. Nu har du ju bytt dessa så de lär ju inte va kass. Ibland kan ddt vara trixigt att få i röret som går från impellern upp i motorn så det sitter rätt i den gummipackningen du har på bild. För antar att det är den som sitter / ska sitta i impellerhuset.
    Dock verksr det ju ändå konstigt då du iaf har lite stråle. Har du kollat att termostaten är okej?
    Hade på min lilla motor en termostat som såg rent ny ut. Men då motorn stått ett tag så hade den fastnat. Ett par vändor i en kastrull med kokande vatten sen funka den som ny igen.
    Nu är ju din ny så bör inte va problem. Men kan ju vara ett måndagsex.
    Inne i riggen ka. Det alltid komma lite vatten. Nu vet jag inte just på din motor men som på mindre motorer bruksr det sitta plastpluppar på sidorna man får ta bort för att komma åt och lossa växellänkaget. Dessa håller inte hundra tätt. Men vet som sagt inte ang just din motor hur det ser ut.
    Att den går att blåsa igenom kanalerna ger falsk sanning.. Luften tar lättaste vägen och kommer ju förbi skit mycke lättare än vatten. Prova lirka in en bit 1mm nylonlina eller liknande ist.

    Kommentera


    • #3
      Orginal impeller? Smörjde du den när du bytte? Glömt sätta dit den lilla woodruffkilen? Då det är en hyffsat liten motor hade jag tagit bort drevet igen och kollat så allt är 100%

      läste lite fel men kanske kan vara att någon anod inuti motorn som gått sönder och blockerar om det sitter någon inuti motorn.
      Senast ändrad av HansHasse; 2021-07-20, 08:01.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        När du bytar impeller är det alltid bra att kolla över alla delar. Nu har du ju bytt dessa så de lär ju inte va kass. Ibland kan ddt vara trixigt att få i röret som går från impellern upp i motorn så det sitter rätt i den gummipackningen du har på bild. För antar att det är den som sitter / ska sitta i impellerhuset.
        Dock verksr det ju ändå konstigt då du iaf har lite stråle. Har du kollat att termostaten är okej?
        Hade på min lilla motor en termostat som såg rent ny ut. Men då motorn stått ett tag så hade den fastnat. Ett par vändor i en kastrull med kokande vatten sen funka den som ny igen.
        Nu är ju din ny så bör inte va problem. Men kan ju vara ett måndagsex.
        Inne i riggen ka. Det alltid komma lite vatten. Nu vet jag inte just på din motor men som på mindre motorer bruksr det sitta plastpluppar på sidorna man får ta bort för att komma åt och lossa växellänkaget. Dessa håller inte hundra tätt. Men vet som sagt inte ang just din motor hur det ser ut.
        Att den går att blåsa igenom kanalerna ger falsk sanning.. Luften tar lättaste vägen och kommer ju förbi skit mycke lättare än vatten. Prova lirka in en bit 1mm nylonlina eller liknande ist.
        Tack för tips. Ska testa med en lina! Och se över termostaten. Allt är originaldelar från mercury så det borde ju vara bra grejor. Det går att köra motorn upp till ca 5 knop. Får köra en vända till och gå igenom allt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Algots Visa inlägg
          Tjena.

          Har en mercury f25 EL från 2013. För ett tag sen började den tjuta vid högre varv och slå ifrån. Jag antar att det är för att den blir varm?

          Skvallerstrålen är där men det är inte det tryck som varit förut. Så jag förutsätter att det inte kyler tillräckligt. Jag har bytt hela impellerkitet, kontrollerat kanalerna (går enkelt att blåsa igenom med munnen) även bytt termostat. Inget hjälper. Det jag märkte när jag bytte impellern var att det var nästan som alger inne i motorn. Så misstänker att det inte håller tätt någonstans. Att vatten som sugs in läcker ut på vägen.. Vilka packningar eller annat finns att byta? Kan det vara den här som sitter på impellerboxen?

          Tacksam för svar!
          Mvh Robin

          ​​​​​​​
          --------------------------------------------------------------------------------------------------

          Hej Algots;

          Kolla att kylvattenpumpen fungerar. Kanske är det dags att ersätta den gamla med en ny??
          Nothing is forever!

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Tjena.

            Testat att rensa rent med ståltråd. Kom ut en liten liten flaga ur evakueringshålet. Sen var det bra tryck en stund. Men sakta men säkert blev den svagare igen.. Rensade en gång till men hjälpte inte. Vad kan det bero på när den är ok ena stunden och sen blir sämre? Blir tokig här snart...

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 879 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
            6 svar
            5 512 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg karlers
            av karlers
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 293 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 396 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 883 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Arbetar...
            X