Elmotor för aktermontering i fronten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor för aktermontering i fronten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor för aktermontering i fronten

Hej alla fiskegalningar!

När jag köpte min båt fick jag, förutom bensinmotorn, även en elmotor på köpet. Detta är en vanlig elmotor (2 växlar bak, fem växlar fram) tänkt för aktermontering. När ekonomin tillåter blir det en riktig frontmonterad elmotor - men så länge skulle jag vilja ha ett komplement till min bensinmotor, dels för att inte göra för mycket ljud, och även för att smidigt ta mig runt korta sträckor utan att dra igång bensinmotorn, eller behöva ro.

Finns det någon smart lösning/adapter för att montera detta fram? Eller någon som byggt något själv? (Det är givetvis för tjockt för att klämma fast i fronten med enbart originalfästet)

EDIT: Ett annat alternativ skulle också kunna vara att tillverka någon form av fäste för att fästa den i aktern. Däremot är akterspegeln för liten för både bensinmotorn och elmotorn, så den skulle behöva sitta bredvid.

Tack på förhand!
    Senast ändrad av marcusi; 2022-07-20, 20:34.

Skrev denna projektbesakrivning av det Du behöver för några år sedan och det funkade bättre än väntat.

Från aktermonterad till frontmonterad Minn Kota

Har en tid funderat på hur smidigt det vore att ha en frontmonterad elmotor på Bustern som jag fiskar mest från när jag är ensam ute, men det känns som en lite väl stor investering att köpa en ny el motor.
    Så istället har jag kikat på GDS då jag gillar att klura ut lösningar på problem och att konstruera saker samtidigt som jag sparar pengar och kan använda saker jag redan har.

Så efter lite mätande och provande med den Minn Kota Endura 30 jag har sedan snart 20 år och som använts på 3 båtar hittills så kom jag på att den går att använda även till detta.
    Det som behövdes var ett modifierat fäste som monteras på babords förknap så att motorn kan sitta på sidan av fören som ju dessa gör, för motorns fäste är vridbart och kan sitta åt sidan.

Steg 1 blev att ordna en träregel och det som behövdes för att det skulle stämma var en 45X45mm och den gjordes något längre än knapen, då knapen på Buster har utsvängda ”fötter” så måste regeln formas efter dessa för att kunna ligga helt emot den på utsidan för bästa stabilitet, så lite träslöjd med stämjärn och finputsning med Dremmeln så var det klart.

Nästa var att hålla den på plats men ändå enkel att montera bort, lösningen blev 2 rostfria byglar som passade runt fästena på knapen dessa fästes med 4st M6 syrafast bult med rejäla brickor så inte trät ger sig.

Sedan var det dags för testkörning och det funkade över förväntan, fästet är helt stabilt och riggen kommer nästan helt lodrätt, dock gör de få gradernas lutningen inget.

Då jag är en försiktig general och har sett även fabrikstillverkade fästen som gett sig och det som varit monterat på den har gått förlorat i djupet satte jag dit en säkerhetslina så inte motorn försvinner om något skulle ge sig men jag tvivlar på det men better safe when sorry.
    Det enda som inte var helt bra vid testkörningen var att jag fick sträcka mig över motorn för att nå fartreglaget/rorkulten, visst det funkar men det vore bättre om det var vänt bakåt mot mig när jag står och fiskar.
    Sså vid hemkomst kollade jag på konstruktionen och insåg att det var endast en genomgående bult som höll det och det borde gå att vända det 180 gr.

Då jag inte vet hur det är med kablaget och inte ville riskera att dra loss något kollade jag med Minn Kota gurun Old Firehand och fick beskedet att det var helt Ok att göra som jag tänkte och det var busenkelt, så nu sitter det vänt Bakåt det blir klart bekvämare på detta vis.
    Vad som begränsar om detta kan göras på andra båtar med samma typ av motor är höjden på fören över vattenytan, på min Sun Buster R räcker rigglängden på Endura 30 exakt så det är värt att kolla noga innan man börjar bygga!

Sammanfattningsvis kan jag säga att detta blir ett klart lyft för båtens funktion som fiskemaskin och bäst av allt det kostade inte en enda krona i nya prylar då allt jag behövde fanns i ”bra att ha lådan” och motorn hade jag som sagt sedan länge, ca 1 timmes arbete blev det men väl använd tid och kul att göra egna saker

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Skrev denna projektbesakrivning av det Du behöver för några år sedan och det funkade bättre än väntat.
      Lät ju precis som det jag var ute efter! Du råkar inte ha några bilder på det färdiga resultatet?

Skall se till att mäta för att se så att den är tillräckligt lång för att nå ner till vattnet i fronten, men det borde inte vara några bekymmer.

Kommentera

Hittade några bilder hoppas de hjälper.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Hittade några bilder hoppas de hjälper.
          Tack så mycket! Simpelt men välfungerande!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
          31 svar
          22 788 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nivv
          av nivv