Elmotor för att åka 4+4km i sakta mak men slippa ro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor för att åka 4+4km i sakta mak men slippa ro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor för att åka 4+4km i sakta mak men slippa ro

    Är det realistiskt att kunna ha en vanlig enkel aktermonterad elmotor på plastekan för att förflytta sig max 4+4km mellan brygga och fiskeplats? Eller krävs det mer än ett batteri då?

    Någon bra länk till sida med info. om båtstorlek/hastighet/räckvidd/batteristorlek (mAh)?

  • #2
    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Är det realistiskt att kunna ha en vanlig enkel aktermonterad elmotor på plastekan för att förflytta sig max 4+4km mellan brygga och fiskeplats? Eller krävs det mer än ett batteri då?

    Någon bra länk till sida med info. om båtstorlek/hastighet/räckvidd/batteristorlek (mAh)?
    Kör du full fart så är väl en rimlig hastighet ca. 3-4 knop, räknar vi på 3 knop så borde den trippen ta drygt 1,5 timme tur och retur. Räknar man på att motorn drar 40A så borde du klara dig på 120Ah med blybatteri och 60 med litium. Men då har du inte mycket över till annat.
    Släpper du av lite på gasen så klarar du dig på ett mindre batteri.

    Kommentera


    • #3
      Minnkota Endura motorerna har två varianter av sin aktermonterade, den som har 'Max' i namnet är strömsnålare än den vanliga 'C' modellen.

      Har du råd så köp en Endura Max 55lbs och ett lithiumbatteri på 80-100ah så är risken att behöva ro sista sträckan hem liten

      Kommentera


      • #4
        Jag kör bara el och har ett 100 ah litium och en 55 lbs minn kota och har trollat i de hastigheterna i flertalet timmar utan problem

        Kommentera


        • #5
          Är som någon skrev att Max fart suger batteri fort , märks skillnad bara ett eller två steg lägre fart
          hade elmotorn på en träeka och den är säkert tyngre också än plastbåten men vi hade ett vanligt fritidBatteri till den typ 75-80ah och tyngre vanliga blir bara dryga att släpa på så jag hade nog provat nåt sånt
          Är ingen minnkota vi har utan en fladen

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
            Är det realistiskt att kunna ha en vanlig enkel aktermonterad elmotor på plastekan för att förflytta sig max 4+4km mellan brygga och fiskeplats? Eller krävs det mer än ett batteri då?

            Någon bra länk till sida med info. om båtstorlek/hastighet/räckvidd/batteristorlek (mAh)?
            Ett batteri som TUDOR MARIN 80 Ah kan vara ett bra val till din plasteka samt en 12 volts MINN KOTA elmotor..
            Glöm inte att ladda batteriet efter varje åktur...
            Mvh/Leif Engström/Old Firehand

            Senast ändrad av Old Firehand; 2023-01-08, 12:39.

            Kommentera


            • #7
              Väljer du blybatteri så rekommenderar jag ett som klarar djupurladdningar, som är gjort för det ett s.k.traktionsbatteri, t ex Exide-Equipment-Gel-ES900 https://www.autobatterienbilliger.de...ment-Gel-ES900.
              De klarar mer än 50% energiuttag klart bättre än "fritidsbatterier". 80Ah kan då räcka men det beror ju på hur du gasar, hur långa fisketurer du vanligen kör och hur mycket det blåser, motvindskörning kostar.

              Mer än ca 80Ah blybatteri skulle jag undvika om de måste tas ur och hem efter varje fisketur pga vikten men är du stark så...

              Vill du ha ännu bättre marginaler, lägre, mer hanterbar vikt för de långa, blåsiga dagarna så skulle jag överväga LifePo4 batteri om ca 80-100Ah fast kostar ju mer initialt... De som gått från bly till LifePo4 förefaller nöjda med t ex viktbesparingen och snabb laddning. Det kan nog vara så att de inte heller behöver laddas lika snart efter en fisketur som blybatterier behöver för lång livslängd.

              Frågan om reell livslängd på LifePo4 är mer öppen skulle jag säga. Finns så vitt jag känner till, få som har haft samma batteri/batteribank 6-7 år, Colibri kanske? De har fina värden för antal laddcykler (teoretisk livslängd) men samtidigt är cellerna känsliga bl a för underspänning och överladdning och kanske bör man främst köpa de som har ett bra BMS inbyggt för den saken, andra chansar lite mer (köper batterier med balanserade celler utan BMS) och det kan ju falla väl ut.

              Om jag köpte LifePo4 så skulle jag nog givet kostnaden bli besviken om de inte höll minst 5, ja 6-7 år eller mer, fast sånt värderas olika. Finns mkt att läsa på webben, här en liten sammanfattning https://pakryss.se/allt-du-behover-v...tiumbatterier/
              Senast ändrad av anteman; 2023-01-08, 16:30.

              Kommentera


              • #8
                Undvik blybatteri som mattas under resans gång, blåser det mot- eller sidvind är det inte säkert att motorn får tillräckligt med ström för att orka hela vägen. Någon form av litiumbatteri är väl värt pengarna, dessa går på full effekt tills de är tomma.

                Kommentera


                • #9
                  De flesta lithiumbatterierna går tills bms:en klipper av, inte alls tills de blir tomma...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    De flesta lithiumbatterierna går tills bms:en klipper av, inte alls tills de blir tomma...
                    Det är ju ingen skillnad för oss användare, min tesla klipper också före batteriet är absolut tomt för att inte sabba 12 volts blybatteriet, poängen är att man har samma effekt hela vägen. Har själv suttit och trilskats när mina gamla blybatterier inte orkade styra mot vinden, maxläget som var typ 1,5 knop när batteriet var fullt presterade inte halva effekten mot slutet av dagen så man fick stödro hem.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 393 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 446 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X